3 צפייה בגלריה
הבדואי מהנגב הונחה מעזה להתגייס לצה"ל כדי לקדם פעילות טרור
הבדואי מהנגב הונחה מעזה להתגייס לצה"ל כדי לקדם פעילות טרור
נעצר ימים ספורים לאחר שגויס לצבא. החשוד במדי צה"ל
שב"כ עצר בסוף חודש מאי בן 25 מהפזורה הסמוכה ליישוב הבדואי חורה שבנגב שגויס על-ידי ארגון טרור סורר ברצועת עזה כדי לבצע פעילות טרור בתור חייל בצה"ל. כך הותר היום (חמישי) לפרסום. בחקירתו בשב"כ עלה כי הארגון העזתי הנחה אותו להתגייס לצה"ל כדי לאסוף מידע פנימי, אך הוא נעצר ימים ספורים לאחר שגויס לצבא.
העצור, שחאדה אבו אל-קיעאן, גויס על-ידי הארגון כתאאב אל-מוג'הדין, גנב אמצעי לחימה כדי להעבירם למחבלים וצילם עבור הארגון אתרים בישראל. הרקע, לפי שב"כ, הוא הזדהות עם ארגוני הטרור ברצועה - ונקמה על אכיפה מצד המדינה מול הבנייה הלא חוקית של משפחתו.
בשב"כ אמרו כי בתום החקירה הוגש נגדו כתב אישום על-ידי פרקליטות מחוז דרום שמייחס לו שורת עבירות ביטחונית חמורות, בהן חברות פעילה בארגון טרור, סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה פעולה בנשק למטרות טרור, ועוד.

3 צפייה בגלריה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
הארגון העזתי הנחה אותו להתגייס לצה"ל כדי לאסוף מידע פנימי
(צילום: AFP)
לפי כתב האישום שהוגש נגדו לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, אבו אל-קיעאן החליט לנקום בישראל בעקבות הריסת ביתו של אביו בשנת 2019. באותה השנה גנב נשק אוטומטי מסוג M-4 עם מחסנית וסמן לייזר מחיילי צה"ל שהיו באזור יתיר, והטמין אותו בשק מתחת לאדמה באזור מגוריו. "במהלך 2021", כתבו בפרקליטות, "יצר הנאשם קשר עם פעיל בארגון טרור תושב עזה, והביע את רצונו לתמוך במאבק נגד ישראל ולהתגייס לארגון".
אבו אל-קיעאן העביר מידע על מסוקים צבאיים שמנחיתים חיילים באזור מגוריו, ושלח תמונות מבסיס צבאי באזור שומריה וממקומות נוספים בבאר שבע, בהם תחנת הרכבת בעיר. בשלב זה הונחה הצעיר להתגייס לצה"ל כדי לנצל את שירותו עבור צילום מקומות צבאיים. ב-22 במרץ, לאחר הפיגוע הרצחני במרכז "ביג" בבאר שבע שבו נרצחו ארבעה בני אדם, הונחה אבו אל-קיעאן לכתוב את שם ארגון הטרור העזתי לצד שמו של המחבל, ולהצטלם עם הפתק בזירת הפיגוע. לאחר שהמחבל הוגדר כמזוהה דאעש, אבו אל-קיעאן לא מילא את ההוראה.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
התבקש להצטלם עם פתק בזירת הפיגוע. זירת הפיגוע בבאר שבע, חודש מרץ
(צילום: חיים הורנשטיין)
חודשיים לאחר מכן, ב-22 במאי התגייס אבו אל-קיעאן לצה"ל, והעביר למפעילו תמונה שלו במדים. לפי כתב האישום, אבו אל-קיעאן שלח מספרי טלפון ותמונות של חיילים בדואים המשרתים בצה"ל לארגון הטרור, וב-30 במאי כבר מצא את עצמו עצור.
הפרקליטות הגישה בקשה לעצור את אבו אל-קיעאן עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, ואמרה כי "הנאשם פעל לאורך תקופה ארוכה נגד ביטחון המדינה, פעילות שהופסקה אך בשל מעצרו. הנאשם מואשם בעבירות בטחון חמורות ובין היתר, בעבירה של סיוע לאויב במלחמה, עבירה שדינה מאסר עולם". בשב"כ הוסיפו כי "שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל רואים בחומרה רבה כל מעורבות של אזרחים ישראלים בפעילות טרור ויפעלו לסכל כל פעילות שכזו לשם מיצוי הדין עם מי אשר מבקשים לפגוע בביטחונם של אזרחי המדינה".
אף שבחקירתו בשב"כ הודה במיוחס לו, קרובי משפחתו של החייל מסרו כי הוא מכחיש את מעורבותו בפרשה. "אם יתברר שאכן עשה את המעשים - שייענש", אמרו. במשפחתו התעקשו כי לא ידעו דבר על תוכניותיו.