הנשיאה החדשה של טנזניה, סמיה סולוהו חסן, סופגת בימים אלה ביקורת אחרי שדווקא היא – מי שיכלה להיתפס כפורצת דרך לנשים בארצה – יצאה נגד שחקניות הכדורגל הטנזניות, תיארה אותן כנשים "בעלות חזה שטוח" והזהירה כי הן אינן אטרקטיביות לנישואים. חסן בת ה-61 אמרה את הדברים בפגישה עם שחקני נבחרת הכדורגל של טנזניה לגברים עד גיל 23.
3 צפייה בגלריה
"להן נישואים הם רק חלום". הנשיאה חסן
"להן נישואים הם רק חלום". הנשיאה חסן
"להן נישואים הם רק חלום". הנשיאה חסן
במהלך הפגישה אמרה חסן כי הכדורגלניות בטנזניה אמנם מביאות כבוד לארצן בכך שהן זוכות בתארים, אבל הוסיפה כי לחלקן אין סיכוי להינשא בשל המראה שלהן: "אם נביא אותן לכאן ונעמיד אותן בשורה, עם החזה השטוח הזה, אתם עלולים לחשוב שהן גברים, לא נשים", הצהירה. היא הוסיפה כי אף שחלק מהספורטאיות נשואות, רובן אינן נשואות, וכי "בגלל מה שהן – חיי נישואים הם רק חלום. אפילו אם מישהו מכם ייקח מישהי מהן הביתה כאישה, אמא שלכם תשאל אתכם אם זה אישה או גבר".
הצהרותיה של חסן עוררו תגובות חריפות. קתרין רוז', ראש זרוע הנשים של מפלגת צ'דמה מהאופוזיציה, שכיהנה בעבר כחברת פרלמנט, תקפה אותה ואמרה: "דבריה של הנשיאה על הכדורגלניות הם השפלה לכל הנשים. כל אישה ראויה לכבוד".
חסן נכנסה לתפקידה בחודש מרץ השנה, אחרי מותו הפתאומי של הנשיא רב-העוצמה ג'ון מגופולי, שכונה "הבולדוזר" ומת מסיבוכים של התקף לב. כיום היא האישה היחידה העומדת בראש מדינה באפריקה מלבד נשיאת אתיופיה סהלה-וורק זוודה, אם כי באתיופיה תפקיד הנשיאה הוא טקסי בעיקרו. חסן, מוסלמית, היא גם האדם הראשון שנולד בארכיפלג האוטונומי זנזיבר ומגיע לכס הנשיאות של טנזניה.
3 צפייה בגלריה
חסן בטקס ההשבעה שלה לנשיאה. החליפה את הנשיא שמת במפתיע
חסן בטקס ההשבעה שלה לנשיאה. החליפה את הנשיא שמת במפתיע
חסן בטקס ההשבעה שלה לנשיאה. החליפה את הנשיא שמת במפתיע
(צילום: רויטרס)
ב-BBC הבריטי ציינו כי רק לאחרונה סיפרה חסן לרשת על האתגר שהיא עצמה נאלצה להתמודד איתו כאישה בפוליטיקה: חסן הסבירה שבממשל הטנזני היו מי שהתייחסו אליה בביטול וראו בה "רק עוד אישה", אבל עד מהרה נאלצו לקבל את הנהגתה.
תחת שלטונו של הנשיא הקודם מגופולי ספגו שלטונות טנזניה ביקורת חריפה מהמערב על דיכוי זכויות אדם ופגיעה בחופש העיתונות. מאז כניסתה לתפקיד אותתה חסן כי היא מתכוונת לנקוט גישה שונה, ובאפריל היא הצהירה כי ממשלתה תאפשר את חידוש פעילותם של כלי תקשורת שעבודתם נאסרה בימי מגופולי. עם זאת, בפועל היא לא מימשה את ההצהרה הזו במלואה, והחודש השעו שלטונות טנזניה לראשונה תחת הנהגתה פעילותו של עיתון. פעילות העיתון הושעתה משום שפרסם דיווח – שקרי לטענת חסן – שאין בכוונתה להתמודד על הנשיאות בבחירות שייערכו ב-2025.
נבחרת הכדורגל של טנזניה, המכונה Twiga Stars, איננה מהנבחרות המשובחות בעולם. היא מדורגת רק במקום ה-142 בדירוג העולמי, והעפילה לטורניר הגמר של אליפות אפריקה פעם אחת בלבד, ב-2010. לרגל ההישג ההוא צולם סרט על שחקניות הנבחרת, תחת השם "כוכבות הטוויגה: אחיות הכדורגל של טנזניה".