פרקליטות מחוז תל אביב הגישה הבוקר (שישי) כתב אישום נגד אזרחית אוזביקיסטן (35) בגין עבירות של התעללות בחסר ישע - לאחר שנהגה להשאיר במחסן קשישה חסר ישע שעליה הייתה אחראית, בזמן שביצעה עבודות ניקיון פרטיות.
על פי עובדות כתב האישום שהגיש עו"ד אורי גולדשטיין, החל משנת 2019 עובדת הנאשמת, גולג'הון רוסטמובה, כמטפלת סיעודית לקשישה בת 83 הסובלת מדמנציה חמורה, שבעטיה היא מוגבלת באופן ניכר בתנועתה וביכולתה לתקשר עם אחרים - ובין היתר היא אינה מסוגלת לשתות, לאכול, לדבר או ללכת בכוחות עצמה.
3 צפייה בגלריה
המחסן בו מצאו את הקשישה
המחסן בו מצאו את הקשישה
"מראה קשה". המחסן שבו נמצאה הקשישה
(צילום: ניצן דרור)
3 צפייה בגלריה
העובדת הזרה החשודה בהתעללות בקשישה
העובדת הזרה החשודה בהתעללות בקשישה
תישאר בינתיים במעצר. הנאשמת, גולג'הון רוסטמובה
(צילום: נדב אבס)
לאחרונה, בשעה ששימשה בתפקידה כמטפלת סיעודית לחסרת הישע, נהגה הנאשמת לצאת מביתה של הקשישה לשם ביצוע עבודות ניקיון בדירה - שעליהן קיבלה תשלום נפרד. את הקשישה שבה טיפלה הייתה מובילה עימה אל הבניין באמצעות כיסא גלגלים. לפי כתב האישום, בהגיעה לבניין נהגה רוסטמובה להשאיר את הקשישה על כיסא הגלגלים, ללא כל השגחה ולמשך כשלוש שעות, במחסן חשוך ונטול תאורה שעל חלק מקירותיו נזקי רטיבות - ופנתה לעבוד בניקיון בדירה שבבניין. עם סיום עבודתה בדירה, הייתה מוציאה הנאשמת את הקשישה מהמחסן, ומחזירה אותה לביתה.
עוד מתואר באישום כיצד בעת שהמתלוננת שהתה עם הקשישה והייתה תחת אחריותה היא נחבלה. על אף שהנאשמת הבחינה בחבלות האמורות, היא נמנעה מלספק לה טיפול רפואי. רק כשלושה ימים לאחר מכן, בעת שבנה של הקשישה ביקר בביתה והבחין בחבלות שנגרמו לה - היא פונתה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.
עם זאת, יום לאחר שחרורה מבית חולים, הגיעה הנאשמת שוב לבצע עבודות ניקיון פרטיות ובתשלום בדירה. גם הפעם היא הכניסה את הקשישה אל המחסן, עטפה את ראשה החבול בצעיף, וסגרה עליה את דלת המחסן כשפניה מופנות אל הקיר. לאחר מכן פנתה הנאשמת לעבוד בניקיון בדירה. בחלוף כשעה נכנס למחסן שכן שהבחין בקשישה, ולמקום הוזעקו כוחות מד"א ומשטרה, שחילצו אותה מהמחסן ועצרו את המטפלת.
תיקי ושלמה בכר, דיירים בבניין, היו אלו מצאו את הקשישה במחסן והזעיקו את המשטרה. "פתחתי את הדלת ונבהלתי. פתאום ראיתי דמות בכיסא גלגלים", סיפר שלמה ל-ynet. "הראש היה עטוף בצעיף והפנים לכיוון הקיר. דפקתי על הדלת לראות אם הדמות תסתובב וכלום. נכנסתי בסערה הביתה וקראתי לאשתי".
3 צפייה בגלריה
המחסן בו מצאו את הקשישה
המחסן בו מצאו את הקשישה
"פתחתי את הדלת ונבהלתי". השכן שלמה בכר
(צילום: ניצן דרור)
תיקי אמרה שהייתה בהלם לא פחות ממנו. "מיד קראנו למשטרה", היא סיפרה. "כשהשוטרים סובבו אותה אני נאלמתי דום. זאת אישה שאני מכירה יותר מ-40 שנה. 20 שנה היינו עושות הליכות יחד בשכונה. היא הייתה מאוד פעילה, אישה מבריקה ועכשיו כשהיא במצבה, ככה נוהגים בה? נשבר לנו הלב. לא הפסקתי לבכות".
אחרי שהזעיקו את המשטרה, תיקי התקשרה גם לבעלה של הקשישה. "שאלתי אותו אם הוא יודע איפה אשתו וכשסיפרתי לו הוא התחיל לצעוק. היה לו קשה מאוד לעכל", היא אמרה.
תיקי ושלמה אמרו שבעבר הבעל שיתף אותם שהמטפלת מנקה בתים בזמן הפנוי שלה. כשהבינו שהיא מנקה בבניין שלהם, הם קראו לשכנה שאמרה שהמנקה סיפרה לה שאת הקשישה היא לוקחת לחברה בזמן הזה ואף אחד לא ידע שהיא מוחזקת במחסן קטן ומלוכלך, ללא חלון. "זה מראה קשה", אמרה תיקי, "זה מקום שלא ראוי לשים בו חיות אפילו".
בבקשת המעצר עד תום ההליכים שהוגשה במקביל ציין עו"ד גולדשטיין: "ההתעללות באה לידי ביטוי, בין היתר, בטיב המעשים, בכיעורם, בביזוי ובהשפלת הכבוד האנושי של חסרת הישע, בניצול כוחה ותפקידה של הנאשמת, בניצול מצבה של חסרת הישע שמנע ממנה לחשוף את המעשים, ובכך שבוצעו אף לאחר שחסרת הישע נחבלה בעת שהייתה תחת השגחת הנאשמת".
חגית רחמני וייסעו"ד חגית רחמניצילום: נדב אבס
היום בהארכת מעצרה אמרה הנאשמת: "בית משפט שואל אותי מה אומרים שעשיתי – אני אומרת שאני הוצאתי אותה פעמיים ושמתי אותה במחסן פעמיים. המחסן הוא מטר על מטר ויש שם ברזים". השופט ירון לוי קבע שתישאר בינתיים במעצר עד החלטה אחרת.
עו"ד חגית רחמני שמייצגת את המטפלת מטעם הסנגוריה הציבורית מסרה: "היום הוגש כתב האישום וטרם קיבלנו את חומרי החקירה. אבל, כבר בשלב זה עולה כי התביעה קיבלה את גרסתה של המטפלת שלא תקפה את הקשישה ולא גרמה לה לחבלות".