פטניבין מקסוול (31) נהרג אתמול (שני) מפגיעת טיל נ"ט שירו מחבלי חיזבאללה לעבר מושב מרגליות שבגליל העליון. מפגיעת הנ"ט במטע נפצעו גם שבעה מעמיתיו, בהם שניים באורח קשה. מקסוול הגיע לישראל לפני כשלושה חודשים כדי לעבוד בחקלאות, והותיר אחריו ילדה בת חמש ואישה בחודש השביעי להריונה. חברתו סוני קוצ'רייה, מטפלת סיעודית מהודו, סיפרה כי "הוא היה מתעורר בשעה 4:00 לפנות בוקר ועובד כל היום, מ-6:00 בבוקר עד 19:00 בערב, גם בימי שישי, ולפעמים גם בשבת. הוא רצה לעבוד כמה שיותר ולשלוח כסף למשפחה שלו, זה מה שהיה לו חשוב".
2 צפייה בגלריה
העובד מהודו, פאטניבין מקסוול, ומשפחתו
העובד מהודו, פאטניבין מקסוול, ומשפחתו
פטניבין מקסוול עם משפחתו
קוצ'רייה הוסיפה בצער כי "גם היום יש אנשים כמו פטניבין שממשיכים לעבוד למרות שמסוכן, כי הם צריכים להעביר כסף למשפחות שלהם. בגלל זה הם באים לכאן. הוא הגיע לישראל למרות שיש מלחמה, כי בהודו אין עבודה". האירוע הקטלני אתמול כלל את מספר הנפגעים הגדול ביותר באירוע בודד מירי חיזבאללה מתחילת המלחמה - וכולם קורבנות של מלחמה שבה הם אינם מעורבים. בנוסף למקסוול נפצעו עוד שבעה עובדים זרים נוספים, בהם שניים שמצבם קשה.
שגרירות הודו בישראל פרסמה היום אזהרה לאזרחי הודו שעובדים סמוך לגבולות הדרומיים והצפוניים של ישראל, וייעצה להם לעבור לאזורים בטוחים המרוחקים מהגבול. "המוות של פטניבין מקסוול הוא תוצאה של הפקרות ידועה מראש", אמרה מנהלת המחלקה הציבורית במוקד לפליטים ולמהגרים, שירה עבו. "מקסוול, וחבריו שנפצעו מירי הנ"ט למטע, גויסו לעבודה בישראל בחודשים האחרונים, תוך כדי המלחמה. ישראל פועלת ללא לאות כדי לגייס עוד ועוד עובדי חקלאות מרחבי העולם - ואז שולחת אותם לעבוד תחת אש, תוך סיכון חייהם".
2 צפייה בגלריה
פגיעת נ"ט בקריית שמונה
פגיעת נ"ט בקריית שמונה
אחד העובדים שנפצעו בתקרית
(צילום: AP / Ariel Schalit)
עבו הדגישה כי "אם ישראל לא מסוגלת להגן על גבולה הצפוני, מוטב שתכריז עליו כשטח צבאי סגור ולא תשלח לשם אזרחים תמימים שחצו את העולם כדי להתפרנס בכבוד ולהבטיח לעצמם ולמשפחותיהם עתיד". גם ב"קו לעובד" הגיבו לדברים ואמרו כי "בכל סבב לוחמה נפצעים ונהרגים מהגרי עבודה - ולא בכדי. השילוב בין התלות שלהם במעסיקים, היעדר היכולת שלהם להתפנות ממקום יישוב מטווח, היעדר מיגוניות בשדות וממ"דים במגורים הופכים אותם לחשופים לפגיעה.
"כיום, עובדים אלו גרים ועובדים ביישובי רפאים, שמהם התפנו הישראלים. לא ייתכן שדווקא הם, שהגיעו לכאן מהצד השני של העולם לצרכי פרנסה, יוקרבו למען הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל פעם אחר פעם. על המדינה והמעסיקים לקחת אחריות על אלו שהביאה הנה כדי לעבוד, ולא להשאירם לעבוד במקומות מסוכנים. רק לפני שבועיים פגע טיל במושב מרגליות והחריב לול במקום. היום טיל דומה גבה חיי אדם".