בכירים במשרד הבריאות תקפו הערב (יום ה') בחריפות את ראש הממשלה נפתלי בנט, שעות אחרי הצעקות שנשמעו בדיון שבו העלה בנט אפשרויות להטיל הגבלות על לא-מחוסנים נגד קורונה. בנט הציע בדיון סגר ללא-מחוסנים וגם לסגור את נתב"ג, והתעמת עם שר הבריאות ניצן הורוביץ ונציגי משרדו – שהתנגדו בתוקף.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנט. "הקצין עמדות"
(צילום: AP)
"ההצעה המקובלת היחידה מבחינתנו היא הארכת המגבלות הקיימות, ותו לא", אמרו הערב בכירים במשרד הבריאות ל-ynet. "אין צורך להחזיר עכשיו את ההגבלות ולסגור לחלוטין את ישראל לכניסה ויציאה של אנשים. זה צעד קיצוני".
הבכירים הוסיפו כי בדיון עלתה גם האפשרות לעצור את מודל "הכיתה הירוקה", שבמסגרתו תלמידים שנחשפו לחולי קורונה בכיתה לא ייכנסו לבידוד בהנחה שהבדיקות שהם עורכים יוצאות שליליות. "המשמעות של ביטול הכיתה הירוקה היא סגירת הלימודים", הם אמרו. "זה לשלוח אלפי תלמידים לבידוד". הנושא צפוי לעלות בהמשך הערב בדיון הערכת שיקיים ראש הממשלה עם בכירי מערכת הבריאות ושורת משתתפים נוספים.
4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג, לפני שבועיים. במשרד הבריאות מסכימים להארכת ההגבלות הנוכחיות
(צילום: AFP)
הבכירים אמרו שגם בגל האחרון, שבו התפרץ זן הדלתא בישראל, אנשי משרד הבריאות מנעו הגבלות קיצוניות שרצה ראש הממשלה להטיל. "הגישה של בנט מאוד הפתיעה אותנו ובאה משום מקום. פתאום קפץ לו לעשות סגר ללא-מחוסנים. זה לא חוקי, לא נחוץ וזו גם לא הדרך לעודד התחסנות. אנחנו לא מסכימים לצעדים של כפיית חיסונים, וצריך לשאול את בנט למה פתאום הוא רוצה צעדים קיצוניים".
גם בדיון עצמו נשמעו דברים דומים מצד נציגי משרד הבריאות, שמתחו ביקורת חריפה על ההצעות. גורמים רפואיים שנכחו בישיבה אמרו שספק אם להצעות יש עוגן חוקתי בדמוקרטיה. לדבריהם, "בנט הקצין עמדות בצורה מאוד דרמטית. הוא איבד את זה".
"לא מסכימים לסגר על לא-מחוסנים ולא תומכים בביטול הכיתה הירוקה. ההצעה שעל השולחן - הארכת ההגבלות הקיימות"
הבכירים הוסיפו בשיחה עם ynet הערב כי אף שייתכן שבנט מחליט להקצין את עמדותיו בגלל התפשטות זן האומיקרון בעולם וסביב חוסר הוודאות, הם סבורים שאין מקום "לסגירה מוחלטת של המדינה", כלשונם. "אנחנו יודעים שהוא מאוד מידבק, אבל לא שזה גורם למחלה קשה יותר. רצינו והצענו להמשיך בהגבלות הנוכחיות של הבידוד לעוד עשרה ימים. לא מסכימים לסגר על לא-מחוסנים ולא תומכים בביטול הכיתה הירוקה. ההצעה שמונחת על השולחן היא הארכת ההגבלות הקיימות – ולא מעבר לזה", הם אמרו.

בנט עצמו אמר בדיון מוקדם יותר כי הוא רוצה להדק את הגבולות כדי לדחות התפרצות של הגל הבא: "המחיר ידוע, אבל עם מהלכים חזקים עכשיו נוכל למנוע סגר". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי האכיפה בעניין התו הירוק תתוגבר בידי המשרד לביטחון הפנים.

המידע מהעולם שמטריד את רה"מ

מקורבים ללשכת ראש הממשלה אמרו היום כי בנט עצמו מודאג מהתחלואה בקורונה בשלוש מדינות: בריטניה, דנמרק וסקוטלנד, שם לדבריהם קיים חשש שזן האומיקרון מתפשט בקצב שיא.
בבריטניה, כך לפי המידע שבידי המקורבים, יש כ-50 אלף חיוביים ביום, 6% מהם בסבירות גבוהה נדבקו באומיקרון. האומיקרון, לדבריהם, מתפשט בקצב הכפלה חסר תקדים של כל שניים עד שלושה ימים ביחס לדלתא. "המשך התפשטות בקצב הזה תהפוך את אומיקרון לדומיננטי במדינה בתוך שלושה שבועות לכל היותר", אמרו מקורבי לשכת בנט.
4 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון לפני חג המולד הגבלות קורונה
בריטניה לונדון לפני חג המולד הגבלות קורונה
עם מסכה בבריטניה. בנט חושש מהתחלואה בממלכה
(צילום: EPA)
בסקוטלנד, אמרו המקורבים, קיימת התפרצות דלתא עם אלפי מאומתים ביממה. לפחות 4% מהם, לפי החשד, נדבקו באומיקרון. מקורבי לשכת בנט אמרו שמשרד הבריאות שם מעריך כי קצב ההכפלה של אומיקרון הוא יומיים עד שלושה, ומקדם ההדבקה שם בפועל גבוה מ-2. מקורבי לשכת בנט אמרו כי ההגבלות בסקוטלנד כוללות המלצה לעבוד מהבית, בדיקות PCR ובידוד במלוניות למגיעים ממדינות אדומות, כולל מחוסנים באופן מלא.
בדנמרק, לדברי מקורבי לשכת בנט, יש יותר מ-6,000 מאומתים ביממה, בהם 3% לפחות שנדבקו בסבירות גבוהה באומיקרון. דנמרק הטילה מגבלות בדמות סגירת ברים ומסעדות אחרי חצות ומועדונים לחלוטין, לצד המלצה על ביטול מסיבות חג המולד והרחבת החופשה – צעד שיעביר את הילדים ללמוד מהבית מהשבוע הבא ועד תחילת ינואר 2022.
גם במשרד הבריאות מסרו כי באירופה יש התפשטות קורונה מהירה, והעריכו שמספר מקרי האומיקרון בקהילה שם עומד על כ-2%. בישראל, אמרו מנגד, ישנה תפוצה מצומצמת מאוד של אומיקרון, ללא עדות להדבקה קהילתית – כלומר, כל המקרים שאותרו בישראל קשורים לחו"ל. הם אמרו כי ישנה הצדקה אידיאולוגית להמשך מאמץ לצמצם תחלואה שנכנסת לישראל מחו"ל.