בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת היום (שני) עדותו של עד המדינה שלמה פילבר במשפטו של בנימין נתניהו, בעיקר בתיק 4000 שבו מואשם ראש האופוזיציה בשוחד. התביעה מנסה להוכיח שכמנכ"ל משרד התקשורת פעל פילבר בהתאם להנחיית נתניהו כדי לקדם את אישור עסקת בזק-יס, למתן את ירידת המחירים בשוק התקשורת ולהיטיב עם בעלי בזק דאז, הנאשם שאול אלוביץ'. בעדותו הראשונה בשבוע שעבר חזר פילבר על עיקרי גרסתו - כשבמרכזה "פגישת ההנחיה".

15:10 – פילבר: "קיבלתי משליח של נתניהו מעטפות עם מאמרי דעה מאתר וואלה"

בבית המשפט הוצגו צילומי מסך של מסמכים תחת הכותרת "מאמרי דעות 'וואלה'". פילבר הסביר: "אלה צילומי מסך של עמודים ראשונים של קלסרים שקיבלתי בשתי מעטפות סגורות על ידי יועץ מדיני מלשכת ראש הממשלה, שביקש ממני להעביר אותם לאלוביץ'. הייתי אז כבר חודשיים במשרד התקשורת. שאול היה בחו"ל, אז פתחתי את המעטפה, צילמתי את המסמכים ושלחתי לו אותם.
"המסמכים עסקו בסוגיית 'הטיה תקשורתית'. הם הציגו סקירת ניתוח מאמרים במעריב ובאתר וואלה לאורך תקופה מסוימת. כמה מהם היו חיוביים וכמה שליליים לגבי נתניהו. אלוביץ' לא הגיב לי בהתחלה אחרי ששלחתי לו את המסמכים, ואז חזר אליי מהנייד של אשתו. הבנתי שאין לי מה לעשות איתם אז שמתי בצד, ואחרי יומיים שלחתי אותם לאלי קמיר, שהיה יועץ של בזק".

14:26 – פילבר: "שמעתי את ניר חפץ אומר שהוא יכול להכניס לאתר וואלה מה שהוא רוצה"

התובעת עו"ד יהודית תירוש שאלה את פילבר באשר לתפקידו כראש מטה הבחירות של הליכוד בבחירות 2015, לפני שמונה לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת.
9 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
"פעלתי מתוך מערכת אילוצים". פילבר בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי פילבר, נתניהו היה מאוד פסימי ערב הבחירות, וחשש שהוא הולך להפסיד. על הסרטון המפורסם שפרסם נתניהו באשר ל"ערבים שנוהרים לקלפיות", אמר: "בניגוד לאגדה האורבנית שהסרטון הזה הביא את הניצחון, אנחנו ארבעה ימים לפני הפעלנו קמפיין מהרגע שהבנו שיש מומנטום שלילי. עשינו הרבה שיחות המרצה של בני בגין ומירי רגב שכוונו לקהלים של הליכוד. זה עבד והצליח. עשינו קמפיין הפחדה, קמפיין בידול".
"היו לנו המון סרטונים של טיבי ושל איימן עודה, כל מיני אמירות שאומרות שהשמאל הולך לשבת עם הערבים", המשיך. "ביום הבחירות הפעלתי מערך מאוד חדשני - המרצה דיגיטלית. שם עשינו 'ערבים נוהרים' דה פקטו. זה התחיל מהודעות טקסט והשוס היה וידאו של אהוד יערי שאמר שהחמאס קורא לערביי ישראל להצביע".
פילבר התייחס מעל דוכן העדים להתנהלות מול גופי התקשורת בתקופת הבחירות. "הייתה אמירה כללית שאתר וואלה הוא כלי תקשורת מאוזן ושיותר קל לדבר איתו, כמו ישראל היום נגיד, בניגוד ל-ynet שהיה יותר עוין. בסוף הכל זה מלחמה על נרטיב. באופן כללי האווירה הייתה שוואלה וישראל היום הם קצת יותר מאוזנים מאשר שאר גופי התקשורת. נאמר לי שיותר קל להכניס לשם ידיעה או תגובה. שמעתי מניר חפץ שהוא יכול להכניס לוואלה מה שהוא רוצה".
9 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"שמעתי אותו אומר שהוא יכול להכניס כל דבר לאתר וואלה". פילבר על ניר חפץ
(צילום: יאיר שגיא)
עו"ד תירוש: בתקופת כהונתך כמנכ"ל משרד התקשורת, עד כמה עלה נושא הסיקור בינך לבין שאול אלוביץ'?
פילבר: "אלוביץ' סיפר לי שסרטון ה'ערבים נוהרים' היה אצלו באתר ביום הבחירות'".
תירוש: אמרת בחקירה ששאול אמר את המשפט "שמנו בידיעה הראשית של האתר כל היום את הכותרת 'הערבים נוהרים'".
פילבר: "כן, זה מה שהוא אמר. הייתה עוד פעם אחת שראיתי אותו מתעסק עם הטלפון והוא אמר לי את המשפט 'הילד משגע לי את השכל'. בשלב מסוים הוא הראה לי מרחוק את המסך שלו ואמר 'הנה עלה', כנראה ידיעה שיאיר ביקש. הוא התכוון ליאיר נתניהו כשהוא אמר 'הילד'. הבנתי שיש ציר בין בית ראש הממשלה לאתר וואלה, אבל שמתי איזה חומה סינית בעניין הזה. זה לא עניין אותי ולא השפיע עליי. חפץ אמר לי שהוא עושה מאמצים גדולים להכניס אייטמים של שרה נתניהו לוואלה, הוא הציג את זה כהצלחה שלו".

12:45 – פילבר: "אופן הדיבור כלפיי היה פטרוני, פעלתי במערכת אילוצים"

על פי כתב האישום, בהתאם לדרישות אנשי בזק ועל מנת למנוע עיכוב באישור העסקה, פילבר הביא לכך שמנוסח אישור העסקה הושמט סעיף הנוגע לאפשרות של משרד התקשורת לנקוט אמצעי אכיפה נגד בזק, בקשר למהלך של מימוש אופציה לרכישת אחוזים בודדים של מניות יס שבוצע חצי שנה קודם לכן ללא בקשת אישור, בד בבד עם אישורה של עסקת בזק-יס במוסדות החברה ב-25 במרץ 2015. האופציה מומשה על ידי בזק כדי לרכוש שליטה ב-יס, ובכך לעמוד בתנאים שנקבעו על ידי הממונה לפני פקיעת תוקפם של תנאים אלה.
לעמדת המחלקה המשפטית במשרד, היה מקום לכלול סעיף זה בנוסח אישור העסקה. סוגיית השמטת הסעיף הייתה מהותית ביותר לאלוביץ' ולגורמים נוספים בבזק שעסקו בנושא, והם הבהירו לפילבר, באמצעות היועץ אלי קמיר, כי הם מתנגדים נחרצות להכללת סעיף זה בהסכם.
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט. "היה פסימי ערב בחירות 2015, חשב שהוא הולך להפסיד"
(צילום: עמית שאבי)
תירוש הציגה התכתבויות של פילבר לקראת אישור עסקת בזק-יס. הוצג מייל מברוריה מנדלסון, סגנית היועצת המשפטית של משרד התקשורת.
פילבר: "זה מכתב ששלחו לי ברגע האחרון מהייעוץ המשפטי במשרד. רצו להכניס עוד סעיף לסעיף המיזוג שמתייחס לאירוע קודם של בזק, שהתרחש חצי שנה קודם - מימוש האופציה".
הוצגו שיחות והתכתבויות בין פילבר לאלי קמיר, ששימש כיועץ לבעלי בזק. קמיר כתב לו: "אם עכשיו ישימו הסתייגויות זה יתקע את העניין, יתקע את הסיפור. היועצת המשפטית שלכם מנטרלת את אישור העסקה מהדלת האחורית". פילבר אמר על הדוכן: "התבקשתי לקדם את המיזוג בשיחה עם ראש הממשלה ורציתי להראות שאני מביא תוצאה".
לטענת פילבר, הוא השיב לקמיר כי סעיף 7 לא יהיה במסמך, ובכך למעשה הסיר את הסעיף הבעייתי לבזק. התובעת תירוש שאלה את פילבר: "איך הרגשת עם הורדת הסעיף?", והוא השיב: "זה היה סוג של אילוץ, ברור שזה לא היה אופטימלי. הבנתי מקמיר שאם יהיה סעיף - ההסכם לא יאושר".
פילבר: "השיחות זכורות לי מאוד. זה עיכב לי את החופשה. היו שיחות ארוכות, ואופן הדיבור בשיחה כלפיי היה פטרוני. נתקלתי במכשולים תוך כדי התהליך. ניסיתי לתמרן כדי לקדם את העניין. אני לא התערבתי, הייתה עצמאות מלאה באגף הפיקוח במשרד התקשורת. הבנתי שזה שזה לא משהו מהותי, וזה השאיר לנו דלת פתוחה לטפל בזה בהמשך (בהפרה של בזק - ג.מ). הייתי בתוך מערכת אילוצים והחלטתי שהסעיף הזה יירד".
תירוש: עד כמה בזמן אמת הורדת הסעיף שהנחית היה שיקול דעת מקצועי?
פילבר: "תמיד הפעלתי שיקול דעת מקצועי, אבל הוא היה בעיקרו מתוך האילוץ שפעלתי לאשר את המיזוג. לא עצמתי עיניים, למדתי את הנושא, ניסיתי להתמודד איתו - ולקחתי החלטה עם סיכון על בסיס לחץ מאד מסיבי של קמיר ובזק. פעלתי במערכת אילוצים. קיבלתי יותר מ-20 החלטות, וחצי מהן היו גם בניגוד לדעתם. אחרי העסקה גידלתי כנפיים, זה היה מקרה קיצון חריג שמבחינתי לא חזר על עצמו בהמשך".
תירוש: אתה זוכר באיזה כינויים כינית את עצמך בחקירות?
פילבר: "אמרתי על עצמי את המילה 'סמרטוט', כל הזמן היטלטלתי רגשית ועניינית בין תחושה שהייתי אידיוט שלא שם לב מה קרה סביבו לבין הרצון לעמוד מול החוקרים ולהסביר להם שפעלתי מקצועית ועניינית. אירוע בזק-יס היה חריג ויוצא דופן מבחינת רמת הסיכון שלקחתי. אחר כך הייתי הרבה יותר עצמאי".
9 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
לשאלה עד כמה נתניהו דיבר איתו על אישור המיזוג, השיב פילבר: "הוא לא שאל אותי. הייתה שיחת טלפון שהזכרתי שאישור המיזוג עבר". תירוש שאלה: "אמרת בחקירה שהוא הביע שביעות רצון", ועל כך השיב פילבר: "שביעות רצון אצלו יכול להיות גם 'אהממ'".

10:51 – פילבר: העברתי מסמכים מהמשרד לבזק

פילבר העיד שעם כניסתו לתפקיד הוא התחיל לקדם את אישור עסקת בזק-יס בדד-ליין שנחוץ לבזק. לשם כך הוא הנחה את גורמי המקצוע במשרד לקדם את העסקה, עמד בקשר עם יו"ר מועצת הכבלים והלווין שהוא רוצה את המלצתה לעסקה, ופגש את סמנכ"ל המשרד הרן לבאות שהציג לו את עמדת המשרד הקודמת.
התביעה הציגה התכתבויות של פילבר עם יו"ר מועצת הכבלים והלווין, יפעת בן חי, שבהם לכאורה הפעיל לחץ לאישור מיזוג בזק-יס. פילבר נשאל למהות ההתכתבות ואמר: "אין לי סמכות סטטוטורית מולם. אבל במקרה הזה אני איש הקשר בין ראש הממשלה אליהם. הם הבינו את זה בצורה די מובהקת. את זה אמרתי להם".
פילבר התייחס לעימות מול סמנכ"ל המשרד הרן לבאות, שאיתו התעמת משום שהיה לדבריו "נושא הדגל של השוק הסיטונאי ושל הגישה הלעומתית לגבי בזק עם ברגר (אבי, מנכ"ל המשרד הקודם)".
הרקע לדברים הוא ההתנגדות שהוביל משרד התקשורת לפני פילבר למיזוג בזק-יס ללא תנאים (שיתוף פעולה של בזק ברפורמת השוק הסיטואני). על הדוכן היום אמר פילבר שקבע שהתנאים המדוברים כלל לא קשורים למיזוג. כלומר, הוא הוריד חסם מרכזי של עמדת משרד התקשורת שהתנגד לאישור העסקה.
9 צפייה בגלריה
דנה נויפלד בבית המשפט
דנה נויפלד בבית המשפט
ארכיון. דנה נויפלד בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
פילבר: "הרן היה 'מפקד הסיירת'. במידה רבה הפצצה שהטלתי על ההנהלה, שמשנים את הכיוון של הספינה, בפועל שם התחילו ניצני המרד. הוא היה ראש המרד. אבל הגיע מלך חדש והדברים משתנים. מבחינתו היה להיכנס בבזק ומבחינתי היה לפתור בעיות בבזק. הרן הוא ג'ינג'י וידע להביע את זעמו. אבל בזה נגמר הסיפור".
לשאלת התובעת תירוש ענה פילבר כי הוא עדכן את בזק בעמדה של לבאות: "דיברתי גם עם אלי קמיר על זה". תירוש: למה העברת לאלי קמיר? פילבר: "במסגרת מה שאמרתי לאלי שאני אעדכן אותו". תירוש: מה הייתה העמדה של הגורמים במשרד לגבי ההחלטה שלך להפריד את הדברים. נתחיל עם היועמ"שית דנה נויפלד. פילבר: "באופן כללי הלשכה המשפטית אהבה להכניס דיסקליימרים, אבל הם קיבלו את עמדתי. אני בהשכלתי משפטן. מנוסה בתהליכי רגולציה. יש קונפליקטים בין יועצים משפטיים למקבלי החלטות וגורמי מדיניות. היו לי עם היועצת המשפטית דין ודברים. בסוף אני לוקח את ההחלטות". תירוש: היא הייתה יותר או פחות מרוצה? פילבר: "במקרה הזה פחות".
תירוש: עד כמה הרן לבאות היה שבע רצון מההחלטה שלך לגבי המיזוג? פילבר: "הוא טיפוס מאוד מוחצן וג'ינג'י עצבני שלא שומר את דעתו. הוא יצא זועף". עו"ד תירוש: למיטב הבנתך, הוא ויתר על עמדתו המקצועית? פילבר: "לא אמרתי לו שאני מוותר על התנאים הללו. ברגע שהוא יצא מהחדר, הוא קיבל את דין המנכ"ל, אז דה פקטו הוא הסכים וקיבל את ההחלטה".
את נייר העמדה של לבאות הודה פילבר שהעביר ליועץ של בזק, אלי קמיר, כדי "לשמוע מה הם אומרים. אם היא אומרת מקובל עלינו – סבבה, זה נכנס". כלומר, כפי שנטען בכתב האישום, פילבר העביר מסמכים ומידע לבזק מהמשרד שאמור לפקח עליה".
פילבר: "קיבלתי החלטה בניגוד לדעת הרן אחרי ששמעתי את עמדתו המקצועית והבנתי שאפשר לפעול בדרך אחרת. הוא רצה להגן על אינטרסים מסוימים של המשרד של השוק הסיטונאי ואני ראיתי שאפשר בדרך אחרת וקיבלתי את ההחלטה להפריד (בין שאלת המיזוג לתנאים שהמשרד הציב, ג"מ).
עו"ד תירוש: מה הייתה עמדתו של הסמנכ"ל הנוסף מימון שמילא? פילבר: "נע ונד. בסוף שמילא הוא חייל, קצין ומתיישב לפי דעת המפקד. הוא קיבל את מה שאני אומר". עו"ד תירוש: עד כמה שיתפת אחרים שהעברת מסמכים לאנשי בזק? פילבר: "לא שיתפתי".
תירוש הקריאה מחקירת פילבר במשטרה לגבי השיח מול לבאות: חוקר: אתה מקבל החלטתו בניגוד לעמדתו בלי תנאים? פילבר: "כן".

10:20 – "אולי הייתי מנסה לדחות"

התביעה מציגה התכתבות שנערכה למחרת הפגישה עם אלוביץ' בין פילבר לקמיר לגבי מועד החתימה על אישור המיזוג בזק-יס. קמיר כתב: "מתברר שיש בעיה גדולה להמתין ל-25 לחודש. צריך בכל זאת למצוא פתרון שיעלה השבוע". פילבר ענה: "אני לוחץ בכל הכח".
עו"ד יהודית תירוש: מה משמעות התאריך ה-25? פילבר: "אני העליתי את התאריך כי נותרו לנו שישה ימי עבודה כי הייתי אמור להיות בחופשה. עם כל הרצון הטוב, זה היה נראה קצת מאתגר. ניסיתי לבדוק עם אנשי בזק אם אפשר להזיז את התאריך אבל הם התעקשו לסיים את המיזוג עד ה-23. הייתה דרושה חתימה של ראש הממשלה, וזו סוגייה רגישה שמישהו אחר יחתים את ראש הממשלה. לכן ביקשתי לחכות אם זה אפשרי. אני מעריך שאם נתניהו לא היה מבקש אישית, הייתי אולי מנסה לדחות את זה. אבל הבנתי שכל המשרד יוצא משלוותו לעבוד באופן נמרץ יותר כדי לעמוד בזמנים שהחברות מבקשות".
פילבר נשאל על פגישת היכרות שערך עם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, יפעת בן חי, שהייתה אמורה גם היא לאשר את עסקת המיזוג. על הדוכן סיפר פילבר: "אמרתי לה שראש הממשלה אמר שצריך לקדם את המיזוג של בזק יס. היא אמרה לי שהיא ממתינה לאישור תקציבי של מנכ"ל המשרד כדי לקחת יועץ כלכלי שישלים את העבודה הנדרשת כדי שהיא תוכל להביא את עניין המיזוג למועצה. הכוונה שלי הייתה להבהיר שהשר תומך באישור המיזוג. אמרתי לה שצריך להשלים את המיזוג עד 23 ביוני. כששר אומר 'תעשו את זה' - מעבירים לעדיפות גבוהה של ביצוע. אני העברתי מסר מהשר. האצתי את לוחות הזמנים. הייתי קמב"צ מול גורמי המשרד, שכולם יעבדו כדי שלא יתבזבז סתם זמן ארוך".

9:57 – "נאמר לי 'יש בעיות – תפתור אותן'"

עו"ד תירוש: עד כמה הדברים שנאמרו לך בפגישת ההנחיה על מיתון הורדת המחירים, ביטול מיזוג בזק-יס והטלפוניה נאמרו תחת הכותרת "אלוביץ' דיבר איתי?". פילבר: "באופן כללי שלושת הנושאים האלו היו תחת הסוגייה של השיחה. מאותה שיחה היה לי אקשיין אייטמס שלוש משימות. כשהוא אומר לי באופן כללי 'אלוביץ' אמר שיש לו בעיה', אני הבנתי שיש שלוש משימות, שיש שלושה נושאים שבהם אני צריך לטפל ומכאן יצאתי לדרך. אני מניח שראש הממשלה אמר את הסוגיות האלו בקונטקסט אחד. מה נאמר לי? התחושה שלי וההבנה שלי הייתה שאמרו לי 'קח את הנושאים, טפל בהם. יש בעיות - תפתור אותן'. ההבנה היתה ששלושת הנושאים היו תחת הפנייה של אלוביץ'".
עו"ד תירוש עוברת לשאול על הפגישה של פילבר עם אלוביץ' למחרת הפגישה עם קמיר. הפגישה התקיימה ב-14 ביוני במשרד התקשורת. לפי האישום, כשהיו רק שניהם בחדר הבהיר פילבר לאלוביץ' שנתניהו דיבר איתו וכי הוא מחויב לקידום ענייני בזק. פילבר: "זה היה במסגרת בליץ הפגישות שעשיתי עם כל בעלי החברות. זה היה בלשכתי בירושלים. אלוביץ' היה לבד, זה היה מפתיע, בתור הבעלים של החברה הכי גדולה. הפגישה נמשכה 10 דקות. את החלק הראשון, הקצר, עשינו בארבע עיניים, ואחרי זה נכנסה היועצת המקצועית שאיתי בלשכה (עדי קהאן גונן, ג"מ) והמשכנו בפגישת עבודה עם פרוטוקול מסודר".
עו"ד תירוש: בוא נדבר על הארבע עיניים. פילבר: "היו נימוסים ואז הרצון שלי היה לשנות את כיוון הספינה לחלוטין, להעביר את מערכת היחסים של בזק עם משרד התקשורת ממערכת יחסים לעומתית לשיתוף פעולה. היה חשוב לי לגייס את אלוביץ' למצב הזה. אמרתי שהייתה פגישה עם ראש הממשלה וקיבלתי ממנו הנחייה לטפל בסוגיות שלהם ובטענות שלהם. הדגשתי בחקירה שלא נתתי לו שום תושבה אופרטיבית, אבל אמרתי לו: 'אני בא עם רצון טוב. רוצים לפתור את הבעיות. ניתן לכם אוזן קשבת'. הכל תחת הכותרת 'הייתה לי פגישה עם ראש הממשלה ודיברנו על זה וקיבלתי הנחייה וכך אתכוון לעשות'".
עו"ד תירוש: למה נפגשת איתו בארבע עיניים? פילבר: "לא רציתי להגיד שראש הממשלה ביקש ממני, וגם בסוף יש אינטרקציה אישית, צריך להסתכל בלבן של העיניים של בעלי החברות וליצור איתם אמון וקשר איתי". עו"ד תירוש: הרגשת נוח לדבר איתו בפתיחות ללא היועצת שלך? פילבר: "הבנתי שיש קשר כזה או אחר בין ראש הממשלה לאלוביץ' ברגע שנתניהו אמר לי שניתן לי אור ירוק לטפל. אז הבנתי שזה לא שאני סתם זורק את שמו של ראש הממשלה, שהיה שיח. מבחינתי הכל היה הגון וכשר, חלק מהיחסים, נאמנות, דיסקרטיות, לא מספר כלום. מבחינתי לא קיבלתי הוראות פליליות אסורות". עו"ד תירוש: איך אלוביץ' הגיב? פילבר: "לא הגיב. היה פוקר פייס".

9:30 – פילבר: הפגישה עם קמיר – בסיס ליחסים

בהתאם לדרישת התביעה, הוגשו לבית המשפט כל הודאותיו של פילבר בהסכמה עם ההגנה. על פי התובעת עו"ד יהודית תירוש, בהמשך ייתכן שהתביעה תבקש בנקודות מסוימות להעדיף את האמור בהודאות על פני העדות.
פילבר: "הפגישה עם קמיר הייתה הבסיס להמשך היחסים בשני מובנים: הוא הנציג של בזק, אני נציג שר התקשורת. צורת הקשר לא הייתה פורמלית. רוב הפגישות בבתי קפה ואצלו במשרד. זה היה הערוץ שפתחתי עם אנשי בזק בהמשך לפגישה וההבנה שלי של הפעילות. הפגישה הזו הייתה בהמשך לפגישת העבודה עם ראש הממשלה".
9 צפייה בגלריה
אלי קמיר. "אחרת לא הייתה סיבה להיות שם"
אלי קמיר. "אחרת לא הייתה סיבה להיות שם"
אלי קמיר. "אחרת לא הייתה סיבה להיות שם"
(צילום: יריב כץ)

9:15 – הפגישה של פילבר בבית של יועץ בזק

התובעת עו"ד יהודית תירוש ממשיכה את החקירה של פילבר על פגישה בביתו הפרטי של היועץ של בזק, אלי קמיר, ב-13 ביוני 2015, שם הבהיר לו האחרון את לוח הזמנים הדרוש מבחנת אלוביץ' לאישור עסקת בזק-יס. למחרת התקיימה פגישה בין אלוביץ' לבין פילבר במשרד התקשורת. לפי עדות פילבר, הפגישה נערכה אחרי הפגישה עם נתניהו בסמוך לכניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, אז הורה לו להיטיב עם אלוביץ' ולקדם את עסקת בזק-יס.
כשנשאל היום מה המוטיבציה לפגישה החריגה בבית של קמיר, במוצאי שבת, מבלי שגורמי המקצוע יודעים עליה. נתן לכך פילבר כמה סיבות. הנחיית נתניהו, מוטיבציה אישית בתפקיד ורצון לפתח יחסים טובים עם אלוביץ'. את שני הסיבות האחרונות הוא לא ציין בחקירה.
פילבר אמר בעדותו בבוקר: "הפגישה (עם קמיר, ג"מ) נועדה לקדם את כל העניין של המשימות שקיבלתי, אבל בהחלט היא הייתה צופה פני עתיד לפגישה למחרת עם מר אלוביץ'. רציתי לבוא כמה שיותר מוכן למחרת".
התובעת תירוש הזכירה לפילבר את דבריו בעימות שנערך עם קמיר במשטרה: ''הפגישה הייתה ביוזמת קמיר, היה חלון זמן לכן לקראת הפגישה עם שאול בראשון בבוקר אני חושב שזו הייתה הפגישה הכי משמעותית ביחסינו כי זה היה אצלך בבית ולי לא היה קשר איתך קודם לכן. הגעתי לשם אחרי פגישה עם ראש הממשלה שקיבלתי את התפקיד שאמר לי 'לאלוביץ' יש הרבה בעיות עם המשרד, טפל בהם'. היה ברור לנו שאנחנו שני שליחים של שני אנשים... הנושא המרכזי היה שחייבים לגמור את המיזוג. העברתי לך את המסר שקיבלתי, את ההנחיה, ואני אעשה את זה וקיבלתי ממך פידבק חיובי ומזה יצאנו לדרך. אתה אמרת לי 'שאול וביבי חברים', ואמרתי 'כן, אני יודע, ראש הממשלה ביקש ממני לטפל'. זה היה המסגור של העניין. מנכ"ל משרד התקשורת לא הולך להיפגש במוצאי שבת על זמן המשפחה".
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט, הבוקר
(צילום: גלעד מורג )
תירוש: "אמרת גם בחקירה ש'אחרת לא הייתה לי סיבה להיות שם'. אמרת בצורה ברורה לקמיר אם לא הייתה הנחייה ברורה של ראש הממשלה, אין סיבה להיות שם". פילבר: "אני מאשר את הדברים שאמרתי בחקירה. זה משקף את העימות עם אלי קמיר. זה משקף באופן כללי את הסטייט אוף מיינד. אני מגיע לעימות עם קמיר בתחושה טעונה וכועסת שעבדתי עם אדם במשך שנה פלוס לטובת אינטרסים אמיתיים ובסוף מישהו שיקר אותי. דבר שני, התמקדתי במערכת היחסים שלי עם אלוביץ'. באמת בשלב ההוא של השבוע הראשון של עבודתי הנושא הזה של המיזוג, הצליח ולהביא את התוצאה היה דומיננטי".
סנגורו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן: "אפשר להגיש את כל ההודאות של העד במקום להקריא הודאות שלו במשטרה". עו"ד תירוש: "העד אמנם מאשר את הדברים שאמר, אבל לצד זה מוסיף דברים אחרים שלא נאמרו, הסברים נוספים שיש בהם להוסיף תמונה מעט שונה. אני מבקשת להגיש את ההודעות על בסיס 10א' (אימרה בכתב שנתן עד מחוץ לבית המשפט תהיה קבילה כראיה בהליך פלילי, ג"מ)".
כלומר, הפרקליטות מבקשת להגיש הודעות פילבר במשטרה לבית המשפט כראייה.

שלמה פילבר - המקורב שהפך לעד מדינה

פילבר היה מקורבו של נתניהו וליווה אותו שנים ארוכות במערכת הפוליטית. ביוני 2015 מינה אותו נתניהו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, והוא כיהן בתפקיד עד ליולי 2017. לפי כתב האישום, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, איתן צפריר, ערך לפילבר תדרוך בנוגע לתפקידו כמנכ"ל המיועד במאי 2015, וציין כי יש לקדם את אישור עסקת בזק-יס - שהייתה שווה לאלוביץ' סכום עתק.
בכתב האישום נכתב כי נתניהו ואנשיו הפנו לבני הזוג אלוביץ' דרישות בנוגע לפרסומים באתר וואלה שהיה בבעלות בזק, ושאול ואיריס אלוביץ' נענו להן באופן חריג. נתניהו, בתמורה, הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שבקידומם רצה אלוביץ', בעבורו או בעבור חברות שונות שבשליטתו ושהיו בעלי ערך כלכלי רב ביותר עבורו.
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ושלמה פילבר
בנימין נתניהו ושלמה פילבר
בנימין נתניהו ושלמה פילבר
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
הפרקליטות מאשימה כי במועד לא ידוע, זמן קצר מאוד לאחר אישור מינויו של פילבר, ובמסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין נתניהו ובני הזוג אלוביץ', זימן נתניהו את פילבר לפגישה בלשכתו. בפגישה זו נתניהו אמר לפילבר שאלוביץ' התלונן בפניו על הטיפול של משרד התקשורת בעסקיו, והנחה את פילבר לפעול במסגרת תפקידו כמנכ"ל המשרד באופן שיטיב עם אלוביץ'. נתניהו הורה לפילבר באופן ספציפי להביא לאישורה של עסקת בזק-יס בהקדם.
בנוסף, נטען כי נתניהו הנחה את פילבר למתן את ירידת המחירים במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי - כלומר, לגרום לכך שעל אף שהרפורמה התחרותית תישמר, המחירים שתוכל בזק לגבות עבור מתן גישה לתשתיות שלה במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי יהיו מחירים גבוהים מאלה שגובשו בעבר במשרד התקשורת, באופן שיטיב עם בזק.
ההגנה דוחה מכל וכל את הטענות - ותנסה להראות בחקירתו הנגדית של פילבר שלא נעשתה כל עבירה פלילית. פילבר עצמו טען כי בקשותיו של נתניהו אמנם היטיבו עם אלוביץ' - אך לדבריו תלונותיו של אלוביץ' אז "היו מוצדקות".
פורסם לראשונה: 09:42, 28.03.22