רגע מפתח במשפט ראש הממשלה לשעבר: עד המדינה שלמה פילבר העיד היום (רביעי) לראשונה במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. עדותו נחשבת למרכזית מאוד בתיק 4000, ואמורה להשפיע גם על תיק 1000. התביעה תנסה להראות במהלך העדות - שצפויה להימשך תשעה דיונים לפחות, ללא החקירה הנגדית של הסנגורים - כיצד פעל פילבר בהתאם להנחיית נתניהו כדי לקדם את אישור עסקת בזק-יס, למתן את ירידת המחירים בשוק התקשורת ולהיטיב עם אלוביץ'. נתניהו עצמו הגיע לאולם יחד עם בנו אבנר, כפי שעשה ביום הראשון לעדות של עד המדינה ניר חפץ, והתיישב במרחק כמה מטרים מפילבר.
עד המדינה חזר היום על עיקרי עדותו - כשבמרכזה "פגישת ההנחיה" שבה נתניהו סימן לכאורה עם ידו למתן את ירידת המחירים ברפורמת השוק הסיטונאי ולאשר את מיזוג בזק-יס, באופן שהיטיב עם אלוביץ'. פילבר הוסיף שלא עדכן את גורמי המקצוע במשרד התקשורת על הנחיות אלה. לאחרונה התבטא פילבר בטוויטר נגד תזת השוחד של הפרקליטות, ובשלב מסוים בעדותו היום התובעת יהודית תירוש ביקשה לחזור לדבריו בחקירה במשטרה - כדי להציג שישנה סתירה בין מה שאמר אז למה שאמר היום על דוכן העדים. פילבר, מנגד, טען היום כי החוקרים "סירבו לשמוע את המורכבות" בחקירותיו, ולכן הפך לעד מדינה.
ההגנה דוחה מכל וכל את הטענות - ותנסה להראות בחקירתו הנגדית של פילבר שלא נעשתה כל עבירה פלילית. פילבר עצמו טען כי בקשותיו של נתניהו אמנם היטיבו עם אלוביץ' - אך לדבריו תלונותיו של אלוביץ' אז "היו מוצדקות".
13 צפייה בגלריה
שלמה פילבר ובנימין נתניהו בבית המשפט
שלמה פילבר ובנימין נתניהו בבית המשפט
"מערכת יחסים ישרה ומקצועית". נתניהו ופילבר בבית המשפט
(צילום: יונתן זינדל)
13 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
יחסי "תן וקח". נתניהו ושאול אלוביץ', היום
(צילום: יונתן זינדל )

המניע היה בקשת ראש הממשלה"

15:25 - התובעת יהודית תירוש שואלת אם הוא זוכר ביטוי מסוים שאמר בחקירתו במשטרה לגבי המפגש עם היועץ האסטרטגי קמיר. פילבר: "המשפט הוא 'ברית של גנבים', וכל התקשורת חגגה עליי. זה משפט שנולד מיו"ר חברה. הוא אמר 'ברית של גנבים', הרבה בעלי אינטרסים שכולם משקיעים כסף. בעימות ביני לקמיר, כשרציתי לתאר ברית של אינטרסים אמרתי 'ברית של גנבים', לא התכוונתי למעשים פליליים. האינטרס שלי היה כפול - שראש הממשלה ביקש ממני ורציתי לוודא שזה מתנהל כך וגם שארתום את אלוביץ' לעבוד איתנו בשיתוף פעולה".
פילבר הוסיף: "המניע היה בקשת ראש הממשלה, הרצון להצליח ולרתום את בזק. כמה כל דבר? קשה לומר". תירוש: "את הדבר השלישי לא אמרת בריענון. בריענון נתת תשובה ל'ברית של גנבים'". פילבר: "אני אמרתי לכם שהאתגר הכי גדול שלהם בסוף הוא שאני צריך להגיד פעם אחת את התמונה הכללית. אני מנסה עכשיו להיות מדויק. בכל שמונת ימי החקירה הייתי תחת מצג של החוקרים שבו בעצם הונו אותי ומי ששיקר אותי אלו אנשי בזק ואנשי ראש הממשלה. זו הייתה תחושתי, באיזשהו מקום בעימותים התפרצתי עם מילים חריפות, זה לא הסגנון שלי".

"אם המיזוג לא יקרה זה יגרום הפסד גדול לחברה"

15:05 - התובעת תירוש שואלת את עד המדינה פילבר עד כמה הוסבר לו על ידי היועץ האסטרטגי קמיר את המשמעות הכספית של העסקה מבחינת אלוביץ' ובזק. על כך השיב פילבר: "לא זוכר, אמר אמירה כללית שהם זקוקים לזה".
בשלב זה רעננה תירוש את זכרונו של פילבר מהדברים שאמר בחקירתו במשטרה: "אלי קמיר הציג לי בפגישה שאי קיום המיזוג משמעותו הפסד כספי עצום". על דוכן העדים היום אמר פילבר: "כן, הסבירו לי שאין הזדמנות שנייה, שצריך לקבל החלטה ואם המיזוג לא יקרה זה יגרום הפסד גדול לחברה".
פילבר המשיך: "באותו הזמן אין לי מושג ירוק על קשר שאינו קשר מקצועי. מבחינתי יש מפוקח - אלוביץ' שזקוק לדברים ויש שר תקשורת אחראי. השר ביקש לטפל, אני מטפל. הכותרת הייתה שאלוביץ' אמר שעשו לו בעיה בסוגיית חישוב המחירים של החברה. 'אלוביץ' אמר לי שעשו לו בעיה' והלכתי לטפל בכך".
תירוש: "מה חיבר ביניכם, קמיר ואתה?". פילבר: "יושבים בחדר כל אחד, הוא נציג של מישהו, שר תקשורת ומפוקח וצריכים להגיע להבנות". תירוש: "עד כמה הייתה ביניכם זהות אינטרסים?". פילבר: "הוא רצה לקדם את ענייני בזק ואני רציתי לקדם את ענייני השר".

"לתת כמה מכות לסוסים עצלים"

14:55 - פילבר מתייחס שוב לנושא החקירה במשטרה: "חשוב לי לומר שכל מילה אמת בחקירה, הכול מורכב. היה לי רצון לגייס את אלוביץ' לפרויקט הסיבים, להוכיח את עצמי. היה צריך לתת כמה מכות לסוסים עצלים שיתחילו לעבוד וזה מה שעשיתי".
עד המדינה אמר עוד: "בסוף הכול מורכב ולא שחור-לבן". הוא פנה לתובעת: "את שואלת אותי להגיד לך היום כמה זה היה הרצון שלי להצליח או לגייס את אלוביץ' או בגלל דברים שראש הממשלה אמר לי?". תירוש השיבה: "אני לא מתווכחת עם התשובות שלך. אני לעיתים אקריא דברים ואתה תסביר אותם".
פילבר: "כל מילה שאמרתי אמת, לכל דבר יש הקשר, לכן לפעמים אני מרחיב. כן, היה מצב שבגלל שראש הממשלה מזכיר לי - זה נמצא בעדיפות. את שואלת אותי אם הייתי נתקל בקיר בלתי-עביר? אז יכול להיות שהייתי אומר לו שאי אפשר להעביר את זה. מכשולים פתירים פתרתי".
תירוש: "אני רוצה לשאול אותך מעבר ל'בזק-יס', עד כמה אתה מדבר עם קמיר על מה אתה מתכוון לעשות בעניינים אחרים של בזק ולא רק 'בזק-יס'?". פילבר: "דיברתי עם קמיר על הנושא של השוק הסיטונאי, על המיזוג, ההפרדה המבנית שהיא מנוף מצויי להניע תהליכים. אמרתי שאני מתכוון לתת להם אוזן קשובה ולב פתוח לנסות לפתור את הבעיות בצורה רצינית ועניינית".

"מפוקח לא משקר לרגולטור סתם"

14:30 - פילבר נשאל שוב על "פגישת ההנחיה" ואמר כי אחרי התניע את תהליך מיזוג בזק-יס ו"הרכבת יצאה לדרך". הוא גם הדגים שוב את תנועת היד שבאמצעותה נתניהו ביקש שימתן מחירים ברפורמת השוק הסיטונאי.
פילבר נשאל על טיב היכרותו עם אלי קמיר, שמוזכר בכתב האישום כיועץ לבזק, ואמר כי בעבר בעבר עבר ביניהם חתול שחור כשקמיר כמעט גרם לפיטוריו מרכבת ישראל. "כשקיבלתי את התפקיד, נאמר לי שקמר הוא הנציג של בזק. הבנתי שאין ברירה ושעלינו לעבוד יחד. לפני כניסתי לתפקיד הבנתי שאין מנוס מלסובב את הספינה בנושא בזק במקום לריב איתם. הפגישות בינינו עסקו רק בבזק".
13 צפייה בגלריה
אלי קמיר
אלי קמיר
אלי קמיר. פגישה חריגה במוצאי שבת
(צילום: תומר יעקובסון)
לפי כתב האישום, אחרי "פגישת ההנחיה" עם נתניהו נפגש פילבר עם קמיר, שבה הבהיר קמיר לפילבר את לוח הזמנים הדרוש מבחינת אלוביץ' לאישור מיזוג בזק-יס. יום אחר לאחר מכן נפגש פילבר עם אלוביץ' במשרד התקשורת. פילבר אמר היום בעדותו כי "זו הייתה הפגישה הראשונה מהרגע שנכנסתי לתפקיד, כשלמחרת הייתי אמור להיפגש עם אלוביץ'. המוטיבציה הייתה כפולה - הנושאים האלה עלו בפגישה עם ראש הממשלה וצריך לקדם אותם ולהבין מה קורה איתם הפגישה עם אלוביץ' הייתה דרמטית פחות במובן המיזוג, אלא יותר כדי לגייס אותו לצד שלי, לעשות הפסקת אש ולייצר עמו אמון. קמיר הרגיש את זה בפגישה, יש לו חושים, הוא קצת אגרסיבי. הוא בהחלט לחץ אותי לא מעט במובן הזה. הייתי חייב את הסכמת אלוביץ' כי אני חייב שיתוף פעולה מהם כדי להוצאי לפועל את המיזוג".
לאחר מכן הודה פילבר שפגישתו עם קמיר במוצאי שבת הייתה חריגה, והסביר: "הייתה הנחיה של ראש הממשלה וזה עניין מקצועי. בפגישות עם קמיר ולמחרת עם אלוביץ' הזכרתי שנפגשתי עם ראש הממשלה, כדי להראות שיש לי גב לעניינים האלו. אמרתי להם שנתניהו דיבר איתי, אני מחויב לזה ונעשה את המיזוג".
בהמשך סיפר פילבר שנפגש עם הנהלת משרד התקשורת - ועדכן אותם בדבר "הפסקת האש עם בזק". לדבריו, "זה היה די שוק. שם התחילו ניצני המרד. הרגשתי שלא נתנו לי את כל המידע וניסו לתמרן. הדד-ליין לאישור המיזוג היה 23 ביוני, קמיר הציג לי בפגישה שזה מחכה קרוב לחצי שנה ושצריך לעמוד בדד-ליין הזה. סמכתי על דברי קמיר בנוגע למיזוג, האמנתי לו. מפוקח לא משקר לרגולטור סתם, אלא אם כן אתה תופס אותו". כשנשאל אם גם ללא הפגישה עם נתניהו היה עושה זאת, השיב: "מניח שכן, כי באתי להניע להניע תהליכים".

פילבר: "בחקירה לא רצו לשמוע את המורכבות"

13:55 - תירוש שאלה את פילבר עד כמה הרגיש שהוא יכול לסרב לאנשי בזק, והשיב: "הרבה פעמים לא רציתי להגיע לשם. אני מג'נגל. הרבה פעמים הייתי עם הגב לקיר, השתדלתי לא להגיע לפיצוץ. היו גם מקרים הפוכים". תירוש חידדה שהתכוונה לשאול אלוביץ', סטלה הנדלר ואלי קמיר - ושאלה "עד כמה הם ידעו שאתה לא יכול להגיע איתם לקיצוצים?". הוא השיב: "זה תלוי נסיבות. היה לי אירוע שהם לקחו את יו"ר ועד עובדי בזק כדי לכפות עליי. יש לי כדור אחד בקנה, ההפרדה המבנית. אם אבזבז אותו אין לי יותר כדורים".
13 צפייה בגלריה
"גרוטסקה של חקירה ראשית". עורכי הדין בעז בן צור (מימין) וז'ק חן
"גרוטסקה של חקירה ראשית". עורכי הדין בעז בן צור (מימין) וז'ק חן
"גרוטסקה של חקירה ראשית". עורכי הדין בעז בן צור (מימין) וז'ק חן
(צילום: שאול גולן, יאיר שגיא)
תירוש שאלה עד כמה השיחה עם נתניהו השפיעה על יכולותיו להגיד לבזק 'לא', ופילבר השיב: "השפיעה עליי במובן של לא לחצות את הקו האדום, לא להגיד להם 'ימות העולם שיתפוצצו'. רבנו והתפייסנו לא מעט פעמים, אבל לא היינו מתגרשים. לא יכולתי להיות שם, כי הבנתי בסוף שיש איזושהי השפעה של ראש הממשלה שתגרום לי כן לעשות את הדברים ותעמיד אותי במצב בעייתי. התחושה שלי הייתה שהם הבינו שיש להם כוח עודף עליי".
בשלב זה הציגה תירוש את חקירתו במשטרה, שבה אמר כי "הייתי כבול ביכולת להגיד להם 'לא' וזה יצר להם כוח אדיר. לא הייתה לי אפשרות שלא לעמוד בלוחות הזמנים, זה יצר להם כוח אדיר עליי". פילבר אמר בתגובה כי "המצב שתיארתי כאן היה במחצית השנייה של 2016, שהגיע צחי הנגבי והיו לחצים מכל מקום אפשרי, כולל עובדי המשרד. הימרתי על כל הקופה והם הרגישו את זה. ושם הרגשתי שאני עם הגב לקיר. בסוף אני יושב עם סטלה הנדלר ואלי קמיר אולי עשרות פעמים, ולכל אחד יש מנוף שמפעילים עליי או אני מפעיל עליהם. אבל מה שאמרתי בחקירה זה דברי אמת - גוף מפוקח שאני מטפל בו (בזק). ישבנו מאות שעות. האם הרגשתי כבול תמיד? לא, אבל אם היו מקומות שהרגשתי כך? בהחלט כן".
תירוש: "אמרת בחקירה - 'בשונה מהוט ומפוקחים אחרים, בהתנהלות מול בזק היה גם מצב נפשי. נתתי להם אפשרות החל מלהבין את עמדתם ולפעמים להכתיב, ופעם שנייה במצב נפשי הייתי כבול ביכולת להגיד להם לא. זה לא היה לי עוד עם מפוקחים אחרים'. נשאלת אם הכתיבו לך מה לעשות, ואמרת 'כן, בדיאלוג פתוח'. האם בקטעים האלו מעבר לשיקול המקצועי ריחפה לצד זה איזושהי תודעה שאתה חייב להגיע עם בזק להבנות בגלל אותה שיחה עם ראש הממשלה והחשש שתינזף?" סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, התנגד לשאלה: "זו גרוטסקה של חקירה ראשית. הם מפנים אותו לדברים שנאמרים ואומרים לו בוא תחזור על מה שאמרת. זו חקירה נגדית. לא נסכים. לצד ציטוטים כאלו יש הרבה ציטוטים של שיקול דעת מקצועי". סנגורו של אלוביץ', ז'ק חן: "הסכם עד מדינה זה כמו אקדח לרכה, כי אם הוא לא יעמוד בו יוגש נגדו כתב אישום". תירוש: "הסכמי עד מדינה הם לא אקדח לרכה". חן: "העד אחוז אימה. ויש דברים שאנחנו סבורים שהיו שקר מוחלט בחקירה והם שקר גמור כאן".
13 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
"בסוף חרבנתי את החיים שלי". פילבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך לוויכוח אמר פילבר בקול רועד: "אני לא מתחכם. אני עד מדינה כי בחקירות ניסיתי להסביר את מורכבות הסיטואציה, שלא הכול שחור ולבן. ניסיתי להסביר, לא רצו לשמוע ולא רצו לקבל ממני את מורכבות התמונה. כל המילים שאמרתי במשטרה נכונות, ואני עומד מאחוריהן".
לדברי פילבר, "הכול תלוי בקונטקסט. כדי להיות כנה עם עצמי אני חייב להסביר את כל המורכבות. אמרתי את זה גם בחקירה. זה לא עניין אותם. שאלו אותי אם היטבתי עם בזק או לא, ואמרתי להם - 'אני עובד'. אני כבר חרבנתי את החיים שלי ורציתי לעשות טוב למדינת ישראל. זה בסוף גורל של שני אנשים פה. אז אי אפשר ככה. זה נכון אני נסער". לטענת פילבר, "החוקרים היו כמו רוטווילרים - לא עניין אותם כלום. הם לא בדקו מה עשיתי עם סלקום ופרטנר, הם נעצו את השיניים בנושא של בזק ושאלו - 'אתה היטבת עם בזק, כן או לא'. אי אפשר לעבוד ככה". לאחר דבריו יצא בית המשפט להפסקה של כמה דקות.

במשרד התקשורת לא ידעו על הנחיות נתניהו

13:30 - תירוש שואלת את פילבר עד כמה שיתף את גורמי המקצוע במשרד התקשורת במה שנתניהו אמר לו בפגישת ההנחיה, ואמר כי "קראתם לפגישה הזו 'פגישת ההנחיה', אבל בזמן אמת זו הייתה פגישת עבודה ולא איזה אישיו שצריך להרחיב עליו. זה היה חלק מהתהליך מבחינתי". השופטת חידדה: "נשאלת האם סיפרת לאחד הגורמים על הפגישה?". פילבר השיב: "לא סיפרתי. אולי עם פלוני אמרתי 'צריך לטפל בזה, הייתי עם ראש הממשלה'. אבל לא את כל הפגישה כפגישה".
לדברי פילבר, עד לתחקיר ב"הארץ" על יחסי אלוביץ'-נתניהו הוא עבד "במצב סטרילי". לדבריו, "אין סיבה בעולם שאגיד את זה למישהו להערכתי. התייחסתי בחלק השני לרדיפה עיתונאית, עד לרגע שמשרד המשפטים התחיל לבדוק והתחלתי להתייחס לנושא ברצינות. ניתקתי עם נתניהו מגע עד שהסתיימה בדיקת ניגוד העניינים".
13 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו עם עורך דינו עמית חדד, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
13 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
"פילבר ממזער אירועים שהתרחשו". תירוש
(צילום: יואב דודקביץ)
לאחר מכן שאלה תירוש עד כמה המפגש עם נתניהו אכן היה מפגש מנחה, ופילבר השיב: "מבחינתי גם חצי דקה של משפט מנתניהו, אני אקלוט מה הוא מתכוון ומה הוא רוצה, ואני לוקח את זה".
תירוש: בעניין בזק-יס, מה הבנת שאתה אמור לעשות? פילבר: שאני אמור להשלים את המהלך. שהוא לא חותם על האישור הראשון. שאני מקבל משימות, בדרך כלל אני משתדל לבצע. כשאני מתניע את התהליך, אף אחד לא אומר מילה. כולם אומרים אמן ומקדמים. רק ברגע האחרון מתחיל הסיפור של התנאים. אם דנה (היועצת המשפטית, ג"מ) הייתה אומרת לי 'סטופ, עצור' הייתי מטפל אחרת, אבל היא נתנה לי אור ירוק. תירוש: עד כמה סברת שאם לא תבצע את מה שנתניהו ביקש ממך, אתה עלול להינזק? פילבר: הגדרתי לעצמי שלוש משימות בשבועיים הללו. הייתי צריך להשתלט על המערכת, לתפוס מנהיגות על עובדי המשרד. זה לא קל כי אני מסובב את הספינה 180 מעלות, וגם כי יש לי שוק עם 10 גופים גדולים מפוקחים ולכן היה חשוב לעשות מרתון של פגישות ולהציג את עצמי. בסוף גם רציתי לנקות את השולחן בדברים החשובים, בהם מיזוג בזק-יס. אם קיבלתי משימה מהשר והייתי אומר שאני לא יכול לבצע אותה, ברור שהייתי ננזף ומאבד נקודות. לכן היה מאוד חשוב לי להראות שיש בעל בית.
13 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
פגישת ההנחיה נמשכה 15 דקות - מתוכן דקה אחת על בזק. פילבר
(צילום: יונתן זינדל )
13:00 - התובעת ממשיכה להתעכב עם פילבר על הפגישה עם נתניהו, שבה ראש הממשלה דאז הנחה אותו לדבריו לקדם את אישור עסקת מיזוג בזק-יס ולמתן את ירידת המחירים ברפורמת השוק הסיטונאי.
השופטת ציינה כי לא כל הדברים שאמר פילבר בחקירתו הראשית תואמים את הדברים שהוא אומר כעת, והתובעת השיבה: "אין נסיגה מהדברים - אבל יש נטייה למזער את האירועים שהתרחשו, ואני חוששת שזה לא יבוא לידי ביטוי רק באירוע הזה, המשמעותי בכתב האישום. יש כאן שונות מסוימת בין איך שהעד תיאר את הדברים בזמן לאיך שהוא מתאר אותם כאן. הפער הזה חייב להיות בפני בית המשפט".
פילבר נשאל פעם נוספת על אורך "פגישת ההנחיה", אמר שנמשכה 15 דקות כשמתוכן דקה עסקה בעניין בזק, בסוף השיחה.

המסמך שכתב פילבר אחרי הפגישה

12:30 - הדיון התחדש. התובעת הציגה לפילבר מסמכים, וכשסיים לעיין בהם שאלה של מי כתב היד - והוא השיב: "שלי". לדבריו, "אלה מסמכים מהשבועות הראשונים שלי. יש כאן את כל הסוגיות שעלו על סדר היום בשבועות הראשונים בתפקיד. אני לא יכול להעיד על מה הסדר של הדפים, מה היה קודם ומה אחר כך". באחד הדפים הללו נכתב "איתן צפריר, 26.5" - פגישתו עם ראש המטה של נתניהו בכניסה לתפקיד.
13 צפייה בגלריה
דנה נויפלד בבית המשפט
דנה נויפלד בבית המשפט
"הציגה את מיזוג בזק-יס ואמרה שצריך לטפל". נויפלד
(צילום: יואב דודקביץ')
פילבר התייחס לכך שבאחד הדפים כתב "רה"מ" עם קו מתחת, וגם "אלוביץ'". הוא אמר שכתב את הדברים בהקשר לרמת המחירים של השוק הסיטונאי. "התחלתי לחפור בעניין הזה", אמר. "אלה דברים שעלו בשיחה עם ראש הממשלה". נציין כי מדובר באחת מהראיות בתיק - נקודות שרשם לעצמו פילבר אחרי פגישת ההנחיה עם נתניהו. מהמסמך עולה כי בזמן אמת ופילבר כתב שהשניים דיברו בשיחתם על רמת המחירים ברפורמת השוק הסיטונאי ומיזוג בזק-יס.
התובעת אמרה כי בדף כתוב גם 'מיזוג יס-בזק, דנה אישרה'. פילבר השיב: "פניתי לדנה נויפלד (היועצת המשפטית של משרד התקשורת), שהציגה לי את הנושא ואמרה שצריך לטפל בו". תירוש שאלה מה מתוך המסמך עלה בשיחה עם נתניהו, ופילבר השיב: "לא יודע להגיד ספציפית. אני מעריך שנושא השידורים ועוד שתי סוגיות, שזה רמת המחירים (ברפורמת השוק הסיטונאי) ומיזוג בזק-יס".
11:50 - בית המשפט יצא להפסקה של כחצי שעה.

התובעת: "יש סתירה בין העדות עכשיו לחקירה"

11:25 - פילבר תיאר את חקירתו במשטרה, ואמר כי "הוזהרתי שאני נחקר בחשד לשוחד בסיוע לראש הממשלה ובני ביתו מ-2012. הציגו לי מצג, אני במעצר ולא יודע שום דבר. לא הכרתי את יחסי אלוביץ'-נתניהו, כל עולם האישום לא היה קיים מבחינתי. עבדתי נקי. אמרו לי 'יש פה מסיבה שלוש שנים, אתה רק באת ושיחקו איתך'. לכן עניתי בחקירה מתוך מקום שאני מתייחס למצב הזה. אין שום שוני בנתונים ובעובדות, רק שוני ברגש שלי ביחס לדברים מסוימים. למשל המקרה הזה, אם היית שואל אותי אם אני חושב שזה היה מקצועי, הייתי אומר 'מה פתאום?'. אני במעצר שמונה ימים, אז המדינה לא עושה שטויות. אמרתי 'מומו תכיר את העובדות, תתעורר'. תשובותיי מדויקות לגמרי ברמה העובדתית".
13 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
שלמה פילבר בעדות בבית המשפט
"כשהתברר שהראיות נגד מסתכמות בשני סמסים - הבנתי שמישהו גנב פה עולמות". פילבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקול רועד המשיך פילבר לתאר: "כשנתניהו אמר שאלוביץ' פנה אליו, ואמר 'תטפל בזה', אני מבין מהקונטקסט שצריך לטפל בזה. גם קיבלתי הנחיה לאיזה כיוון, אם צריך לנסות למתן. יש פה 50 גוונים של אפור - מבחינתי פעלתי מקצועית לטובת שוק התקשורת. אולי עשיתי דברים שלא הייתי צריך לעשות, הכול בסדר. אבל צריך לקחת את הכול בקונטקסט של כל הנסיבות מסביב".
לדברי פילבר, "כשהתברר לי בסוף שכל הראיות נגדי באירוע השוחד מסתכמות בשני סמסים שאילן ישועה שלח לאלוביץ', אני מבין שמישהו גנב פה עולמות. אני לא משנה את התשובות, אלא את הווליום".
תירוש התעכבה עם פילבר שוב ושוב על המניע של נתניהו בבקשותיו - ופילבר התחמק מלהשיב, ורק אמר כי הבין שעליו לדבר עם אלוביץ'. לכן ביקשה תירוש להציג את הודעתו במשטרה - ואמרה כי היא "סבורה שיש סתירה" בין הדברים שהוא אומר כעת לדבריו אז. היא הקריאה כיצד אמר בחקירתו שהמניע של נתניהו היה תלוי פרסונה ולא תלוי נושא - כלומר, קשור לאלוביץ' עצמו:
חוקר: זה בגלל שזה אלוביץ', או כאיזה סוג של פנייה של 'אני חושב מקצועית שזה נכון?' פילבר (מניד את ראשו לשלילה): "אני אומר שהעובדה שהוא אומר אלוביץ', ולא אומר בזק, אומרת שזה.. חוקר: הבנת את זה גם אז? פילבר: מבין, כן. זה תלוי פרסונה, לא תלוי נושא חוקר: זה היה תלוי פרסונה ולא תלוי נושא האמירה הזו פילבר (מהנהן בראשו בחיוב): כן.
לאחר מכן שאלה התובעת את פילבר עד כמה ראה בדברים של נתניהו הוראות לביצוע, והשיב: "זה הוראות לטיפול. לפעמים החלטתי לא לבצע, אבל אין מצב שאני מזניח את זה". הוא נשאל מה הבין שנתניהו מצפה ממנו לעשות כחלק מ'הטיפול', והוא השיב: "שהסוגיות האלה יוסרו מסדר היום". כלומר, פילבר הבין בכל מקרה שעליו לבצע את ההנחיות של נתניהו.

פגישת ההנחיה: "נתניהו סימן על מיתון ירידת המחירים"

11:10 - פילבר נשאל עד כמה בקשתו של נתניהו למתן את ירידת המחירים ולאשר את מיזוג בזק-יס במהלך "פגישת ההנחיה" הייתה אמורה להיטיב עם אלוביץ'. הוא השיב: "כל החלטה שאני חותם עליה פוגעת בחברה מסוימת ומיטיבה עם אחרת. אף פעם לא הסתכלתי על זה. אתה מקבל החלטות נכונות. נתניהו פנה אליי בנוגע לנושאים שאלוביץ' התלונן עליהם ומבקש לטפל בזה, אז זה אומר לפתור בעיות שאלוביץ' מתלונן עליהן". הוא נשאל שוב עד כמה ההחלטה הייתה אמורה הבקשה להיטיב עם אלוביץ', והשיב: "לכאורה כן. כשמישהו אומר לך תבדוק אפשרות של מיתון מחירים, אפשר לראות את זה כהטבה מסוימת או כפגיעה שיש לתקן. באותו רגע לא הייתה לי עמדה, אחר כך הבנתי שהתלונה של אלוביץ' הייתה צודקת".
תירוש שאלה אותו שוב אם הבין שהבקשה של נתניהו היטיבה עם אלוביץ' - והשיב: "ממה שאני מבין, כן".

10:45 - פילבר נשאל על "פגישת ההנחיה" עם נתניהו ותיאר אותה: "בחדר היו גם דוד שרן (מנהל לשכת רה"מ דאז, ג"מ) ואחרים. דיברנו עשר דקות-רבע שעה על השידורים - מה עושים, מה השלבים, מה לוחות הזמנים. סוג של תוכנית עבודה. סיימנו את החלק המשמעותי, קמתי ללכת. אני זוכר שהוא (נתניהו, ג"מ) נעמד ממרחק - אני זוכר את זה צילומי - ואמר לי 'אלוביץ' פנה אליי ואמר שיש לו בעיות במשרד, שנקבעו מחירים לא נכונים (מדבר על רפורמת השוק הסיטונאי, ג"מ). תבדוק את זה. אל תעצור את התחרות, תראה אם אתה יכול למתן את המחירים' - ועשה לי תנועה כזו עם היד (של מיתון ירידת המחירים, ג"מ). ואז הוא אמר שיש גם את סוגיית הטלפוניה והוסיף את מיזוג בזק-יס. הוא אמר לי 'תגמור עם זה'".
לדברי פילבר, "במבט לאחור - לא עשיתי אף אחד מהדברים שהוא ביקש". לאחר מכן עומת עם העובדה שמיזוג בזק-יס כן אושר, ואז אמרה לו תירוש: "אז לא כל דבר". פילבר הבהיר כי אינו זוכר אם הפגישה נקבעה מראש או את התאריך המדויק שלה, וגם לא את מידת הנוכחות והמעורבות של דוד שרן בה. "בדרך כלל היו מתקשרים אליי מהלשכה ומבקשים ממני להגיע", אמר. "אני זוכר שמי שיזם את הפגישה היה שרן".
פילבר תיאר כי לאחר פגישת ההנחיה קיים ישיבה במשרד התקשורת: "ביקשתי לכנס ישיבת הנהלה כדי להתמקד בצורה מובהקת בשלושה דברים - הראשון, איך אגרום לאנשים לתת בי אמון - הייתה מכת מדינה של הדלפות במשרדי ממשלה ובמשרד. השני, הרפורמה בשוק השידורים. השלישי, שינוי הגישה מול בזק - מצאתי את כולם במלחמת עולם, מדברים דרך בתי משפט, זה היה נראה לי הזוי".

"בסוף אני איש של השר"

10:30- פילבר נשאל מה הסוגיות הבוערות שהציג לו ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, איתן צפריר, עם כניסתו לתפקיד. הוא השיב: "הסוגיות הפתוחות העיקריות היו כל עולם השידורים, בדגש על סגירת ערוץ 10, שהיה משבר שטרם נפתר. היה את עניין חברת החדשות, התאגיד, וכמובן רפורמת השוק הסיטונאי, שהייתה מלחמה בין בזק למשרד". פילבר נשאל אם צפריר דיבר איתו על מיזוג בזק-יס והשיב: "כמובן. הוא הציג לי מכתב התנעה להתחיל את התהליך, אמר לי שהנושא עומד על הפרק ושברגר כרגע גורר רגליים". בכך אישר פילבר שבשיחתו עם צפריר עם כניסתו לתפקיד עלתה סוגיית בזק-יס.
13 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
אבנר נתניהו עם אביו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי פילבר, "צפריר הציג לי מסמך שהועבר לטיפול. הכוונה הייתה שצריך לקדם את זה (את מיזוג בזק-יס; ג"מ)". כשנשאל אם צפריר דיבר על לוחות הזמנים של המיזוג, השיב פילבר: "הוא נתן לי להבין שהזמן הולך ואוזל". כשנשאל מה היה חשוב לנתניהו במשרד התקשורת, השיב: "היה לו מאוד חשוב לעשות רפורמה של פתיחת שוק השידורים לתחרות. הוא רצה להוציא את מעורבות הממשלה משוק השידורים, אבל לפתוח הכול. זו הייתה תחושה שליחות אמיתית. לא הכול הצליח וחלק מפירות הבאושים אנחנו רואים היום ברמת אמון הציבור במערכות האלה. רוב השיחות היו על זה".
התובעת שאלה את פילבר עד כמה נתניהו התעניין בנושא הטלקום ובזק, ופילבר השיב כי נתניהו לא גילה בכך עניין מיוחד. ככל הנראה, הפרקליטות מבקשת להראות בכך עד כמה הייתה חריגה מעורבתו של נתניהו בענייני בזק בהמשך. כשנשאל עד כמה ייצג בעבודתו את עמדת השר (נתניהו היה אז שר התקשורת, ג"מ), השיב פילבר: "במקרים שחשבתי שיש טעות בהחלטה של השר, הייתי פונה אליו ומנסה לשכנע אותו. לא תמיד הצלחתי, אבל ביצעתי. בסוף אני איש של השר".
10:10 - פילבר התייחס למינויו למנכ"ל משרד התקשורת: "ידעתי שאקבל תפקיד שאני לא יודע אם אחזור ממנו חי. לא צוחק. ידעתי שאכנס ואזיז את המדינה, את הכוחות הכי חזקים בישראל. הזדהיתי לגמרי עם המשימה, כי הבחירות היו פוסט-טראומה. ראינו שהתקשורת הישראלית לא מדווחת על הדמוקרטיה, אלא משתתפת כשחקן פעיל מאוד. היה ברור שצריך לפתוח את שוק השידורים ואני אהיה האיש שאעשה את העבודה, האיש הרע. לכן רציתי לבוא הכי מוכן שיש. השקעתי בזה מאות שעות, עד השעות הקטנות של הלילה, קראתי את כל הרגולציה, חוקים, תקנות וחומרים שמשרד התקשורת פרסם".
13 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
"לחפץ היה חשוב לשמור על כבודה". שרה נתניהו
(צילום: EPA)
10:05 - לפילבר הוצגה התכתבות שלו עם עד המדינה ניר חפץ. בהתכתבות חפץ איחל לו 'מזל טוב' על מינויו למנכ"ל משרד התקשורת ובתגובה פילבר השיב: "תודה בראש ובראשונה לך על הרעיון ולו ולה על האמון. מקווה לממש את הציפיות". פילבר התייחס לכך וטען: "זה סמס נימוסים, שהואשמתי בעקבותיו בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. חקרו אותי שעות כי קיבלתי את התפקיד, הכול על בסיס סמס. אני וחפץ לא היינו חברים, הוא מבחינתי פוטנציאל לנזק. לא סמכתי עליו. הוא מסמס, רוצה לערבב שהוא עושה, ואני עונה לו בנימוסים 'לטס האב לאנץ', שאתה לא מתכוון באמת. הוא האיש של שרה נתניהו".
לדברי פילבר, "'לו' זה ראש הממשלה ו'לה' זה שרה נתניהו. כשחפץ מסמס לי, אני יודע שחשוב לו לשמור על כבודה של שרה, אז לא עולה כסף לחלק מחמאות". כשנשאל עד כמה עלתה הזיקה הפוליטית שלו לנתניהו בעת אישור נציבות המדינה למינויו למנכ"ל משרד התקשורת, השיב פילבר: "עלתה. עברתי ועדת בוחנים ברמה הגבוהה של שירות המדינה. ריאיון של יותר משעה. טענו שיש זיקה פוליטית והייתי צריך להראות כישורים עודפים - הראיתי ואושרתי".
09:55 - פילבר טוען: "באף אחת מהחקירות שלי לא אמרתי מילה אחת של שקר". הוא אמר זאת אחרי שסיפר בחקירה שנתניהו פה לשר התקשורת דאז, גלעד ארדן, וביקש ממנו לעזור לאלוביץ' - ואילו ארדן עשה את ההפך. מדובר בעדות שמועה - שכן לדברי פילבר הוא שמע על כך מאלוביץ' - כך שהדברים עצמם אינם משמעותיים, אך המשפט שאמר פילבר ביחס לחקירותיו חשוב. לאחרונה הוא צייץ בטוויטר נגד הקו של הפרקליטות בתיק, ואילו בפרקליטות אמרו שכל עוד יחזור על הדברים שאמר בחקירותיו - עמדותיו ומחשבותיו על כתב האישום אינן חשובות.

"יום אחד אמרו שיש ארוחה עם אלוביץ'"

09:45 - פילבר נשאל על לוח הזמנים של נתניהו בימי קמפיין הבחירות של 2015, ואמר כי "השתדלנו כל יום להוציא אותו לאירוע ציבורי אחד של מפגש עם קהלים רחבים. יום אחד אמרו שאין שום דבר, שיש ארוחת ערב עם הזוג אלוביץ'. זה נצרב לי בזיכרון".

09:30 - פילבר המשיך לתאר את מערכת היחסים ארוכת השנים עם נתניהו: "היה לנו קל להבין אחד את השני במשפטים קצרים. אני רוצה לציין כדי שלא ישתמע שהיה סחר סוסים - מערכת היחסים שלנו הייתה מאוד נקייה, ישרה, מקצועית ועניינית לאורך כל השנים".
09:10 - הדיון בבית המשפט התחיל. תירוש ביקשה מפילבר להציג את עצמו, והוא תיאר את מערכת היחסים שלו עם נתניהו לאורך השנים, החל מ-1993. כשנשאל מה הרגיש כלפי נתניהו אמר: "הוא מושא הערצתי, נגיד ככה. מגיל צעיר מאוד אני מעריך אותו ומכבד, וגם היום הוא אחד המנהיגים היותר גדולים שהיו למדינת ישראל ולמדינה היהודית. אני אוהב אותו גם היום". לדברי פילבר, "הייתי עבור נתניהו אדם שמבין פוליטיקה ישראלית, דעת קהל, תקשורת המונים ותהליכים פנימיים במובן היותר לאומי".

המקורב שהפך לעד מדינה

פילבר, נזכיר, היה מקורבו של נתניהו וליווה אותו שנים ארוכות במערכת הפוליטית. ביוני 2015 מינה אותו נתניהו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת, והוא כיהן בתפקיד עד ליולי 2017. הפרקליטות טוענת כי בעת מינויו היה פילבר נטול רקע מקצועי בתחומי העיסוק של משרד התקשורת. לפי כתב האישום, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, איתן צפריר, ערך לפילבר תדרוך בנוגע לתפקידו כמנכ"ל המיועד במאי 2015, וציין כי יש לקדם את אישור עסקת בזק-יס - שהייתה שווה לאלוביץ' סכום עתק.
בכתב האישום נכתב כי נתניהו ואנשיו הפנו לבני הזוג אלוביץ' דרישות בנוגע לפרסומים באתר וואלה שהיה בבעלות בזק, ושאול ואיריס אלוביץ' נענו להן באופן חריג. נתניהו, בתמורה, הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שבקידומם רצה אלוביץ', בעבורו או בעבור חברות שונות שבשליטתו ושהיו בעלי ערך כלכלי רב ביותר עבורו.
הפרקליטות מאשימה כי במועד לא ידוע, זמן קצר מאוד לאחר אישור מינויו של פילבר, ובמסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין נתניהו ובני הזוג אלוביץ', זימן נתניהו את פילבר לפגישה בלשכתו. בפגישה זו נתניהו אמר לפילבר שאלוביץ' התלונן בפניו על הטיפול של משרד התקשורת בעסקיו, והנחה את פילבר לפעול במסגרת תפקידו כמנכ"ל המשרד באופן שיטיב עם אלוביץ'. נתניהו הורה לפילבר באופן ספציפי להביא לאישורה של עסקת בזק-יס בהקדם. בנוסף, נטען כי נתניהו הנחה את פילבר למתן את ירידת המחירים במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי - כלומר, לגרום לכך שעל אף שהרפורמה התחרותית תישמר, המחירים שתוכל בזק לגבות עבור מתן גישה לתשתיות שלה במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי יהיו מחירים גבוהים מאלה שגובשו בעבר במשרד התקשורת, באופן שיטיב עם בזק.
13 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
פילבר פעל לאור "פגישת ההנחיה". נתניהו בבית המשפט
(צילום: יונתן זינדל )
כפועל יוצא של "פגישת ההנחיה" ומיד אחריה, פילבר החל לפעול באופן נמרץ - בין היתר מול גורמי המקצוע במשרד התקשורת - כדי להביא לאישור עסקת בזק-יס בהקדם האפשרי. הוא קיים ערוץ תקשורת חשאי עם אנשי בזק, בהם שאול אלוביץ', העביר להם מידע פנימי, ואילו הם העבירו לו את דרישותיהם ביחס לנוסח אישור העסקה. בעוד העמדה המקצועית במשרד התקשורת הייתה להתנות את אישור העסקה בתנאים שיקדמו את רפורמת השוק הסיטונאי, פילבר פעל - בשל הנחיית נתניהו - כדי לאשר את העסקה ללא תנאים.
לפי כתב האישום, פילבר הבהיר לגורמי המקצוע במשרד התקשורת ובמועצת הכבלים והלוויין שהוא מקדם את אישור עסקת בזק-יס בהתאם להנחיות נתניהו. בין היתר, הביא פילבר לכך שהליך גיבוש המלצת מועצת הכבלים והלוויין התבצע באופן מואץ כדי לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים לאלוביץ'. ב-23 ביוני 2015 נמסרה לנתניהו המלצת מועצת הכבלים והלוויין לאשר את העסקה, ועוד באותו היום הוא חתם על אישור העברת השליטה, תוך שהוא מודע לכך שהאישור קודם על-ידי פילבר - לפי הנחייתו - כדי להיטיב עם אלוביץ'.
פילבר לא פעל רק בכל הקשור לעסקת בזק-יס: לפי כתב האישום, בעקבות ההוראות שנתן לו נתניהו ב"פגישת ההנחיה" למתן את ירידת המחירים ברפורמת השוק הסיטונאי, פילבר שינה את שיטת הביצוע של הרפורמה בשוק הטלפוניה לשיטה המועדפת על בזק. הוא עשה זאת למרות שהשיטה נשקלה ונדחתה בעבר על-ידי משרד התקשורת.
פורסם לראשונה: 07:47, 23.03.22