יובל וניב, בני זוג ישראלים בחופשה באתונה, הגיעו אמש (שלישי) למסעדת גוסטיו במרכז בירת יוון, מסעדה שנמצאת בתוך בית חב"ד המקומי. זו לא הייתה הפעם הראשונה שלהם. למעשה, מדי יום מתחילת השבוע הם סעדו בגוסטיו, מהמסעדות הכשרות היחידות בלב אתונה, וגם אתמול בצהריים הם היו במקום. אבל הפעם איש לא פתח להם את הדלת.
שערי המסעדה היו נעולים, לאחר שזמן קצר לפני כן פורסם כי היא הייתה אחד משני היעדים לפיגוע איראני, בהנחיית כוח קודס של משמרות המהפכה. צוותי שידור יווניים ניצבו בכניסה למסעדה, כדי לסקר את מה שנחשב לאירוע חריג במיוחד מבחינתם - ניסיון פיגוע על אדמת יוון, באחת הערים המתוירות באירופה. פרט למסעדה, על הכוונת האיראנית היה גם בית הכנסת באתונה, לא הרחק משם.
6 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
התקשורת היוונית מחוץ לבית חב"ד, אמש
(צילום: סער הס)
6 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
מסעדת גוסטיו, בבית חב"ד באתונה
שני העצורים, פקיסטנים (27 ו-29) ממוצא איראני, הגיעו ליוון דרך הגבול הטורקי כבר לפני חמש שנים, ומאז חיו במדינה ללא מסמכים, כשוהים בלתי חוקיים. מהחקירה עלה כי הם היו אמורים לקבל 16 אלף יורו מהמפעיל האיראני שלהם על כל ישראלי שיירצח בפיגוע שאותו יבצעו.
השניים הגיעו למסעדה, ביצעו סיור מקדים ולפי הטענות אף "טיפלו בגז", אבל הפיגוע עצמו לא יצא לפועל. העצורים, שעובדים בבניין ובחקלאות, נעצרו בסופו של דבר לפני יותר מחודש, בספרטה ובאי זקינטוס. באתונה שוהים כעת ישראלים רבים ועברית אפשר לשמוע בכל פינה במרכז העיר. 
בכיכר מונסטיראקי, הסמוכה מאוד למסעדת גוסטיו, ישראלים שהגיעו בקבוצה מאורגנת כבר שמעו - בניגוד ליובל וניב - על סיכול הפיגוע, אבל לא חששו להסתובב במרכז העיר, במיוחד לאחר המידע שקיבלו. "הם נעצרו לפני חודש? אה, אז בכלל זה לא מדאיג", אמרו ויצאו לחפש מציאות בשוק הפשפשים האתונאי. שני החשודים, שהטלפונים שלהם נלקחו מהם עם מעצרם, יובאו ביום שישי לדיון הארכת מעצר נוסף.
6 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
יעד לפיגוע איראני. החשודים: פקסיטנים ממוצא איראני שעובדים בבניין ובחקלאות
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
ההנחיה: לבצע פיגוע כש-50 איש במסעדה
על סיכול הפיגוע הודיעה אתמול משטרת יוון, שעדכנה על אודות מעצר שני החשודים, שתכננו בשליחות איראן התקפות נגד מטרות יהודיות או ישראליות במדינה. את הפיגוע המשמעותי המתוכנן סיכלו השירותים החשאיים של יוון (EYP) המקבילים למוסד ולשב"כ. הפיגוע היה קרוב מאוד לביצוע, כך לפי גורמים ביוון, ובחקירה מעורב גם המוסד, כפי שהודיע משרד ראש הממשלה בהודעה חריגה אמש.
במוסד מזהירים כי מדובר בחלק מרשת טרור בינלאומית שהופעלה על ידי טהרן, ומנסה לתכנן פיגועים נוספים נגד יעדים ישראליים בחו"ל. מי שעומד מאחורי המעצר הם היחידה ללוחמה בטרור במשטרת יוון וה-EYP. היוונים הודיעו כי היעד לפיגועים היה "מסעדה ומרכז דתי בבעלות יהודית" במרכז אתונה.
החשודים עשו הכנות אחרונות למתקפת הטרור. "מטרתם הייתה לא רק לגרום לאובדן חיים של אזרחים חפים מפשע, אלא גם לערער את תחושת הביטחון במדינה, תוך פגיעה במוסדות ציבוריים ואיומים על היחסים הבינלאומיים של יוון", נכתב בהודעת המשטרה. עוד נמסר כי "ניתוח המידע שנתפס והנתונים הדיגיטליים אישרו כי חברי הרשת כבר בחרו כיעד לפיגוע, בניין בעל חשיבות מיוחדת; ביצעו סיורים בשטח ותכננו את הפיגוע. הם קיבלו הנחיות סופיות לביצוע הפיגוע וגם חיפשו שותפים למשימתם".
6 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
בחנו כמה דרכי פעולה: גז, חומרי נפץ וגרימת שריפה
כלי תקשורת ביוון דיווחו כי המחבלים בחנו כמה דרכי פעולה: גז, חומרי נפץ וגרימת שריפה בשעה שהמסעדה מלאה באנשים. מהחקירה עולה כי השניים קיבלו את ההנחיות שלהם מאזרח פקיסטני נוסף ממוצא איראני, שמקום מושבו באיראן. ההנחיה הייתה להוציא את הפיגוע לפועל כשבמסעדה יש לפחות 50 בני אדם. הם אותרו וזוהו כבר באמצע פברואר. בחקירה עלה כי השניים כתבו לו למפעיל שהם מתקשים למצוא נשק, והוא בתגובה הציע להם להשתמש בבלון גז כדי לפוצץ את המסעדה.
הרב מנדל הנדל, שליח חב"ד באתונה, סיפר: "ברוך השם אנחנו בסדר. קראנו על זה ביחד עם כולם. אין לנו אינפורמציה נוספת. היו כמה מקומות שהם עקבו אחריהם. אנו מודים לרשויות שסיכלו את זה וששומרים את זה עתיד. המקום מאוד מאובטח ולוקחים את האבטחה ברצינות. ברוך השם שיש לנו רשויות שסיכלו את זה. אין פחד, דואגים יותר לביטחון וזה רלוונטי לכל מקום אחר בעולם שיש לו זהות יהודית".
שר החוץ אלי כהן הודה לממשלת יוון ול-EYP על סיכול הפיגוע: "הטרור הוא אויב משותף והמאבק בו עומד בראש סדר העדיפויות שלנו. ‏ממשל האייתולות מטהרן מייצא טרור למזרח התיכון ולעולם כולו ורק עמידה איתנה ומשותפת תעצור את פעילות הטרור של המשטר האיראני".
6 צפייה בגלריה
כהן הודה ליוון: "הטרור אויב משותף". גלנט: "הוכחה נוספת לעליונות המודיעין הישראלי"
כהן הודה ליוון: "הטרור אויב משותף". גלנט: "הוכחה נוספת לעליונות המודיעין הישראלי"
כהן הודה ליוון: "הטרור אויב משותף". גלנט: "הוכחה נוספת לעליונות המודיעין הישראלי"
(צילום: קובי קואנקס)
שר הביטחון יואב גלנט הוסיף: "זה מהווה הוכחה נוספת לעליונות המודיעין הישראלי ולחשיבותו של שיתוף פעולה בינלאומי במאבק למול הטרור ומחולליו. המוסד וגופי המודיעין של ישראל ימשיכו לפעול על מנת להבטיח כי בכל מקום שבו איראן תבקש לפעול נגד אזרחינו, היא תיתקל במענה אפקטיבי".
זו אינה הפעם הראשונה שאזרחים פקיסטנים נעצרים בחו"ל לאחר שניסו לפגוע ביעדים ישראליים. בשנת 2021 עצרו שירותי הביטחון של קפריסין פקיסטנים שתכננו פיגוע שכזה ובשנת 2022 נעצרו אזרחים פקיסטנים שתכננו פיגוע נגד יעדים ישראליים באיסטנבול.
בשבוע שעבר הזהיר האגף ללוחמה בטרור במל"ל כי בישראל מעריכים שאיראן תנסה לפעול לקידום פגיעה ביעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם. "זירות בעלות סבירות גבוהה יותר לפעילות כזו הן מדינות בקרבת איראן כגון איחוד האמירויות, אזרבייג'ן, בחריין, גאורגיה וטורקיה, ומדינות באגף הים התיכון (יוון וקפריסין) - ובמזרח התיכון, כולל החבל הכורדי שבעיראק (האסור בחוק הישראלי לכניסת ישראלים)", נכתב באזהרה לקראת חגי האביב.
פורסם לראשונה: 22:42, 28.03.23