השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הזהיר בדיונים שקדמו לחודש רמדאן כי ההחלטה לא להטיל מגבלות משמעותיות על ערביי ישראל בתפילות בהר הבית "מסכנת את אזרחי ישראל ועלולה לאפשר תמונת ניצחון לחמאס" - אולם בסופו של דבר הנתונים מעידים כי החודש הקדוש עבר בשקט יחסי.

לפי נתוני המשטרה שהתפרסמו היום (שלישי), יותר מ-1.5 מיליון מתפללים הגיעו להר הבית בירושלים ברמדאן. בפעילות המשטרה במחוז נעצרו יותר מ-100 חשודים בגין הסתה ותמיכה בטרור ובמחבלים - 60 מתוכם בגין קריאות הסתה לאומניות במתחם מסגד אל-אקצא.
עוד עולה מנתוני הסיכום שמתייחסים לירושלים כי 172 פלסטינים ששהו בארץ בניגוד לחוק נעצרו בבירה בתקופת החג. בשבת סוכל בירושלים פיגוע דקירה שאותו תכנן לבצע פלסטיני בן 17. הנער, תושב הכפר ביר זית שמצפון לרמאללה, נעצר על-ידי לוחמי מג"ב באזור שער שכם בעיר העתיקה כשברשותו סכין גדולה.
במשטרת ירושלים הדגישו כי "למעט תפילות בודדות שלאחריהן נשמעו בהר הבית קריאות הסתה ותמיכה בטרור ונורו זיקוקין בודדים לאוויר, לא היו חריגים במקום והתפילות התקיימו כסדרן". מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן אמר בהתייחסו לנתונים: "הפרישה המשמעותית, התכנון המבצעי הסדור והפעילות המדויקת שלנו הצליחו לייצר את האיזונים הנדרשים בין חופש הפולחן להיבטי הביטחון והבטיחות, נטרול איומים וטיפול נחוש בחריגים".
1 צפייה בגלריה
ירי זיקוקין וקריאות הסתה בזמן התפילות בהר הבית כחלק מחודש הרמדאן, ופעילות כוחות המשטרה במקום
ירי זיקוקין וקריאות הסתה בזמן התפילות בהר הבית כחלק מחודש הרמדאן, ופעילות כוחות המשטרה במקום
תפילות רמדאן בהר הבית וירי זיקוקים
(צילום: דוברות המשטרה)
מאות אוטובוסים מאורגנים הסיעו מדי יום מתפללים רבים מרחבי הארץ לאל-אקצא. עומר עבד אל-חי, תושב טירה, אמר: "למרות ההצהרות שהיו בהן הסתה נגד המתפללים, שבאל-אקצא יהיו חיכוכים ועימותים, החודש הזה הוכיח את השקרים של מי שדיברו בשפה הזאת. תודה לאל שחג רמדאן הסתיים ללא תקריות חריגות".
מוחמד חטיב מקלנסווה סיפר: "נהנינו מאוד מהחודש הקדוש הזה ולא היינו עדים לעימותים באל-אקצא, כפי שחלק מהאנשים ציפו לפני תחילת הרמדאן. אנחנו לא מחפשים עימותים".
מחר יחל חג עיד אל-פיטר, והוא יימשך עד יום שישי. ביישובים רבים בחברה הערבית החליטו לבטל אירועים מיוחדים לחג מתוך הזדהות עם עזה. "אנחנו לא יכולים להיות מאושרים בזמן שבעזה יש ילדים רעבים, ואנשים נעקרו מהבתים שלהם". גם אנשי דת קראו להימנע מגילויי החג הרגילים.
למצב הסבוך יש גם השפעה על הפן הכלכלי. בעל עסק ביישוב ערבי סיפר: "המכירות בחג הזה נמוכות ב-60%. זה נובע מתנאים כלכליים קשים וגם מהסירוב לקנות כהזדהות עם עזה. מדובר במשבר חריג, חלק גדול מבעלי העסקים מתמודדים עם הפסדים מהותיים ועלולים לקרוס בכל רגע".

הפשיעה הפלילית בחברה הערבית נמשכה גם ברמדאן. במהלך החודש נרצחו תשעה בני אדם, ועוד 35 נפצעו באורחים שונים מירי ודקירות. בתחילת השבוע תועד רעול פנים יורה לעבר בית באום אל-פחם. הוא נורה על-ידי השיטור העירוני ונפגע בידו.
"נוכחות המשטרה בשטח מסייעת רבות למלחמה בפשיעה", אמר צעיר מאום אל-פחם. "אנחנו לא מרחמים יותר על העבריינים".