השר לביטחון לאומי התעקש, אבל ראש הממשלה החליט לקבל את המלצת צה"ל ושב"כ, ולא להטיל הגבלות משמעותיות על ערביי ישראל בתפילות הרמדאן בהר הבית. עם זאת, תוטל מגבלה על כלל המתפללים בהר - וככל שיהיה שקט, המספר יגדל.
2 צפייה בגלריה
  ראש הממשלה נתניהו והר הבית
  ראש הממשלה נתניהו והר הבית
ראש הממשלה נתניהו והר הבית
(צילום: יאיר שגיא, AFP)
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בכינוס של כל גורמי הביטחון, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוחלט כי "בשבוע הראשון של הרמדאן תותר כניסת מתפללים להר הבית בדומה למספרים שהיו בשנים הקודמות. "מדי שבוע תתקיים הערכת מצב בהיבטי ביטחון ובטיחות ותתקבל החלטה בהתאם".
בהודעה נאמר כי "ישראל שומרת מכל משמר על חופש הפולחן לכל הדתות, בכל אתר בישראל ובדגש על הר הבית. חג הרמדאן קדוש למוסלמים, וקדושת החג תישמר השנה, כבכל שנה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב להחלטה דקות ספורות אחרי שהתקבלה, וכתב: "ההחלטה לאפשר עלייה להר הבית ברמדאן, בדומה לשנים קודמות ובניגוד לעמדת המשטרה ולעמדתי, מלמדת שנתניהו והקבינט הקטן חושבים שלא אירע דבר ב-7 באוקטובר. ההחלטה הזו מסכנת את אזרחי ישראל ועלולה לאפשר תמונת ניצחון לחמאס".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
איתמר בן גביר בישיבת הסיעה
השר בן גביר
(צילום: אלכס קולומיוסקי )
במהלך הדיון הציגו גורמי הביטחון את כל האיומים והסכנות. נכון לעכשיו, יתאפשר לכ-50 עד 60 אלף מוסלמים להגיע להר הבית בימי הרמדאן - ממוצע דומה מבחינת הכמות לנעשה בשנים האחרונות. שבוע אחרי תחילת הרמדאן, יתבצעו הערכות מצב מחודשות ותיבחן אפשרות להגדיל את מספר המתפללים בהר.
המספר שנקבע מאפשר למשטרה לאבטח את המתפללים מכל הדתות, כולל כמובן בכותל המערבי. השר בן גביר הסתייג מההסכמות, ומאמין שצריך להגביל את מספר המתפללים בהר הבית לאלפים בודדים מטעמי ביטחון ובטיחות. נציגי המשטרה ציינו בדיון כי היא יכולה לעמוד במספר שנקבע, אם כי הם היו מעדיפים שהכמות תהיה נמוכה יותר מכיוון שהמספרים גבוליים מבחינת הבטיחות בהר הבית.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי צידד בעמדה של צה"ל ושב"כ. על-רקע האפשרות שאיראן וחמאס ינסו להדליק זירות נוספות במקביל למלחמה בעזה, תתאפשר כניסה להר של פלסטינים משטחי יהודה ושומרון במספרים מוגבלים יותר. בדיון הוחלט כי כניסת פלסטינים תתאפשר בהתאם לנעשה בשנים קודמות - עם מגבלת גיל ולאחר בידוק שב"כ.
השר בן גביר ישב אחרי הדיון עם ראש הממשלה נתניהו כדי לנסח יחד הודעה לעיתונות, אך השניים לא הגיעו להסכמה גם על זה. בן גביר, שמאוכזב מההחלטה, עקץ את ראש הממשלה נתניהו שחוזר פעם אחר פעם במהלך המלחמה על הסלוגן "עד הניצחון המוחלט". בציוץ ברשת X כתב השר בן גביר: "חגיגות חמאס בהר הבית = ניצחון מוחלט".
השר לביטחון לאומי מצא עצמו בדיון נדחק לפינה, כשרק המשטרה הייתה לצידו. כל שאר המשתתפים תמכו בעמדת שב"כ, צה"ל ושר הביטחון גלנט. המפכ"ל שבתאי הציע בדיון מגבלות גיל, ואמר שרק במצב כזה אפשר באמת להגביל את את מכסת המתפללים שייכנסו אל ההר. גורם ביטחוני סיכם את המפלה שספג בן גביר: "נתניהו שעה לקול ההיגיון והשפיות, וסוף סוף אמר 'לא' לבן גביר".

בפתח דיון ההיערכות לרמדאן, אמר נתניהו כי "המדיניות של ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה לשמור על חופש הפולחן לכל הדתות. כך נהגנו כמובן גם בחג הרמדאן, וכך ננהג גם עכשיו. נעשה הכל כדי לשמור על חופש הפולחן בהר הבית, תוך כדי שמירה מתאימה של צורכי הביטחון והבטיחות, ונאפשר לציבור המוסלמי לחגוג את החג".
יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס אמר לאחר ההחלטה: "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה האחראית לאפשר חופש פולחן למתפללים המוסלמים במסגד אל-אקצא. אני קורא לציבור הערבי לממש את זכותו בתפילות ובקיום המצוות בחודש הקדוש, תוך שמירה על החוק והסדר הציבורי".
במסמך אזהרה פנימי ששלח לאחרונה שר הביטחון יואב גלנט לראשי מערכת הביטחון ונחשף ב-ynet, הוא התריע באופן מפורש מפני התלקחות ביטחונית ביהודה ושומרון ברמדאן.
המסמך, שנשלח גם לחברי הקבינט המלחמה, עוסק בצורך בנקיטת צעדים במסגרת ההיערכות של מערכת הביטחון להסלמה אפשרית ביהודה ושומרון. "הסלמה תקשה עלינו את המשך ריכוז המאמץ ואת מימוש משימות צה"ל להשגת מטרות המלחמה בשל הצורך להסיט כוחות ליהודה ושומרון מגזרות אחרות", כתב גלנט.

ההכנות במשטרה לרמדאן

"עכשיו הסתיימה סאגת הר הבית, ונתחיל להכין פקודת מבצע לרמדאן על כל המשמעויות של ההחלטה", אמר גורם בכיר במשטרה אחרי ההחלטה. לדבריו, "לצד ההערכות הביטחונית, תהיה גם היערכות בהיבט הבטיחותי לתנועת עשרות אלפי מתפללים בזמן נתון דרך סמטאות העיר העתיקה ויציאתם יחד בסיום התפילה. אסון מירון נמצא כתמרור אזהרה גדול מול כולנו".
במבצע האבטחה ייקחו חלק אלפי שוטרים, בכניסות לירושלים יוצבו מחסומים ותהיה בדיקה קפדנית. בנוסף מערכי המודיעין של שב"כ והמשטרה פועלים מסביב לשעון כדי לסכל כל כוונה לפיגוע, לצד ניסיון למנוע מפרובוקטורים שיגיעו להר הבית וינסו להתסיס את האווירה במקום. במקביל יושם דגש חזק על הרשתות החברתיות, ועל התעמולה והפייק ניוז שם, שנועד להלהיט את האווירה בקרב צעירים מוסלמים.
המשטרה תנהל גם מבצע ענק של סדר ציבורי ותעבורתי לקליטת אלפי אוטובוסים מכל רחבי הארץ שיורידו מוסלמים בכניסות להר הבית וינתבו אותם בכבישי הבירה כדי לא ליצור פקקי ענק - כך ששהמתפללים יגיעו בדרך הקצרה והמהירה להר הבית. הכוננות המוגברת לרמדאן לא תהיה כמובן רק נחלת ירושלים, אלא תועלה בכל רחבי הארץ, ובפרט בערים המעורבות, בכדי לתת מענה לכל הפרת סדר.