4 צפייה בגלריה
עבודות עפר נרחבות בשטח תע"ש לשעבר מזרחית להרצליה
עבודות עפר נרחבות בשטח תע"ש לשעבר מזרחית להרצליה
"עם החפירות התגלו חביות בשטח, אנחנו חוששים מהזיהום"
(צילום: עמותת אחל"ה)
עשרות בני אדם הגיעו הבוקר (שני) למתחם תעש באזור הרצליה, ומחו נגד עבודות עפר שמבוצעות על ידי חברת אלביט על גבי מאות דונמים. לטענת המוחים, העבודות פוגעות באיכות החיים והם חוששים מהזיהום שנמצא בקרקע. בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה הודיע: "העבודות עלולות לגרום לזיהום קרקע ואוויר. דורשים מחברת אלביט לעצור את העבודות לאלתר עד לתיאום חקירת ושיקום הקרקע במתחם עם המשרד".
עוד נמסר כי "במקביל לדרישה מחברת אלביט, המשרד פנה לגורמים הרלוונטיים לבירור הנושא, במטרה להביא להפסקת העבודות באתר באופן מיידי". לדברי המשרד להגנת הסביבה, עבודות מהסוג שנעשות במתחם באמצעות כלים כבדים "גורמות להפרה משמעותית של פני הקרקע, הרחבת השטח המזוהם, איבוד מידע חיוני והגדלה משמעותית של מספר קידוחי הקרקע שיהיה צריך לבצע".
4 צפייה בגלריה
עבודות עפר נרחבות בשטח תע"ש לשעבר מזרחית להרצליה
עבודות עפר נרחבות בשטח תע"ש לשעבר מזרחית להרצליה
חבית שנמצאה בעבודות
(צילום: סיוון גורביץ)
רוני רום, יו"ר עמותת אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון) אמר כי "במסגרת העבודות נעקרו עצים ושיחים, הן פוגעות גם בבעלי חיים ובמהלכן אף נוצר אבק דק - רחף - שמתפשט ויכול לפגוע בבריאות התושבים". לדבריו, "עם החפירות התגלו חביות בשטח, אנחנו חוששים מהזיהום. הגשנו עתירות לבג"ץ ודרשנו מהמדינה לבצע סקר קרקע וסקר זיהום, אבל הבדיקות לא בוצעו והעבודות החלו. מדובר בחלמאות".
חברת מועצת העיר הרצליה דנה אורן-ינאי, שביצעה בסוף השבוע סיור בשטח, טענה כי "חייבים לעצור מיידית את עבודות הטרקטורים במתחם - קיימת סכנה ממשית לתושבים ונעשתה שם פגיעה אנושה בטבע. אני מצפה מראש העיר לדעת מה קורה בעיר שלו. העצים כוסחו והחיות נפגעו, אלו שלא נפגעו ברחו מסביבת החיים הטבעית שלהן. בסיור שקיימתי נחרדתי מהמחשבה שההתרעות שאנחנו צועקים כבר שנים מתממשות. מישהו נרדם בשמירה במקום להגן על התושבים".
4 צפייה בגלריה
עבודות עפר נרחבות בשטח תע"ש לשעבר מזרחית להרצליה
עבודות עפר נרחבות בשטח תע"ש לשעבר מזרחית להרצליה
(צילום: עמותת אחל"ה)
במשרד להגנת הסביבה השיבו לפניית התושבים, ומסרו כי "עבודות חישוף הקרקע באזור לא תואמו עם המשרד, זאת בניגוד לנהלי העבודה במתחמי קרקעות מזוהמות. אנחנו פועלים לבירור הנושא מול הגורמים הרלוונטיים, בהם רשות מקרקעי ישראל וחברת אלביט, עד לבירור והסדרת העניין". בהמשך, המשרד כאמור הודיע על הדרישה מאלביט לעצירת העבודות.
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מסרה לאחר ההודעה כי "עבודות חישוף הקרקע במתחם נעשות ללא תיאום עם המשרד ועם הגופים הרלוונטיים, פוגעות בהליך שיקום הקרקע ועלולות לסכן את הציבור. אנחנו דורשים להפסיק את הפעילות באתר עד לתיאום מלא איתנו, ונעמוד על כך שכל פעילות על קרקעות מזוהמות המיועדות לשיקום ייעשו בהתאם להנחיות גורמי המקצוע במטרה לשמור על הסביבה והציבור".
4 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. הזהירה כי "העבודות עלולות לסכן את הציבור"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנגד, בחברת אלביט טענו כי "כל העבודות מתבצעות על פי דין ולאחר בדיקה כי קבלן המשנה פועל בהתאם לדרישות הרגולטוריות". עוד הוסיפו כי עבודות חישוף הקרקע באתר "מבוצעות על ידי החברה כקבלנית משנה עבור רמ"י, וזאת לצורך ביצוע דיגום קרקע ושיקומה על ידי הרשות במסגרת מימוש החלטות הממשלה על פינוי מתחם תעש רמת השרון והסבתו למגורים. בעקבות הפניות שהתקבלו השענו את ביצוע העבודות לצורך המשך תיאום הפעילות מול גורמי המדינה הרלוונטיים".
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה כי "בעקבות פניית העירייה לרמ"י ולמשרד להגנת הסביבה ניתנה הוראה לעצור את העבודות עד לביצוע תיאום מלא בין כל הגורמים".
מרשות מקרקעי ישראל כי "לבקשת עיריית הרצליה העבודות הופסקו בשלב זה, עד לגידור השטח ותיאום עם העירייה". עוד הוסיפו כי "רמ"י מובילה בשטח תוכנית בנייה גדולה מזה שנים", וכי "הפקדת כל תוכנית מפורטת במתחם מותנית באישור תוכנית לחקירת הקרקע. הפעולות המבוצעות כעת הן פעולות מקדימות. עבודות חישוף השטח נעשו על מנת למנוע שריפות ולאפשר חקירת תת-הקרקע לזיהוי חומרי נפץ כשלב ראשון.
"לאחר סיום החישוף תכנס החברה לאיתור חומרי נפץ ורק לאחר זיכוי השטח מבחינה בטיחותית תחל החברה לשירותי איכות הסביבה בחקירת הקרקה מבחינת מזהמים והכנת תוכנית טיהור. על מנת להימנע מאירועים כפי שקרו בנוף ים אנחנו מבצעים פעולות יזומות שתכליתן להגביר את הבטיחות ולטהר את הקרקע".