עשן רב עדיין מיתמר הבוקר (שישי) מהקרקע - יותר מ-12 שעות לאחר הפיצוץ באזור הרצליה, במקום שבו היה מתקן של תעש בעבר, ומכתש עצום נפער בזירה. חבלנים סרקו במהלך הלילה את השטח בעקבות החשד שמדובר בחומר נפץ שהיה מוטמן מתחת לאדמה, ומסיבה שעדיין לא ברורה הוא התפוצץ.
הפיצוץ האדיר נשמע היטב בכמה יישובים באזור המרכז - בין היתר בהרצליה, פתח תקווה, גבעתיים, קריית אונו וראש העין. תושבים דיווחו אמש על ריח חזק של אבק שריפה, אולם לא דווח על נפגעים.
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
עשן מיתמר מהקרקע בזירת הפיצוץ
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ
בשל החשש מפיצוצי משנה, עיריית הרצליה מבקשת מהציבור להימנע מלהגיע לאזור הגן הלאומי אפולוניה ולשטח חוף הים שבאזור מצוק סידני עלי.
בעקבות הפיצוץ נצפה בזירה "חומר צהוב", אולם לא ידוע עדיין באיזה חומר מדובר. יש המעריכים שמדובר בניטרוגליצרין שהינו מרכיב חשוב בתערובת הדינמיט, או בחומר שנוצר ממנו.
שמשון סער, שהיה עד לפיצוץ, סיפר ל-ynet: "הייתי 300 מטר ממוקד הפיצוץ. היה פיצוץ מחריד. חשבתי שזה מטען חבלה ואז כל הסביבה התמלאה עשן שחור, החורש התמלא גם. כולי חול, נפל עליי חול על הראש. לא יכולתי לראות. הייתה כאן משפחה שסיפרה שהם ראו לפני כן אש".

4 צפייה בגלריה
נוף ים בהרצליה
נוף ים בהרצליה
שוטרים באזור הפיצוץ, אמש
במקום אירע אסון כבד לפני כ-30 שנה. ב-30 ביולי 1992, בשעה 8:00 בבוקר, שני פיצוצים עזים הרעידו את הרצליה. הפיצוצים, שאף גרמו לניפוץ שמשות בתל אביב, אירעו במחסן תת-קרקעי של חומרי נפץ במפעל התעשייה הצבאית בנוף ים. אבנים וגושי בטון הועפו למרחק של קילומטרים ופטריית עשן שחורה נראתה בשמיים. בתאונה הקשה נהרגו שני עובדים ועשרות נוספים נפצעו. חומרי הנפץ שהתפזרו לכל עבר גרמו לזיהום סביבתי, וכעבור כחמש שנים נסגר המפעל.
מפעל תע"ש נוף-ים, שבו ייצרו משנות החמישים ועד שנות התשעים חומרי נפץ, תחמושת ואבק שריפה, עומד נטוש ושומם כבר עשרות שנים. המתחם כלל בין היתר מתקני ייצור ואחסון, בתי זיקוק, מטווח, בריכות תשטיפי שפכים - והטבע ופגעי הזמן השתלטו על המבנים ההרוסים. סכנת הזיהום הכימי הרחיקה את הסקרנים, ובעלי חיים רבים, כמו עדר צבאים, שועלים, נחשים, נמיות ותנים ניצלו את המצב הנדיר והפכו את השטח הפראי לביתם.
כעת, דורשת עיריית הרצליה דורשת ממערכת הביטחון ומרמ"י (רשות מקרקעי ישראל, שהשטח בבעלותה) לסגור מיד הרמטית את כל האזור ולערוך סקר מקיף ויסודי באשר לשאריות חומרי הנפץ שמצויים באזור. "מדובר בפצצה מתקתקת שיש לנטרל לאלתר עד להודעה שהשטח נקי", אמר ראש העיר משה פדלון.
"הפיצוץ בלילה יכול היה להימנע לו המדינה קיימה את ההתחייבות שלה בעתירה לבג"ץ להשלים את ניקוי השטח עוד ב-2019", אומרים בארגון "אדם טבע ודין". "את ההתנהלות השערורייתית של המדינה חייבים לעצור, ולטפל מיד בזיהום באופן מלא. כבר שנים שהמשרד להגנת הסביבה גורר רגליים ולא מקדם חוק לשיקום קרקעות מזוהמות שהיה מחייב את ניקוי כל הקרקעות המזוהמות בישראל תוך דאגה לבריאות הציבור".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום