מאז הפיגוע בבאר שבע ביום שלישי בו נרצחו ארבעה בני אדם, ועד אתמול בצהריים, התקבלו 244 בקשות לרישיון נשק במשרד לביטחון הפנים. בממוצע, מוגשות ביממה 60 בקשות לרישיון נשק. לפי נתוני המשרד, נרשם זינוק של פי שלושה בבקשת רישיונות בקרב אזרחים בישראל.

2 צפייה בגלריה
 קורבנות הפיגוע בבאר שבע
 קורבנות הפיגוע בבאר שבע
קורבנות הפיגוע בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף, באדיבות המשפחה )
במשרד לביטחון הפנים מסבירים כי בעקבות הפיגוע הקשה בו אנשים נרצחו בלב באר שבע, נרשם זינוק בבקשות להצטייד בנשק לשם הגברת תחושת הביטחון האישי. גם לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021 נרשם זינוק דרמטי במספר הבקשות לרישיון נשק, כתוצאה מפרעות הערבים בכבישי ישראל ובערים המעורבות.
בסוף ינואר 2021 אגף רישוי ופיקוח כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים פרסם כי "מספר רישיונות נשיאת כלי ירייה פרטי בארץ ירד ב-20% בעשור". מגמת הירידה שאפיינה את העשור האחרון נבלמה דרמטית עקב ממצע 'שומר החומות', שהיווה נקודת מפנה בכל הנוגע לגידול החד בהגשת בקשות חדשות לרישוי כלי ירייה פרטי, כך שהחל מחודש מאי מספר הבקשות עמד על 15,849, עם מספר שיא בחודש יוני של 6,092 בקשות.
בפרסום של המשרד לביטחון הפנים הדגישו כי במהלך העשור האחרון קיימת מגמה מתמשכת של צמצום כמות הרישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי בקרב אזרחי ישראל. בשנת 2009 היו כ-185,000 רישיונות בידי הציבור, לעומת 148,617 רישיונות ב-2021.מגמת הצמצום נבעה בין היתר גם ממיקוד ודיוק של תבחינים המזכים לרישוי כלי ירייה פרטי.
2 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
"עלינו לשפר את המענה של כוחות ביטחון הפנים". בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הסביר לאחר הפרסום כי "בעוד שהירידה הרב שנתית והעקבית במספר בעלי הרישיון לנשיאת נשק אישי היא מגמה חשובה, העלייה במספר מבקשי רישיון לנשיאת כלי נשק החל מחודש מאי האחרון בעקבות מבצע 'שומר החומות' נובעת מסדק בתחושת הביטחון של האזרחים". הוא הוסיף: "תפקידנו לאחות את הסדק הזה, לשפר את המענה של כוחות ביטחון הפנים לאירועים ולהציג זאת בצורה הטובה ביותר שניתנת לאזרחים, כך שתחושת הביטחון האישית תמצא מזור גם ללא הצורך בנשיאת כלי נשק אישי".
ההסבר נכון גם לעלייה הדרמטית במספר הבקשות שזינק פי שלושה אחרי הפיגוע בו נרצחו ארבעה בני אדם בבאר שבע, שבמהלכו אנשים נחשפו לקלות הבלתי נתפסת שבה מחבל דרס ודקר אנשים למוות בליבה של עיר, עד שהגיעו האזרחים שהיו מצוידים בכלי נשק, נטרלו את המחבל ועצרו את מסע ההרג.