בזמן שבמערב חוששים שהפלישה של רוסיה לשטחי אוקראינה מתקרבת, נדמה כי ישראלים רבים ששוהים במדינה שנערכת לקרבות בוחרים להישאר בינתיים בתחומה. "בחלק מהמקרים מדובר בשאננות, אבל בחלק מהמקרים מדובר באנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לעזוב את קייב מסיבה כזאת או אחרת. אני לא חושב שנכון לבוא בטענות למישהו בעניין הזה", אמר הבוקר (רביעי) לאולפן ynet שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי.
על רקע איומי המלחמה המתגברים, יצאו בימים האחרונים כמה טיסות מקייב בירת אוקראינה לישראל, אך הן לא היו מלאות. לפי הערכות במשרד החוץ, הישראלים שרצו לצאת מהמדינה כבר עשו זאת. כפי הנראה נותרו עוד כ-7,000 עד 8,000 ישראלים שנכון לעכשיו לא רוצים להתפנות. עד כה יצאו מאוקראינה כ-4,000 ישראלים.
2 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב אנשים מקבלים הסבר על שימוש בנשק באימון צבאי פתוח לאזרחים
אוקראינה קייב אנשים מקבלים הסבר על שימוש בנשק באימון צבאי פתוח לאזרחים
הדרכה על שימוש בנשק בקייב בירת אוקראינה
(צילום: EPA)

"יש כאן ישראלים שנמצאים באוקראינה מטעמי עבודה או עסקים, יש כאלה שחיים כאן כבר מספר שנים, יש להם משפחות. כל אחד עושה את ההחלטה האישית שלו, אבל אנחנו ממשיכים כמובן לקרוא לישראלים שיכולים להרשות לעצמם - לעזוב את אוקראינה כרגע, לעשות את זה כמה שיותר מהר, כי אנחנו חושבים שהמצב נפיץ ומסוכן וזה הדבר הנכון לעשות כל עוד יש טיסות סדירות לארץ", אמר השגריר ברודסקי.
בעקבות נאומו התקיף השבוע של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכניסת כוחות צבאו לשני מחוזות בדלנים, החליט משרד החוץ להקדים את פינוי צוות השגרירות מהבירה קייב לעיר לבוב במערב אוקראינה. הדיפלומטים הישראלים, ובראשם השגריר ברודסקי, התפנו בשיירת כלי רכב ללבוב בנסיעה שארכה כשמונה שעות. ישראלים עדכנה את האוקראינים על המהלך, אבל השלטון בקייב הביע אכזבה מכך.
2 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
"נערכים לכל התרחישים". השגריר ברודסקי
(צילום: משרד החוץ )
"להגיד 'מעון' על המקום שבו אנחנו נמצאים עכשיו זאת מילה גדולה", אמר השגריר הישראלי. "אנחנו פה במשרדים זמניים ששכרנו בלבוב, אני מקווה שלא להרבה זמן. אנחנו רוצים לחזור לקייב כמה שיותר מהר. היום התחלנו לעבוד, הגענו לכאן ואנחנו מתחילים גם במתן טיפול לישראלים שזקוקים לסיוע קונסולרי".
- תאר לנו את מבצע המעבר. "משכנו עד הרגע האחרון, גם מבחינת פינוי משפחות, אבל ודאי מבחינת פינוי הנציגות, כי היינו בטוחים שההישארות שלנו בקייב נחוצה, גם מסיבות מדיניות וגם מהסיבה שיש עדיין אלפי ישראלים באוקראינה, בעיקר בקייב, והם זקוקים לפעילות השגרירות. נשארנו עד שהגענו למסקנה שהמצב מתחיל להיות מסוכן מדי.
"אנחנו עושים וממשיכים לעשות הערכת מצב כמה פעמים ביום, בהשתתפות השר ובהשתתפות מנכ"ל משרד החוץ וכל הגורמים הרלוונטיים, והגענו למסקנה שיש הסלמה חריפה. זה קרה בשלושת הימים האחרונים עם פרוץ חילופי האש במזרח המדינה ועם הודעות דרמטיות במישור המדיני. בסופו של דבר, אחרי הנאום של הנשיא פוטין, הגענו למסקנה שאנחנו צריכים להתפנות מיד וזה מה שעשינו".
- יש כבר תוכנית הימלטות והתפנות מלבוב לפולין? "הייתי אומר שיש כמה תוכניות כי אנחנו לא יודעים בדיוק מה יקרה, אנחנו לא יודעים מה התרחיש שבסופו של דבר יתממש, ולכן אנחנו מדברים על כמה אופציות. אופציה אחת זה פינוי מוטס מקייב אם המרחב האווירי יישאר פתוח. אופציה שנייה זה פינוי מלבוב. זה יכול להיות פינוי מוטס או פינוי ברכב דרך מעבר הגבול לכיוון פולין. אנחנו בוחנים כמה תרחישים ונערכים לכל התרחישים".