בעקבות הכרתו של ולדימיר פוטין בעצמאותם של שני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, והחלטתו לשלוח "כוחות לשמירת שלום" לאותם מחוזות, מסר אמש (שלישי) ג'ו ביידן הצהרה מיוחדת. בהצהרתו הודיע נשיא ארה"ב על הטלת סנקציות נגד רוסיה, וציין שפעולותיה האחרונות הן "תחילתה של פלישה". לפי ביידן, מעשיו של פוטין מהווים מתקפה על זכות הקיום של אוקראינה.
"מי, למען השם, פוטין חושב שנותן לו את הזכות להכריז על שתי 'מדינות' חדשות בשטח ששייך לשכנים שלו?", שאל ביידן בנאומו בבית הלבן. "זו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, וזה דורש תגובה חריפה מהקהילה הבינלאומית". לפי ביידן, שליחת הכוחות של פוטין למזרח אוקראינה - גם לאזורים שלא נמצאים בידי הבדלנים הפרו-רוסים - נועדה לייצר עילה לכיבוש שטחים במדינה השכנה. "נאמר זאת בפשטות: רוסיה הודיעה שהיא נוגסת בחלק גדול מאוקראינה", אמר ביידן, והוסיף שהצהרותיו של פוטין על אוקראינה והאיום על הבדלנים "לא יוליכו שולל אף אחד מאיתנו".

9 צפייה בגלריה
נאום ביידן
נאום ביידן
נאום ביידן, אמש
(צילום: EPA)
ביידן הדגיש שהסנקציות - שיהיו בין השאר על שני בנקים רוסיים ועל אוליגרכים ובני משפחותיהם - יהיו קשות בהרבה מהסנקציות שהוטלו ב-2014 – כשרוסיה סיפחה מאוקראינה את חצי האי קרים. בנוסף הצהיר שישלח כוחות אמריקניים נוספים - 800 חיילים - למדינות הבלטיות שגובלות ברוסיה וחברות בברית נאט"ו. "מדובר בצעדים הגנתיים. אין לנו שום כוונה להילחם ברוסיה", הבהיר ביידן. "אנחנו רוצים לשלוח מסר מפורש – שארה"ב, יחד עם בעלות הברית שלה, תגן על כל סנטימטר בטריטוריה של נאט"ו".
הנשיא האמריקני הזהיר שאם מוסקבה תמשיך בפעולותיה התוקפניות יהיו עיצומים נוספים, אך הוסיף שעדיין אפשר לפתור את המשבר בדרך דיפלומטית כדי למנוע את "התרחיש הגרוע מכול".
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שפוטין לא צפה אמש בנאומו של ביידן בבית הלבן, מכיוון שהוא נמצא בפגישת עבודה. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, אמרה שהסנקציות המערביות שהוטלו על מוסקבה אינן לגיטימיות.

בלינקן ביטל את הפגישה עם שר החוץ הרוסי: הפלישה התחילה, אין טעם

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש במסיבת עיתונאים מושתפת עם שר החוץ של אוקראינה, שלנוכח תחילתה של הפלישה הרוסית הוא לא רואה טעם בקיום הפגישה שנקבעה לו ולשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בג'נבה. בלינקן הודיע על כך למקבילו הרוסי. בהתייחסות להצהרותיו של פוטין אמר בלינקן שנאומו "המטריד" שלשום, והדברים שאמר אתמול, מראים שהוא מתייחס לאוקראינה בתור ישות שכפופה לרוסיה.
פוטין הצהיר שלשום שאוקראינה תמיד הייתה חלק מההיסטוריה הרוסית, ושאחרי קריסת ברית המועצות היא הפכה ל"קולוניה אמריקנית עם משטר בובות" ולא הצליחה לייצר "מסורת אמיתית של מדינה". הוא טען שכאשר ברית המועצות נוסדה רוסיה קופחה - ושהשטחים במזרח אוקראינה שייכים למעשה לרוסיה.
9 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ביידן מאיים על פוטין בסנקציות נוספות אם התוקפנות הרוסית תימשך
(צילום: AFP)
בתוך כך שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, קרא אמש לנשיא רוסיה להימנע מ"מלחמת ברירה כוללת" במזרח אירופה. בפגישה עם שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, אמר אוסטין: "פוטין יכול להימנע ממלחמת ברירה כוללת וטראגית". לאור ההתפתחויות האחרונות הורה אמש נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על גיוס חלקי של חיילי מילואים לתקופה מוגבלת, והדגיש שלא מדובר בגיוס כללי.

אירופה מטילה סנקציות: "יפגעו ברוסיה בצורה קשה"

אמש הודיעו 27 המדינות החברות באיחוד האירופי כי הן הגיעו להסכמה על חבילה ראשונית של סנקציות חדשות נגד גורמים רוסים, בעקבות פעילותם באוקראינה. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר שהסנקציות המתגבשות "יפגעו ברוסיה, ויפגעו בה קשות". הסנקציות יכללו ביטולי ויזות והקפאת נכסים, ויחולו בין השאר על מחוקקים רוסים שתמכו בהכרה בעצמאות "הרפובליקות העממיות" של הבדלנים במזרח אוקראינה.
מוקדם יותר הודיעו בריטניה וגרמניה על עיצומים נגד מוסקבה בעקבות פעולותיה במזרח אוקראינה. קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע כי ארצו עוצרת את הליכי אישור צינור הגז "נורד סטרים 2", פרויקט שאמור להעביר גז מרוסיה לעומק אירופה ולהניב למוסקבה הכנסות גדולות. שולץ אמנם נמנע מלהכריז שגרמניה מבטלת את הפרויקט לחלוטין, כפי שרבים במערב קיוו שיעשה, אולם עצם ההודעה על השעייתו היא מסר תקיף ראשון לרוסיה. ביטול הפרויקט הוא אחת הסנקציות החריפות ביותר שנשקלו בשבועות האחרונים נגד הקרמלין, אך הממשלה בברלין נזהרת מלהתחייב לבטלו, בשל תלותה הגדולה של גרמניה בגז הרוסי. מדינות במערב בירכו על החלטתו של שולץ.

9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טנק לא מזוהה ב אזור דונייצק אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טנק לא מזוהה ב אזור דונייצק אוקראינה
טנק "לא מזוהה" באזור דונייצק במזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
הבדלנים בדונייצק חוגגים את הכרת העצמאות של פוטין, שלשום
(צילום: AP)
עוד קודם לכן אתמול, כצפוי, קיבל פוטין את אישור הפרלמנט הרוסי לשלוח חיילים מחוץ לגבולות המדינה - בצעד שסולל את הדרך לפלישה "גלויה" לאוקראינה, על רקע הדיווחים שחיילים רוסים כבר נמצאים במזרח המדינה. הפרלמנט אישר פה אחד את הבקשה להפעיל כוח צבאי מחוץ לרוסיה.
זמן קצר אחרי אישור הפרלמנט דיווחו עדי ראייה לרויטרס על שיירה של הצבא הרוסי במחוז בלגורוד, שעושה את הדרך לגבול אוקראינה. לפי הדיווח השיירה מונה יותר מ-100 משאיות עם חיילים.
משרד החוץ הרוסי אמר כי לרוסיה "אין ברירה", והיא חייבת לשלוח כוחות לחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, שם נמצאים שני המחוזות הפרו-רוסיים ששלשום היא הכירה בעצמאותם. כפי שהעריכו במערב, ההכרה הרוסית בעצמאותן של "הרפובליקות העממיות" במחוזות דונייצק ולוהנסק תקל על רוסיה לפלוש לאוקראינה, והיא יכולה לטעון שהיא עושה זאת כדי להגן על התושבים באזורים הבדלניים - שרבים מהם מחזיקים באזרחות רוסית. כך בדיוק הצהירו אתמול במשרד החוץ במוסקבה, שם ציינו שרוסיה צריכה "להגן על תושבי הרפובליקות העממיות בדונייצק ולוהנסק".
9 צפייה בגלריה
לוחם ב כוחות ה בדלנים ב דונייצק מזרח אוקראינה
לוחם ב כוחות ה בדלנים ב דונייצק מזרח אוקראינה
לוחמים בדלנים בחבל דונבאס, שבו נמצאים המחוזות דונייצק ולוהנסק
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
לוחמים בכוחות ה בדלנים הפרו רוסים ב דונייצק אוקראינה
(צילום: רויטרס)
במהלך שמגדיל את החשש מפלישה נרחבת אמר פוטין שרוסיה מכירה בריבונות של הבדלנים הפרו-רוסים על כלל השטחים במחוזות לוהנסק ודונייצק – ולא רק על השטחים בשליטתם. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר שההערכה היא שרוסיה עדיין מתכננת מתקפה נרחבת נגד אוקראינה.
בלילה בין שני לשלישי דיווחו גורמים במערב שכוחות רוסיים הגיעו למחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, שעות אחרי שפוטין הודיע שרוסיה מכירה בעצמאותם של המורדים. לפי הדיווחים, באזור נראו חיילים וטנקים של הצבא הרוסי. בניגוד לטענות במערב, במוסקבה אמרו שהכוחות הרוסיים טרם חצו את הגבול. במסיבת עיתונאים אמש פוטין לא ציין מתי הכוחות הרוסיים יגיעו למחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, ואמר ששליחת הכוחות "תלויה במצב בשטח".
פורסם לראשונה: 21:02, 22.02.22