יומיים לאחר מצעד הדגלים בעיר העתיקה בירושלים ובבירה עדיין מתאוששים. הסוחרים הערבים בעיר העתיקה טוענים כי המשטרה הפקירה אותם בזמן המצעד לידי נערים אלימים קיצוניים ולא הגנה עליהם. גם תושבי שייח ג'ראח טוענים כי המשטרה עצרה רק את הערבים ונתנה ליהודים להשתולל. מנגד, היהודים טוענים שהותקפו באבנים במהלך טקס אזכרה לחללי גדוד 71 של הצנחנים, ושבתיהם ורכביהם הותקפו על ידי שכניהם הערבים. בהם, לדבריהם, המשטרה לא טיפלה, אלא רק הרחיקה את היהודים מהשכונה ועיכבה תושבים, בראשם טל יושבייב, ששוחרר לאחר הגעת ח"כ איתמר בן גביר.
יותר מ-70 אלף אנשים השתתפו במצעד הדגלים השנה, באחד המפגנים הגדולים ביותר שידעה ירושלים. כבר ביום שבת, לפני המצעד, הגיעו אלפים לעיר הבירה ופקדו את העיר העתיקה והאזורים הרגישים יותר ברובע המוסלמי, שער שכם, שייח ג'ראח (שמעון הצדיק) והר הזיתים. קבוצות רבות של תלמידים צעדו בעיר העתיקה וערכו סיבובי שערים כבר משעות הבוקר של יום ראשון, מה שהוביל לחיכוך רב עם הסוחרים הערבים. נרשמו יותר מ-20 מקרים של תקיפות הדדיות בין יהודים לערבים, שחלקם הפכו לעימותים אלימים שנגמרו במעצרים.


2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים בשער שכם
צעדת הדגלים בשער שכם
מצעד הדגלים בשער שכם, שלשום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי נתוני המשטרה, יותר מ-60 חשודים שונים עוכבו או נעצרו. 35 נכלאו והובאו בפני שופט. הוארך מעצרם של 19, והיתר שוחררו בתנאים מגבילים. המשטרה לא יודעת לתת פילוח של יהודים או ערבים, אך לפי בדיקה, 21 מתוך 23 החשודים שהובאו להארכת מעצרם היו ערבים, ורק שניים מהם היו יהודים, החשודים בתקיפת העיתונאי איאד חרב בשייח ג'ראח.
מ' תושב העיר העתיקה, מספר: "ישבתי במקום הקבוע שלי ליד החנות של פיתות. שלושה יהודים בני 17 תקפו אותי משום מקום עם גז פלפל לפנים. אני בן אדם מבוגר בן 69. הופתעתי מהחוצפה של הילדים ככה לפגוע בבן אדם מבוגר. לא צעקתי להם כלום ולא התראינו לפני". לדבריו, "ניגשתי לדבר עם השוטרים אך הם התעלמו. הם רק עזרו לי לחזור הביתה מבלי שיפגעו בי. כאבה לי יותר הבושה מהגז בפנים, שככה פוגעים במבוגרים. לא מפריע לי כלום, שיצעדו פה עם דגלים, לא אכפת לי. רק שיתנו לחיות בכבוד, שלא יתקפו וירביצו".
יאיר קהתי, תושב שכונת שייח ג'ראח (שמעון הצדיק), סיפר כי "מאזור השעה 19:30, כשחזרתי ברגל מריקוד הדגלים, הבחנתי בעשרות ערבים שעמדו על הכיכר הראשית של השכונה, משני צידי הכביש, וירו זיקוקים. היו עוד שלושה יהודים שעמדו בצד ולא יכלו להיכנס לשכונה". קהתי מספר כי בזמן שהמשטרה החלה לפזר את המתפרעים הערבים, הוא החל להתקדם לכיוון ביתו, שם הבחין בערבים שהחזיקו אבנים בידיים. "התחלתי לרוץ בטירוף במסדרון של אבנים שנזרקו לעברי, עד שאחת פגעה לי באזור הפה, שברה לי את השן וחתכה לי את השפתיים. השוטרים שעמדו בצומת למטה לא עשו דבר ורק אמרו לי ללכת הביתה", סיפר קהתי. לדבריו, "המשטרה באוזלת יד ביחסה ליהודים בשכונה. הותקפתי כבר מספר פעמים השנה. היא רק עוצרת את היהודים שמנסים להגן על עצמם".


2 צפייה בגלריה
עימותים בין ערבים ליהודים בעיר העתיקה
עימותים בין ערבים ליהודים בעיר העתיקה
עימותים בין ערבים ליהודים בעיר העתיקה
(צילום: AFP )
עימד, סוחר מרובע באזור, סיפר כי "אנחנו תמיד ביחסים טובים עם המשטרה לקראת המצעד. הם אמרו לנו לסגור מוקדם יותר, ב-15:00, בשביל למנוע בלגן עם המתנחלים. הסכמנו בלי בעיה. אבל מהבוקר עברו קבוצות שהתגרו בנו, שצעקו 'מוות לערבים', 'ירושלים שלנו' וקריאות נוספות". עימד טוען שהמשטרה אפשרה לעוברים להתגרות בהם ללא הפרעה, אך "ערבי שצעק לעברם בחזרה נעצר במקום. השוטרים שעובדים איתנו פה כל יום ומכירים אותנו אישית פשוט התעלמו מריסוס בגז. מסתבר שרק ליהודים מותר לרסס, לנו ישר מחרימים". עימד הוסיף כי "חבל שהממשלה הזו בוחרת לפלג בין האנשים. כולנו בירושלים עובדים יחד - יהודים וערבים, ויודעים להסתדר מספיק שנים ביחד".
עאידה סידאווי היא אחת מנשות "המוראביטאת" במסגד אל אקצא, שהוא הארגון הנשי של התנועה האיסלאמית, השומרת על המסגד והמבנים המוסלמים מפני לא-מוסלמים, בעיקר יהודים. המוראביטאת אמורות לשבת בתוך המתחם ולהימצא שם בעיקר בשעות שבהם נכנסים היהודים, והן צריכות להפגין נוכחות ולמנוע מיהודים להימצא שם על פי הגדרתם.
בצעדת הדגלים עאידה נכחה בתוך שער שכם. היא מספרת בריאיון באל-ג'זירה: "אני ירושלמית, נעניתי לדרישה של העיר שלנו ושל שער שכם ושל אל-אקצא. יצאתי מביתי לכיוון שער שכם, שם המתנחלים רקדו עם הדגלים, ואז התחלתי להגיד להם 'אללה אכבר', 'אל-אקצא שלנו' ו'ירושלים שלנו' וריססו אותי פעמיים בגז". היא הוסיפה כי "קרעו לי את השמלה לאחר מכן ואז הגיע הסהר האדום לטפל בי. עכשיו אני מרגישה הרבה יותר טוב וחזרתי להגן על אל-אקצא ועל ירושלים". באותו יום עאידה תמכה בצעירים הפלסטינים שנעצרו. היא סיפרה כי "מי שרוצה מולדת צריך להקריב", וקראה לפלגי ההתנגדות, בראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי, "לנקום בחלאות שתקפו אותי, ולהגן על הירושלמית שקרעו לה את השמלה".
מהמשטרה נמסר: "מדובר בטענות חסרות אחיזה במציאות. בניגוד לנטען, משעות הבוקר ולאורך היום נעצרו ועוכבו על-ידי המשטרה יותר מ-60 חשודים במעורבות באירועים השונים, בהם ערבים ויהודים. אמש פעלו בירושלים אלפי שוטרים גלויים וסמויים, לקיומו הבטוח של מצעד הדגלים המסורתי, המתקיים ביום ירושלים מזה עשרות שנים בהשתתפות רבבות צועדים. כוחות המשטרה טיפלו הלילה במספר מוקדי הפרות סדר, ידויי אבנים ירי זיקוקין ועימותים שהתפתחו באזור מזרח ירושלים. השוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפרות סדר לפיזור מתפרעים וביצעו מעצרים. בנוסף סיכלו השוטרים אירועי ונדליזם, חיכוך ואירועי אלימות, ובהמשך צפויים מעצרים נוספים. נמשיך לפעול בנחישות ובכל הכוחות והאמצעים שברשותנו למעצר ומיצוי הדין עם מפרי סדר ופורעי חוק באשר הם, ללא הבדל דת או לאום".