נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' אמר הלילה (בין שבת לראשון) כי סרביה וקוסובו הגיעו בשבת ל"סוג של עסקה" ליישום הסכם של נרמול היחסים בין המדינות, בתמיכת המערב. "הסכמנו על כמה נקודות, לא על כולן. זה לא ההסכם הסופי", אמר הנשיא בריאיון לכלי התקשורת בעיירה אוכריד בצפון מקדוניה. ההסכמים הגיעו אחרי 12 שעות של שיחות בין ווצ'יץ' לראש ממשלת קוסובו אלבין קורטי ובכירים באיחוד האירופי.
4 צפייה בגלריה
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' נאום מאותת על נכונות ל תוכנית מערבית הסדר עם קוסובו
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' נאום מאותת על נכונות ל תוכנית מערבית הסדר עם קוסובו
"הסכמנו על כמה נקודות, לא על כולן". נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'
(צילום: EPA)
ווצי'ץ' הוסיף כי למרות חילוקי דעות בכמה נושאים, השיחות עם קורטי היו "הגונות". לדבריו, דרכה של מדינתו להצטרפות לאיחוד האירופי תהיה מותנית ביישום ההסכם.
בתוך כך, תיאר נציב החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל את המשא ומתן בין המדינות כקשה. "קוסובו וסרביה הסכימו על יישום נספח ההסכם בדבר נרמול היחסים ביניהן", אמר בורל לכתבים לאחר שנפגש עם מנהיגי שתי המדינות באוכריד. הוא הוסיף כי "קוסובו הסכימה לפתוח מיד במשא ומתן בעזרת האיחוד האירופי לכינון הסכם ספציפי וערבויות כדי להבטיח רמה מתאימה של ניהול-עצמי של הקהילות הסרביות בשטחה". לפי בורל, האיחוד ידרוש כעת מהצדדים לעמוד בהתחייבויותיהם אם ירצו להצטרף אליו, והזהיר כי יהיו השלכות אם לא יעשו זאת.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קוסובו אלבין קורטי במפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ב-26 ביולי
ראש ממשלת קוסובו אלבין קורטי במפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ב-26 ביולי
השיחות איתו היו "הגונות". ראש ממשלת קוסובו אלבין קורטי
(צילום: AFP)
לפני כחודשיים אותת ווצ'יץ' בצעד דרמטי כי ארצו עשויה לנקוט מהלכים משמעותיים לנרמול היחסים שלה עם יריבתה המושבעת קוסובו, אותה מדינה שהייתה בעבר חלק ממנה, בעקבות הלחץ הדיפלומטי הכבד שלו נתונה בלגרד מצד המערב. בנאום שנשא בשעת לילה מאוחרת הוא נשמע כמי שזונח את הקו הלוחמני שנקט עד כה בעניין קוסובו: ווצ'יץ' הודה כי נציגי המערב הציבו לו אולטימטום, והזהיר כי אם סרביה לא תבחן את התוכנית שגיבשו לנרמול היחסים בין המדינות היא עלולה להיתקל בתגובה בינלאומית חריפה, לאבד את סיכוייה להצטרף לאיחוד האירופי - ולהפוך למדינה כושלת ומבודדת.
קוסובו, אזור בעל רוב אלבני, הייתה בעבר מחוז בתוך סרביה, וחתירתה לשלטון עצמי הובילה לפרוץ מלחמת קוסובו, שבה נהרגו בשנים 1999-1998 כ-13 אלף בני אדם. במלחמה ההיא ניהלה סרביה מבצע דיכוי אכזרי נגד הבדלנים האלבנים בקוסובו, ובעקבות זאת פתחה ב-1999 נאט"ו במבצע הפצצות נגד סרביה כדי להביא לסיום הלחימה. לבסוף נאלצה בלגרד להסיג את כוחותיה מקוסובו ואיבדה את השליטה על השטח. בצפון השטח הזה נותר מיעוט אתני סרבי גדול.
4 צפייה בגלריה
סרביה ישיבת קבינט בעניין קוסובו
סרביה ישיבת קבינט בעניין קוסובו
ווצ'יץ' בישיבת קבינט על קוסובו
(צילום: EPA)
בשנת 2008 הכריזה קוסובו באופן חד-צדדי על עצמאותה, ובעצמאות זו הכירו יותר מ-100 מדינות בעולם, בהן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. סרביה מצדה סירבה להכיר בעצמאות קוסובו, ובסיוען של רוסיה וסין, שאיתן יש לה יחסים חמים, פעלה למנוע את קבלתה לשלל מוסדות בינלאומיים. בגבול בינה לבין קוסובו רואה סרביה גבול זמני ו"מנהלי" בלבד, וכדי להמחיש זאת כבר שנים היא נוהגת להסיר את לוחיות הרישוי של מכוניות הרשומות בקוסובו החוצות את הגבול אליה, מה שהוביל בחודשים האחרונים ל"מלחמת לוחיות הרישוי".
סרביה וקוסובו חותרות להצטרף לאיחוד האירופי, אך כדי להשלים את התהליך הן נדרשות לפתור את המחלוקות ביניהן ולבנות יחסי שכנות טובים זו עם זו. בלגרד תידרש גם להתייצב באופן ברור לצד האיחוד האירופי בכל הקשור למדיניות החוץ וההגנה שלה.
בחודש דצמבר הודיעה סרביה כי כוחות הביטחון שלה בגבול קוסובו נמצאים "בדרגת הכוננות הגבוהה ביותר", בעדות נוספת למתיחות הגוברת בין שתי המדינות אחרי שורת מהומות ותקריות ירי. בלגרד התעלמה מהקריאות של נאט"ו להרגעת הרוחות, והאיחוד האירופי ניסה לפייס בין הצדדים.