נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח היום (רביעי) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יממה לאחר שפריז הודיעה על סנקציות נגד 28 מתנחלים "קיצונים" שלא יוכלו להיכנס לשטחה. בארמון האליזה אמרו כי בשיחה הנשיא "הדגיש שוב את מחויבות צרפת לביטחון ישראל", אך "קרא לפירוק המאחזים הבלתי חוקיים בשטחים, הביע אי-הסכמה למדיניות בשטחים והדגיש את עצירת האלימות של המתנחלים" - ניסוח שמביע החרפת טון כלפי ישראל, ומסמן כי סנקציות נוספות עשויות להגיע.
בהודעת ארמון האליזה נכתב כי שני המנהיגים שוחחו על המצב ברצועת עזה, ובמקביל לכך הזכיר מקרון את הצורך בשחרור כל החטופים, ובהם שלושה אזרחים של צרפת.
2 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
הנשיא הצרפתי מחריף את הטון כלפי ישראל. מקרון ונתניהו
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
כמו כן, הדגיש הנשיא הצרפתי גם את הדחיפות בהשגת הסכם מיידי להפסקת אש שיבטיח את ביטחונם של כל האזרחים, ואת הצורך להכניס סיוע הומניטרי לרצועה באופן מסיבי. לדבריו, "מאזן הקורבנות והמצב ההומניטרי הם בלתי נסבלים והפעולות הישראליות צריכות להיפסק".
בהמשך הביע מקרון את התנגדותו הנחרצת למבצע צבאי ברפיח, שלדבריו "יביא לאסון הומניטרי בממדים חדשים כמו בכל תנועה מאולצת של אזרחים, ויביא להפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי, ואף עלול להביא להחמרה בעימותים באזור". מלבד זאת טוען הנשיא הצרפתי כי חובה לפתוח את נמל אשדוד וכל מסלול יבשתי ישיר - כולל מירדן - להנגשת עזרה הומניטרית לעזה.
2 צפייה בגלריה
נוער הגבעות
נוער הגבעות
מקרון קרא לפרק מאחזים בלתי חוקיים, אחרי שהטיל סנקציות. מתנחלים וחיילים בשטחים
(צילום: AFP)
לצד זאת, קרא מקרון גם להימנע מכל צעד שיכול להביא להתלקחות בירושלים ובשטחים, הביע אי הסכמה למדיניות ההתנחלויות וקרא לפירוק מוצבים שאינם עומדים בחוק הישראלי. הוא הדגיש בנוסף את החשיבות בעצירת האלימות שכמה מתנחלים מפעילים כלפי פלסטינים.
לבסוף ציין הנשיא הצרפתי כי מדינתו תומכת בפתרון שתי המדינות, ושוחח עם נתניהו גם על המצב באזור ועל "החשיבות שבמניעת ההתלקחות בלבנון ובים האדום". מדובר במסר שמקרון מעבר לכל המדינות באזור, כולל לאיראן. מקרון גם הביע תמיכה בהחלטה 1701, שתכליתה להרחיק חיזבאללה מהגבול תוך פריסת כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון באזור.
מדובר בהצהרה מאוד ספציפית ותקיפה, שבה הביע מקרון מחאה נגד ההתנהלות הפוליטית בישראל - ואת הסוגיה הלבנונית בחר להשאיר לסוף. משמעות המסרים החריגים הללו עשויה להיות שאירופה תגביר את הלחץ על ישראל באמצעות סנקציות וגינויים, בין השאר בנושא ההתנחלויות. ואכן, הערב כבר אמר שר הכלכלה של גרמניה כי ארצו שוקלת להטיל סנקציות נגד מתנחלים, כפי שכבר עשו ארצות הברית, בריטניה וצרפת.