אחרי הסנקציות האמריקניות והבריטיות: משרד החוץ של צרפת הודיע היום (שלישי) על איסור כניסה של 28 מתנחלים "קיצונים". לדברי המשרד, 28 המתנחלים עליהם הוטלו הסנקציות "אשמים באלימות נגד אוכלוסיה פלסטינית בגדה המערבית". בהודעה לא ציינו את שמות המתנחלים עליהם הוטלו הסנקציות.
"צעדים אלו מגיעים בצל התגברות האלימות של מתנחלים נגד פלסטינים בחודשים האחרונים. צרפת ממשיכה לגנות ברחיפות את האלימות הבלתי-מתקבלת על הדעת הזו", נכתב בהודעת משרד החוץ הצרפתי. מתנועת "לוחמים לשלום" נמסר בתגובה להודעה הצרפתית: "אנו מחזקים את הממשל הצרפתי על ההצטרפות לעמדה חד-משמעית כנגד אלימות המתנחלים. בזמן שנציגיהם יושבים בממשלה, נערי הגבעות איבדו כל רסן. זוהי חובה מוסרית להתערב. טוב שהגיעה החלטה כל כך נחוצה בנושא".
2 צפייה בגלריה
נוער הגבעות
נוער הגבעות
"בזמן שנציגיהם יושבים בממשלה, נערי הגבעות איבדו כל רסן". תמונת ארכיון
(צילום: AFP)
הכותרת
חוסר אמון? מאחורי הסנקציות האמריקניות
20:04
שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה הביע כבר בשבוע שעבר דאגה מאלימות מתנחלים. בפגישה עם עמיתו הישראלי ישראל כץ, ציין כי "חשוב שנדבר על הרדיקליזציה של מתנחלים קיצונים שמתדלקים חלק מהחששות שלנו". כץ השיב: "אסור בשום פנים ואופן להשוות ולהעמיד באותה שורה את המתנחלים עם חמאס. מדינת ישראל היא מדינת חוק ונאכוף אותו נגד כל מי שמפר את החוק".
הממשל האמריקני הודיע לפני כשבועיים על הוצאת צו נגד מתנחלים שתקפו פלסטינים ביהודה ושומרון. מהממשל נמסר כי הצעד הוחל על"ארבעה אנשים המעורבים במעשים המאיימים על היציבות, השלום והביטחון באזור" - דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי - פעילי גבעות מוכרים.
בשבוע שעבר, בנק ישראל הודיע רשמית כי לא יתערב בהחלטות הבנקים בישראל לחסום ולהקפיא חשבונות של ישראלים החשודים בפעילות אלימה בשטחים נגד פלסטינים. זאת בניגוד לתביעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שביקש למנוע את הקפאת חשבונותיהם של מתנחלים, שארה"ב הייתה הראשונה להודיע על חסימתם. בינתיים הודיעה גם קנדה שתצטרף למהלך.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק וראש  ממשלת הודו נרנדרה מודי בשולי פסגת G20 בניו דלהי 10 בספטמבר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק וראש  ממשלת הודו נרנדרה מודי בשולי פסגת G20 בניו דלהי 10 בספטמבר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. שתי המדינות כבר הטילו סנקציות על מתנחלים
(צילום: Kenny HOLSTON / POOL / AFP)
אתמול גם בריטניה הודיעה כי היא מטילה סנקציות על "ארבעה מתנחלים ישראלים קיצונים", שהפרו לטענתה את "זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית". לפי בריטניה, "בשנה החולפת האלימות של מתנחלים קיצונים בגדה המערבית הגיעה לרמה חסרת תקדים. כמה מתושבי המאחזים וההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות השתמשו באלימות, בהטרדות ובאיומים כדי ללחוץ על קהילות פלסטיניות לעזוב את אדמותיהן". המתנחלים שעליהם הוטלו הסנקציות הם משה שרביט, צבי בר יוסף, ינון לוי ואלי פדרמן. מבין הארבעה, רק לוי היה ב"רשימה השחורה" של המתנחלים שעליהם ארצות הברית הטילה סנקציות.
במקביל, שורה של גורמים בתוך האיחוד האירופי דוחפים לגיבוש "רשימה שחורה" של מתנחלים אלימים, שכניסתם למדינות האיחוד תיאסר ויוטלו עליהם סנקציות כלכליות. ההחלטה צריכה לקבל את הסכמתן של כל 27 חברות האיחוד כדי לעבור.
בשלב זה שתי מדינות מתנגדות לסנקציות: הונגריה וצ'כיה. לפי דיווחים שהגיעו לירושלים, בשעה שהסירוב ההונגרי לא צפוי להשתנות בקרוב, הצ'כים כבר "מתנגדים פחות" למהלך ועלולים לשנות את החלטתם ולהסיר את הווטו בהמשך. עד לאחרונה גרמניה, המדינה המרכזית והחשובה באיחוד, בלמה משטר סנקציות שכאלה.