20 דירות, 100 מכוניות ושוברי מתנה בשווי עשרות אלפי רובל: אלה חלק מהפרסים שיוגרלו בין האזרחים ברוסיה בהמשך השבוע. כל מה שהם צריכים לעשות הוא לצאת לקלפי ולהצביע בבחירות.
בשנה החולפת החריף הקרמלין את דיכוי האופוזיציה ברוסיה, ואת רדיפת מתנגדי המשטר וכלי התקשורת העצמאיים. במקביל חלה ירידה בסקרים בתמיכה במפלגת השלטון של הנשיא ולדימיר פוטין, "רוסיה המאוחדת". הרשויות עושות כל שביכולתן כדי לעורר עניין בבחירות לפרלמנט ולהעלות את שיעור ההצבעה. ההצבעה תחל ביום שישי ותימשך עד יום ראשון.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין. ירידה בתמיכה במפלגת השלטון
(צילום: AP )
ברחבי מוסקבה ניתן לראות בימים אלה שלטים שמבשרים על "מיליון פרסים" למצביעים. בבחירות צפויה מפלגת השלטון של פוטין לקבל את רוב הקולות, למרות שהפופולאריות שלה נמצאת בדעיכה. מתנגדי פוטין טוענים שבמציאות שבה השלטון רודף את האופוזיציה – ואלכסיי נבלני, יריבו הגדול של פוטין, כלוא במושבת עונשין – הבחירות הן לא יותר מחותמת גומי של בעלי הברית של פוטין.
בבחירות ייבחרו 450 המחוקקים בדומה – הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי. למפלגת השלטון "רוסיה המאוחדת" יש כיום 334 מחוקקים בדומה. כמעט כל שאר המחוקקים בבית התחתון של הפרלמנט משתייכים לשלוש מפלגות - "רוסיה הוגנת" (בעלת ברית של "רוסיה המאוחדת"), ושתי מפלגות מהאופוזיציה: המפלגה הקומוניסטית והמפלגה הליברל-דמוקרטית.
6 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה כרזות לקראת ה בחירות לפרלמנט
רוסיה מוסקבה כרזות לקראת ה בחירות לפרלמנט
20 דירות ו-100 מכוניות: מודעה במוסקבה שקוראת לצאת להצביע בבחירות
(צילום: AFP)
הבחירות לא מעוררות עניין רב במוסקבה. "אין לנו באמת ברירה, כולנו יודעים את זה ורואים את זה", אומר גיורגי מטבייב, בן 29 שעובד כתאורן בתיאטרון. "הצבעתי הרבה פעמים. זה לא יותר מפארסה".
על פניו, ל"רוסיה המאוחדת" יש סיבה לחשוש מהבחירות הקרובות לפרלמנט: בשנים האחרונות יש ירידה עקבית באיכות החיים ברוסיה – ומגפת הקורונה החריפה את המצב הכלכלי. האינפלציה בחודש אוגוסט הגיעה ל-6.7%, ורוסים רבים מתוסכלים מיוקר המחייה - ומאשימים את "רוסיה המאוחדת" באחריות למצבם. בנוסף מתפרסמות טענות לשחיתות של חברי מפלגת השלטון. איש האופוזיציה נבלני כינה את המפלגה של פוטין בשם "מפלגת הנוכלים והגנבים".
6 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה כרזות לקראת ה בחירות לפרלמנט
רוסיה מוסקבה כרזות לקראת ה בחירות לפרלמנט
"לא יותר מפארסה". ברחובות מוסקבה לקראת הבחירות
(צילום: AFP)
הסקרים האחרונים, שביצע מכון הסקרים הממלכתי VTsIOM, מראים שפחות מ-30% מתכוונים להצביע בבחירות ל"רוסיה המאוחדת" – לעומת שיעור תמיכה של 40 עד 45 אחוזים בשבועות שקדמו לבחירות האחרונות לפרלמנט, שהיו בשנת 2016. ובכל זאת, "רוסיה המאוחדת" צפויה לשמור על רוב של שני-שלישים בדומה – מה שיאפשר לה לשנות את החוקה הרוסית, כפי שעשתה אשתקד, עם רפורמות שמאפשרות לפוטין להנהיג את רוסיה עד 2036. מה הסיבה לניצחון המסתמן? עבור ליאוניד וולקוב, איש אופוזיציה שמקורב לנבלני, ההסבר פשוט: "אלה לא בחירות".
פוטין, שמנהיג את רוסיה כבר שני עשורים, החריף בשנה החולפת את המאבק באופוזיציה: בפברואר נשלח אלכסיי נבלני למאסר של יותר משנתיים, אחרי שחזר למוסקבה מגרמניה – שם אושפז בעקבות ההרעלה שהייתה באוגוסט 2020 ומיוחסת לקרמלין. הארגונים שהקים נבלני הוגדרו "קיצוניים" והוצאו מחוץ לחוק. רבים מבעלי בריתו נעצרו, וחלק מעוזריו נאלצו לברוח ממולדתם.
6 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני, ומושבת העונשין שבה הוא מרצה מאסר
(צילום: רויטרס)
במקביל הגבירו הרשויות את הלחץ על כלי התקשורת העצמאיים. עיתונאים הוגדרו כ"סוכנים זרים" – הגדרה שהגבילה את היקף עבודתם. רדיפת האופוזיציה והתקשורת העצמאית החלה אחרי שמפלגות שתומכות בקרמלין נחלו הפסדים בבחירות המקומיות. ההפסדים היו בזכות טקטיקת "ההצבעה החכמה" שקידם נבלני, אחרי שרוסיה אסרה על בעלי בריתו להתמודד בחלק מהמירוצים.
"ההצבעה החכמה" קוראת למצביעים ברחבי רוסיה לתמוך במועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להביס את המועמד של "רוסיה המאוחדת". בזכות השיטה הזאת הפסידו מועמדים תומכי פוטין מושבים בבחירות המקומיות במוסקבה ב-2019. אנשי נבלני קוראים לבוחרים לעשות השנה את אותו הדבר – אך הפעם המשימה תהיה קשה יותר. רוסיה פסלה מועמדים אלטרנטיביים רבים, והגישה לאתר שמעודד את "ההצבעה החכמה" נחסמה. "בקרמלין נלחמו ב'הצבעה החכמה' בכל הכוח מכיוון שהם מדדו את ההשפעה האפשרית, והבינו טוב מאוד שהיא יכולה להיות עצומה", אמר וולקוב.
6 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות רוסיה מעצר מפגינים מחאה למען אלכסיי נבלני רפובליקת בוריאטיה ליד גבול מונגוליה
הפגנה הפגנות רוסיה מעצר מפגינים מחאה למען אלכסיי נבלני רפובליקת בוריאטיה ליד גבול מונגוליה
עצורים בהפגנה למען שחרור נבלני. "ההצבעה החכמה" תעבוד?
(צילום: AP)
פוטין הוא עדיין מנהיג פופולארי מאוד, ושיעור התמיכה בו נע בין 60 ל-65 אחוזים. לקראת הבחירות, כדי לחזק את הסיכויים של "רוסיה המאוחדת", הוא הורה לחלק מענקים של 10,000 רובל (137 דולר) לגמלאים ו-15,000 רובל (205 דולר) לשוטרים ולחיילים. מתנגדיו האשימו אותו בשוחד בחירות.
תומכי פוטין משוכנעים שהנשיא יסייע למפלגת השלטון לזכות ברוב המושבים בפרלמנט. "אנשים נוטים לבטוח ברשויות, מה שהם רוצים זו התפתחות כלכלית ולהרגיש מוגנים – ואלה הדברים שהרשויות ברוסיה מבטיחות היום", אמר פיוטר טולסטוי, סגן יו"ר "רוסיה המאוחדת" בפרלמנט.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
פוטין לוחץ יד לאסד, אתמול בקרמלין. היום פוטין הודיע: נכנסתי לבידוד
(צילום: AP)
היום הודיע פוטין שהוא נכנס לבידוד, אחרי שכמה אנשים בפמלייתו נדבקו בנגיף הקורונה. פוטין בן ה-68, שקיבל שתי מנות של החיסון הרוסי "ספוטניק V", הבהיר שהוא "בריא לחלוטין" ולא פיתח תסמינים. הוא אמר שהוא מאמין שהחיסון הרוסי שפותח נגד הקורונה יגן עליו מהנגיף.
פוטין ציין שבשל הנסיבות הוא ביטל נסיעה מתוכננת לטג'יקיסטן. נשיא רוסיה קיבל את ההחלטה להיכנס לבידוד אחרי שאתמול קיים כמה פגישות – כולל פגישה בקרמלין עם נשיא סוריה בשאר אסד. הנשיא הסורי ורעייתו אסמה נדבקו השנה בקורונה והחלימו מהנגיף.