נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אירח אמש (יום ב') במוסקבה את עמיתו הסורי בשאר אסד, לראשונה מאז 2015. בפגישתם בקרמלין, מתח הנשיא הרוסי ביקורת על הכוחות הזרים שנמצאים בסוריה, אמריקניים וטורקיים, ללא מנדט של האו"ם.
המפגש בין שני הנשיאים אמש היה הראשון מאז הפסגה שקיימו בבירת סוריה בינואר אשתקד. הטלוויזיה הממלכתית הסורית דיווחה כי השניים קיימו פגישה ארוכה בארבע עיניים וכי לשניים הצטרפו אחר כך שר החוץ הסורי ושר ההגנה הרוסי כדי לדון ביחסים הדדיים ובמאבק בטרור.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
דנו בשיתוף פעולה בין צבאות סוריה ורוסיה. פוטין ואסד בקרמלין
(צילום: AP)
פוטין נחשב לבעל בריתו החשוב ביותר של אסד במלחמת האזרחים בסוריה שנמשכת כבר יותר מעשור. חיל האוויר הרוסי מילא תפקיד מרכזי בשינוי מאזן הכוחות בעימות לטובת אסד לאחר שהתפרס שם בשנת 2015, ועזר לו להשתלט מחדש על רוב השטחים שכבשו המורדים.
עם זאת, אסד עדיין לא שולט בכל שטחי סוריה. כוחות טורקיים פרוסים בחלק גדול מצפון וצפון מערב סוריה – המעוז הגדול האחרון של המורדים נגד אסד – וכוחות ארה"ב פרוסים במזרח ובצפון מזרח המדינה, באזורים שבשליטת הכורדים.
בפגישתם אמש פוטין אמר לאסד כי נוכחות הכוחות הזרים אינה חוקית משום שאין להם אישור מצד האו"ם או ממשלת סוריה להיות שם. הוא הוסיף כי הכוחות הזרים מהווים מכשול לייצוב המדינה. בהודעה של הקרמלין נמסר כי פוטין גם בירך את אסד על ניצחונו בבחירות לנשיאות במאי. "לטרוריסטים נגרם נזק חמור מאוד, וממשלת סוריה בראשותך שולטת ב-90% מהשטחים", אמר פוטין לאסד.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
ולדימיר פוטין בשאר אסד ב קרמלין הקרמלין מוסקבה רוסיה
"לטרוריסטים נגרם נזק חמור מאוד". פוטין ואסד בפגישתם בקרמלין
(צילום: AP)
"אני שמח לפגוש אותך במוסקבה, שש שנים לאחר שהתחלנו בפעילות המשותפת שלנו למאבק בטרור", אמר אסד, שמיעט לבקר בחו"ל מאז שהחלה המלחמה. אסד הודה לפוטין על הסיוע ההומניטרי לסוריה ועל מאמציו לעצור את "התפשטות הטרור". הוא שיבח את "הצלחתם של צבאות רוסיה וסוריה בשחרור שטחים כבושים" בסוריה.
אסד התייחס גם לסנקציות שכמה מדינות הטילו על ארצו וכינה אותן "לא אנושיות" ו"לא לגיטימיות". ארה"ב החריפה את הסנקציות על סוריה בשנה שעברה, ואמרה כי הן נועדו לאלץ את אסד לסיים את המלחמה ולהסכים לפתרון מדיני.
סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית SANA דיווחה כי שני המנהיגים דנו בשיתוף פעולה בין צבאות סוריה ורוסיה "במאבק בטרור והשלמת שחרור המדינה שעדיין נמצאת בשליטת ארגוני טרור".
3 צפייה בגלריה
כוחות טורקיים באידליב
כוחות טורקיים באידליב
כוחות טורקיים באידליב
(צילום: AFP)
פעילי אופוזיציה סורים דיווחו בשבועות האחרונים כי מטוסי קרב רוסיים ביצעו תקיפות במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה, מעוז המורדים הגדול האחרון במדינה. באזור מתגוררים כארבעה מיליון בני אדם, רבים מהם נעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה.
בשבוע שעבר נכנסה לתוקף הפסקת אש שהושגה בתיווך רוסיה, בין משטר אסד למורדים, לסיום המצור על העיר דרעא שבדרום סוריה והפסקת הלחימה האינטנסיבית בה. בעקבות הפסקת האש, אזורים שנשלטו על ידי המורדים בעיר עברו לשליטת המשטר לראשונה מאז 2013.