המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי פנה אמש (יום ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדכן על כך שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה ישירות למפקד מג"ב יצחק בריק בעניין האלימות המשטרתית במירון. הפנייה של בן גביר למפקד מג"ב נעשתה מבלי שעדכן קודם את שבתאי, שזעם כשגילה על כך לאחר מכן.
האירועים במירון
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך הרשתות החברתיות )

2 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
באלימות נגד המוחים בתל אביב הוא לא התערב. בן גביר ושבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המחלקה לחקירות שוטרים, בינתיים, פתחה בבדיקת הירי באוויר, דחיפת המתפלל המבוגר והשוטרת שהכתה לפי החשד אישה מבוגרת. בן גביר אמר כי השוטרים המעורבים באירועים הללו הם אנשי מילואים במג"ב, והוא סיכם עם בריק כי "השוטר שהטיח באכזריות אדם מבוגר לרצפה, השוטר שירה באוויר והשוטרת שהכתה אישה מבוגרת במהלך האירועים במירון יושעו עד לסיום הבירור". שבתאי, מצידו, אומר כי השוטרים לא הושעו אלא רק הורחקו מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור בעניינם. הפנייה של בן גביר נתפסה כהתערבות ישירה ולא-עניינית בעבודת המשטרה, במיוחד אחרי שנמנע מלפעול נגד שוטרים שהפעילו אלימות באירועים אחרים - כמו ההפגנות בתל אביב - ואף גיבה אותם.
השעיית שוטרים היא בסמכות של ראש אגף משאבי אנוש במשטרה - ולמפקד מג"ב יש סמכות רק להרחיקם - כפי שהחליט שבתאי. מאחר שלפי המפכ"ל מדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי, בניגוד להחלטת בג"ץ, הוא עדכן בכך את היועמ"שית. שבתאי, נציין, אמור לסיים בעוד חודש וחצי את כהונתו.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לאור האירועים שאירעו במירון, פנה השר לביטחון לאומי למפקד משמר הגבול באופן ישיר וללא עדכון מקדים של המפכ"ל בנושא השעיית הלוחמים. כדי להעמיד דברים על דיוקם, בהחלטת מפכ"ל המשטרה, השוטרים לא הושעו אלא הורחקו מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור בעניינם. בהקשר לכך ונוכח העובדה שמדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי, בניגוד להחלטות בג"ץ, עדכן המפכ"ל את היועצת המשפטית לממשלה על אופן ההתנהלות האמורה".
בסביבת בן גביר טענו מנגד כי "חובתו של השר להתערב באירועים החמורים שהיו במירון. המפכ"ל לא היה מעורב כלל בכל האירוע. בן גביר - כשר אחראי - מתפקידו לשוחח עם מפקד מג"ב על רצף האירועים החמורים שדרשו החלטה, מה שלא עשה המפכ"ל".
בהמשך החריף העימות, כשבסביבת בן גביר האשימו את המפכ"ל בכך שהוא "לא מתפקד ונעדר מישיבות חשובות, כולל ישיבת ההכנה של מירון". לטענתם, "המפכ"ל בכלל לא הגיע למירון באופן חסר תקדים - בניגוד להיסטוריה של 20 שנים". נציין כי לרוב המפכ"ל מגיע למירון מאחר שמתקיימת שם הילולה המונית, והפעם לא הייתה כזו לאור הנחיות צה"ל. בסביבת בן גביר האשימו גם כי "אין בישראל מפכ"ל מתפקד, מאז דו"ח ועדת מירון הוא מסתובב כבוי".
מנגד, בסביבת שבתאי השיבו לתדרוכים הללו: "לצערנו לעיתים קרובות צריך להזכיר לשר ולמקורביו שניהול המשטרה איננו רק ציוצים, כותרות וסרטונים. למען הסר ספק, המפכ"ל עודכן כל העת ממפקד המחוז על המבצע בכל שלביו ומדובר שוב ברכילות זולה ותו לא".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
תיעוד: אלימות משטרתית כלפי חרדים בהר מירון
הגבר שנדחף שוכב על הקרקע באזור מתחם הקבר
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
כאמור, עימותים אלימים נרשמו אתמול בין שוטרים למאות חרדים בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, שהוכרז שטח צבאי סגור. בתיעוד מהמקום נראה שוטר דוחף גבר בחוזקה, ובמשטרה מסרו כי הם רואים זאת בחומרה, ושאותו לוחם "הורחק מפעילות עד לבירור האירוע".
בתיעוד נוסף מהמקום נראתה שוטרת דוחפת אישה ובועטת בה, ובתיעוד אחר נראו צוותים רפואיים מטפלים באדם מחוסר הכרה שרוע על הקרקע, לאחר שהוכה בידי שוטרים. מנגד, המשטרה הפיצה תיעודים שבהם נראים שוטרים שנפצעו בעימותים, וציינה כי כלל האירועים ייבדקו, וש"יופקו לקחים בהתאם".