מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס הערב (שלישי) לממצאי צוות מררי, שבדק את פרשת הריגול המשטרתי והאפשרות שטלפונים ניידים של אזרחים הודבקו ברוגלה בידי אנשי המשטרה. הצוות אישר כי המשטרה עשתה שימוש בפגסוס, אך דחה את ממצאי תחקיר כלכליסט. "משטרת ישראל לא פעלה ולא פועלת בניגוד לחוק ואני מתחייב שכך זה ימשיך להיות", אמר שבתאי בטקס סיום קורס קציני מג"ב. "אם מישהו ניצל את יכולותיה של משטרת ישראל ועשה דברים שאסור היה לעשות, אני אדאג באופן אישי שהוא ייתן על כך את הדין". ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
"קרה כאן משהו חסר תקדים - משטרת ישראל הואשמה האשמות שווא קשות שפגעו באופן אנוש לא רק באמון הציבור במשטרה אלא בכל רשויות אכיפת החוק", אמר שבתאי בפתח דבריו. "מה שמכונה 'פייק ניוז' הצליח לחדור לתקשורת הממוסדת ולגרום לנזק גדול שייקח לנו זמן רב לתקן. השיח הציבורי שנוצר סביב הפרסומים השגויים, והאופן שבו נתפסות כיום המשטרה, הפרקליטות, מערכת המשפט ובעצם רשויות המדינה כולן, עלולים להוביל לגדיעת הענף עליו אנו יושבים. זוהי מגמה שמסכנת את החברה בישראל".
הוא הוסיף: "הממצאים של הצוות מוכיחים מעבר לכל צל של ספק - משטרת ישראל לא פעלה ולא פועלת בניגוד לחוק ואני מתחייב שכך זה ימשיך להיות. חשוב לי להדגיש שלא אסכים ולא אאפשר שום חריגה, קלה כחמורה מהוראות החוק, ואם מישהו, לא משנה מתי, לא משנה תפקידו ולא משנה דרגתו, ניצל את יכולותיה של משטרת ישראל ועשה דברים שאסור היה לעשות, אני אדאג באופן אישי שהוא ייתן על כך את הדין".
שבתאי קבע בנאומו ש"מישהו חייב לתת את הדעת" על מה שהגדיר "הקלות שבה הכפישו משטרה שלמה". "את התשובות שמסרנו לתקשורת בשבועות האחרונים ביססנו על הבדיקות הראשוניות שביצענו מתוך שקיפות מלאה ומחויבות בלעדית לציבור, ולציבור בלבד", הוא אמר. "ככל שהעמיקו הבדיקות ונמצאה אותה חריגה בעבודתה הטכנית של המערכת, מלפני מספר שנים, דיווחנו על כך מיד ליועץ המשפטי לממשלה דאז, לשר לביטחון הפנים ולציבור כולו".
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מדבר על פרשת NSO
יעקב שבתאי מדבר על פרשת NSO
שבתאי בטקס, הערב. "במשמרת שלי לא אתן שהמשטרה תפר חובתה כלפי הציבור"
(צילום: שרון צור)
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מדבר על פרשת NSO
יעקב שבתאי מדבר על פרשת NSO
(צילום: שרון צור)
המפכ"ל התחייב שהמשטרה תמשיך לשתף פעולה עם צוות הבדיקה, והוסיף: "המשטרה הזו שאני מדבר עליה היא מגופי האכיפה המבוקרים והמפוקחים ביותר בישראל והיא מורכבת ממפקדים, שוטרים, לוחמים, מתנדבים ואנשי מילואים שערכי משטרת ישראל מובילים אותם – ערכים של הגנה ושמירה על חיי אדם, שמירת החוק ואכיפתו ושמירה על כבוד האדם. כפי שיש לנו מדינה אחת, כך גם יש לנו משטרה אחת ואני לא אתן שבמשמרת שלי היא תפר את חובתה כלפי הציבור".
הצוות, שבראשו עמדה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד עמית מררי, מסר אמש כי מבדיקה שערך המשטרה לא הדביקה בתוכנת פגסוס את הטלפונים הניידים של 26 האנשים שפורסמו בתחקיר כלכליסט. הממצאים הוגשו כבר בסוף השבוע ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולראש הממשלה נפתלי בנט. אף שלאחרונה הודיעה הפרקליטות כי הייתה חריגה בחדירה לטלפון של עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר, הצוות לא הודיע על חריגה כזו.
בהודעת משרד המשפטים אמש נמסר כי הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, אשר גם בעניינה לא הייתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמה.
צוות מררי, שהוקם כדי לבחון שימוש לא חוקי של המשטרה בתוכנת פגסוס, בדק את השימוש של המשטרה בתוכנות רוגלה שונות בשבע השנים האחרונות. בסך הכול נבדקו אלפי מספרי טלפונים שבהם יועד השימוש במסגרת מאבק בפשיעה חמורה. בבדיקה השתתפו מומחים בשימוש בסייבר שעבדו בעבר בשב"כ ובמוסד. הצוות, נטען, הצליב את ממצאיו מול בסיס הנתונים של NSO.