2 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
המשטרה לא הדביקה בתוכנת פגסוס את 26 האנשים שפורסמו בתחקיר "כלכליסט" - כך נקבע במסקנות הצוות שבדק את אופן שימוש המשטרה בתוכנות רוגלה, בראשות המשנה ליועמ"שית עמית מררי, שפורסמו הערב (שני). הממצאים הוגשו כבר בסוף השבוע ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולראש הממשלה נפתלי בנט. אף שלאחרונה הודיעה הפרקליטות כי הייתה חריגה בחדירה לטלפון של עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר, אין לכך אזכור בהודעה מהיום. לאחרונה הודיע כלכליסט כי הוא עומד מאחורי ממצאי התחקיר.
  • לקריאת ההודעה המלאה של משרד המשפטים - לחצו כאן
בהודעה נמסר כי הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, אשר גם בעניינה לא הייתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו.
"בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנכ"לים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו, בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על ידם בעקבות פנית הצוות לצורך בדיקות אלה", נכתב. "בדיקה זו העלתה אף היא כי אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על ידי משטרת ישראל האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם בדרך של תקשורת בין מחשבים. בדיקות מעמיקות ומקיפות אלה חייבו מספר סבבי בדיקה גם אל מול החברה והאריכו את הליך הבדיקה מעבר למתוכנן".

בתגובה לפרסומים ב"כלכליסט" שלפיהם המשטרה מבצעת פעולות אקטיביות עצמאיות למעקב טכנולוגי אחר אזרחים ללא קשר לחקירה מתנהלת, נכתב בדו"ח: "צוות הבדיקה, בסיועם של מומחים טכנולוגיים מגופי ביטחון, קיים בדיקה טכנולוגית יסודית ומעמיקה, בין הימים 9 עד 20 בפברואר 2022. הבדיקה נעשתה אל מול כלל הנתונים המשקפים את פעולות המשטרה לביצוע האזנות הסתר בדרך של תקשורת בין מחשבים במערכת פגסוס מאז מועד תחילת הפעלתה במשטרת ישראל ועד היום, למול נתונים שהופקו על ידי החברה מבסיס הנתונים הפנימי של המערכת.
"המערכת מותקנת במתקני משטרת ישראל בלבד. לפי המידע שנמסר מחברת NSO, אין למשטרה גישה אל בסיס הנתונים הפנימי של המערכת, וגישתה היחידה אל המערכת היא באמצעות ממשק המשתמש. על כן, נתונים שעליהם הסתמכה הבדיקה אינם חשופים לשינויים שמקורם בממשק המשתמש.
"ככל שלא יוחלט על ידי הגורמים המוסמכים על מתווה בדיקה שונה, הצוות עתיד להמשיך את עבודתו ביחס לבחינת העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, לרבות הרחבת הבדיקה בדבר הטענות לשימוש במערכות ללא צו מעבר לרשימת האנשים שפורסמו, על בסיס הנתונים שנותחו ונאספו על ידי המומחים הטכנולוגים עד כה, מידת ואופן התאמתם של הכלים המצויים בידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות בעלות מאפיינים שונים המאפשרות האזנה לתקשורת בין מחשבים המצויות או שנמצאו בשימוש משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום, והיבטים נוספים".
בהודעה הובהר שממצאים מפורטים יותר ביחס לתהליך הבדיקה מצויים בדו"ח חסוי של צוות הבדיקה: "ככל שבהמשך בדיקות הצוות יעלו ממצאים המעידים על התנהגות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך".
בעקבות הדו"ח פרסמה מערכת "כלכליסט" תגובה ולפיה "ממצאי דו"ח הביניים של צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הממצאים והטענות שפרסמנו ב'כלכליסט', וכך נעשה. מפאת הזמן הקצר בין מועד פרסום דו"ח הביניים לבין שעת ירידת העיתון לדפוס, בדיקה כזו טרם נעשתה. לכשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש.
"בה בעת, דו"ח הביניים מאמת באופן מוחלט את חשיפת 'כלכליסט', ולפיה המשטרה משתמשת ברוגלות התקפיות סופר-פולשניות להדבקת טלפונים של אזרחים. הצווים שניתנו להאזנת סתר לא מעניקים סמכות חוקית להפעלת רוגלות כאלה, ויש צורך בתיקון משמעותי של החוק. הדו"ח אף מציין רוגלה נוספת פרט לזו של NSO (שמה לא ננקב) ששימשה גם היא את המשטרה למטרה הזאת.
"למיטב ידיעתנו, הקביעה בדו"ח הביניים שלא הייתה הדבקה של טלפונים של רוב האנשים שהוזכרו ברשימה נשענת על בדיקות טכנולוגיות, ולא על חקירה של מח״ש את מפעילי הרוגלות. על פניו, נראה כי הצוות הסתמך במסקנותיו על חומרים שהועברו אליו מהמשטרה ומחברת NSO.
"חשוב עוד לומר כי דו"ח הביניים עוסק אך ורק ברשימה השמית שפורסמה ב'כלכליסט'. כפי שמצוין בסיפא שלו, הצוות עדיין לא בחן רבות מהסוגיות המרכזיות שהועלו בתחקירים. ניסוח הדברים על ידי מחברי הדו"ח עצמם מעיד על הבעייתיות הטמונה בסוגיות אלה: 'העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר... מידת ואופן התאמתם של הכלים שבידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות... המצויות או נמצאו בשימוש בידי משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום'".

הליכוד: רק ועדת חקירה תגלה את האמת

מהליכוד נמסר בתגובה להודעה: "החוקרים חקרו את החוקרים ואמרו ש'הכל בסדר'. אין שום ערך לבדיקת כסת"ח שבה אף אחד לא נחקר באזהרה ומבלי להציג בפני הציבור את מלוא היקף הריגול, בכל התוכנות והרוגלות, נגד אזרחי ישראל. רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לגלות את האמת".
מנגד, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר בעקבות פרסום המסקנות: "כפי שטענתי מההתחלה, 'אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי'. זהו זיכוי מהדהד למשטרת ישראל וללובשי המדים. יש היום הרבה מאוד גורמים שצריכים להרכין ראש ולהתנצל בפני שוטרות ושוטרי ישראל ומשפחותיהם – מעל 30,000 משרתות ומשרתים ששמם נמרח בבוץ מעל כל במה בשבועות האחרונים. אני חוזר על שאמרתי כל העת - כשר הפנים אני מחויב לדאוג לפעילותה התקנית של המשטרה, אבל גם להשבת האמון בה, שנפגע קשות".

צוות מררי, שהוקם כדי לבחון שימוש לא חוקי של המשטרה בתוכנת פגסוס, בדק את השימוש של המשטרה בתוכנות רוגלה שונות בשבע השנים האחרונות. בסך הכול נבדקו אלפי מספרי טלפונים שבהם יועד השימוש במסגרת מאבק בפשיעה חמורה. בבדיקה השתתפו מומחים בשימוש בסייבר שעבדו בעבר בשב"כ ובמוסד. הצוות, נטען, הצליב את ממצאיו מול בסיס הנתונים של NSO.
בכל הקשור לחקירתו במשטרה של עד המדינה פילבר, התברר כי אכן התבצעה חדירה לטלפון שלו תוך חריגה מהצו השיפוטי. עם זאת, תוצרי החדירה לא שימשו לאחר מכן לצורך גביית עדותו, שהיא הרלוונטית עתה למשפט נתניהו, ולכן לא הכתימה אותה בספק חוקי.
ממצאי הבדיקה העלו שהמערכת, או כל מערכת טכנולוגית אחרת בעלת מאפיינים דומים, הייתה בשימוש גם לגבי הנאשמת איריס אלוביץ' – ולשניהם הוצאו צווי האזנות סתר לתקשורת בין מחשבים. בעניינה של אלוביץ', ניסיון הפעלת המערכת בעקבות הצו לא צלח ולא הניב תוצרים.
2 צפייה בגלריה
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט
שאול ואיריס אלוביץ'. ניסיון הפריצה שלא צלח
(צילום: עמית שאבי)
על פי הבדיקה בנוגע למכשיר של פילבר, לצד הפקת התוצרים בהתאם לצו ביצעה המערכת פעולות מסוימות הכוללות העתקה של רשימת אנשי הקשר והעתקה של מספר פריטי מידע נוספים. פריטים אלו לא פורטו במפורש בבקשה למתן צו. הפרטים הרלוונטיים שמורים במסד הנתונים של המערכת, שמצויה ביחידה משטרתית שאינה היחידה החוקרת, וכלל לא הועברו לעיון היחידה החוקרת.
מלבד זאת נבדק חשד לחדירות לטלפון של 26 אישים בכירים, ובהם שלושה מנכ"לים בעבר במשרדי הממשלה. הבדיקה לא העלתה ממצאים המצביעים על שימוש לרעה בסמכות המשטרה. לגבי שלושה מהם – ראשי ערים שהיו בחקירות – החדירות נעשו בסמכות.