4 צפייה בגלריה
שריפה ב תחנת כוח חשמלית עקבות מתקפה של רוסיה במחוז חרקוב אוקראינה מלחמה
שריפה ב תחנת כוח חשמלית עקבות מתקפה של רוסיה במחוז חרקוב אוקראינה מלחמה
שריפה בעקבות מתקפה רוסית בתחנת כוח באזור חרקוב, שלשום
(צילום: AP )
בצל נסיגת הצבא הרוסי מרוב השטחים שכבש במחוז חרקוב, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אמש (שני) כי הצבא האוקראיני כבש מחדש שטח של כ-6,000 קמ"ר שהיה בשליטת הרוסים מאז תחילת החודש. זאת לאחר שבתחילת השבוע מפקד הצבא האוקראיני, ולרי זלוז'ני, אמר כי חייליו השתלטו מחדש על יותר מ-3,000 קמ"ר. בצבא האמריקני אומרים שההפסדים של הכוחות הרוסיים באזור הם כה גדולים - עד שרבים מהם יצאו מאוקראינה וחצו את הגבול בחזרה לרוסיה.
"מתחילת ספטמבר הלוחמים שלנו שחררו יותר מ-6,000 קמ"ר משטחה של אוקראינה בדרום ובמזרח, והתקדמות הכוחות שלנו נמשכת", אמר זלנסקי בסרטון שפרסם. נשיא אוקראינה קרא למדינות העולם להעמיק עוד יותר את שיתוף הפעולה עם ארצו, ושב על דרישתו להגדיר את רוסיה כ"מדינת טרור". הוא קרא לאיחוד האירופי להטיל על מוסקבה סנקציות נוספות, להמשיך לסייע לאוקראינה ולספק לה מערכות הגנה אווירית נוספות. מפרוץ המלחמה, ארה"ב ובעלות בריתה סיפקו לקייב נשק בשווי של מיליארדי דולרים, שסייעו לה לבלום את הצבא הרוסי.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
"כוחותינו ממשיכים להתקדם". זלנסקי
(צילום: AFP )
בתוך כך, גורם בכיר בצבא האמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב מעריכה שהכוחות הרוסיים ויתרו במידה רבה על הישגיהם באזור חרקוב, ושרבים מהם יצאו מאוקראינה וחצו את הגבול בחזרה לרוסיה. לדברי הבכיר, שאמר את הדברים בעילום שם, ארה"ב מחזיקה בראיות לכך שכוחות רוסיים נטשו את הציוד שלהם, "מה שיכול להעיד על חוסר הארגון וחוסר השליטה הפיקודי של רוסיה", כלשונו. הוא הביע אופטימיות באשר להתקדמות הצבא האוקראיני, אך עם זאת היה זהיר ואמר כי "זה ברור שהם נלחמים קשה". הוא הוסיף כי הצבא הרוסי ממשיך לעשות שימוש כבד בארטילריה ובתקיפות אוויריות.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס גם הוא להישגים האחרונים של הצבא האוקראיני, ואמר כי הכוחות האוקראיניים עשו "התקדמות משמעותית" בעזרת תמיכת המערב. "מה שהם עשו תוכנן בצורה מאוד שיטתית, וכמובן שהתמיכה המשמעותית של ארה"ב ומדינות רבות אחרות תרמו לכך. התמיכה הזו נועדה לוודא שלאוקראינה יש את הציוד הדרוש כדי לבצע את מתקפת הנגד הזאת", אמר בלינקן.
הצבא האוקראיני דיווח אתמול בבוקר כי תוך יממה הוא השיב לשליטתו עוד 20 יישובים, אחרי ששלשום דווח כי במתקפת הנגד בחרקוב שוחררו בסך הכול כ-40 מיישובים. לדברי הצבא, כוחותיו הגיעו עד לגבול הרוסי באזור הצפוני של חרקוב. ההישגים הללו של האוקראינים נתפסים כתבוסה הגדולה ביותר שנחל צבאו של פוטין מאז הנסיגה מאזור קייב בתחילת המלחמה.
גם בחזית הדרומית, שם מנהל הצבא האוקראיני מתקפת-נגד איטית יותר, הוא טוען להישגים: לדבריו בשבועיים האחרונים השיב שם לשליטתו שטח של 500 קמ"ר. שלשום טענו האוקראינים כי המומנטום עומד לצדם גם בחבל המורדים דונבאס, וכי קרבות חדשים ניטשים כעת במחוז לוהנסק – שאת כיבושו השלימה רוסיה רק ביולי האחרון, אחרי קרבות ממושכים ועקובים מדם עבור שני הצדדים.
חרקוב, נזכיר, היא העיר השנייה בגודלה באוקראינה וערב המלחמה התגוררו בה 1.5 מיליון תושבים. בתחילת הפלישה כבשה רוסיה שטחים רבים גם באזור העיר הזו, אם כי כבר מוקדם יותר השנה הצליחו הכוחות האוקראיניים להדוף שם את הרוסים בצורה מוגבלת יותר. במשך חודשים ארוכים קו החזית שם נותר ללא שינוי – עד שבשבוע שעבר יצאה אוקראינה למתקפת-פתע, במקביל למתקפת-הנגד שהיא מנהלת בחזית הדרומית, בחרסון. גורמים אוקראיניים הודו כי לפחות אחת ממטרותיה של המתקפה בחרסון הייתה להסיח את דעתם של הרוסים ולגרום להם לשלוח לשם כוחות תגבור - וכך לדלדל את כוחותיהם בחרקוב.
עדות לעד כמה הופתעו הכוחות הרוסיים בחרקוב הגיעה אתמול מפיו של ויטאלי גאנצ'ב, בכיר בממשל הפרו-רוסי שמינתה מוסקבה באזורים הכבושים בחרקוב. גאנצ'ב אמר לטלוויזיה הרוסית כי מספרם של הכוחות האוקראיניים היה גדול פי שמונה מזה של הרוסים, והוא אישר את טענותיה של קייב על כך שצבאה הגיע כבר לגבול בצפון חרקוב. לדבריו, 5,000 אזרחים נאלצו להתפנות אל מעבר לגבול, שכעת סגור. הממשלה בקייב, יצוין, הבטיחה למצות את הדין עם אוקראינים ששיתפו פעולה עם הכוחות הרוסיים. גאנצ'ב טען כי "המצב הולך ומחמיר מדי שעה".

4 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים במה שנטען כי הוא נקודת מעבר גבול הופטיבקה בין חרקוב ל רוסיה מלחמה אוקראינה
חיילים אוקראינים במה שנטען כי הוא נקודת מעבר גבול הופטיבקה בין חרקוב ל רוסיה מלחמה אוקראינה
חיילים אוקראינים ליד הגבול עם רוסיה בצפון חרקוב, בסרטון שהפיץ אמש משרד ההגנה בקייב
(צילום: משרד ההגנה האוקראיני)
לעומתו, במחוז חרסון בכיר אחר בממשל הפרו-רוסי טען כי למרות הצהרותיה של קייב על התקדמות בחזית הדרומית אין לאנשיו סיבה לדאגה. "בחרסון אין פאניקה", אמר קיריל סטרמוסוב, סגן ראש הממשל הפרו-רוסי באזורים הכבושים במחוז הזה. לדבריו המצב בעיר "רגוע", אבל הוא הודה שייתכן כי מדובר ב"שקט שלפני הסערה". הוא הבטיח: "אנחנו מוכנים לעמוד עד הסוף, ולא ניתן את העיר הרוסית שלנו חרסון לאף אחד".
אתמול בצהריים, בתגובה הפומבית הראשונה שלו לנסיגת הצבא הרוסי מרוב השטחים שכבש במחוז חרקוב באוקראינה, הצהיר הקרמלין כי רוסיה תשלים את היעדים שעליהם הכריזה כשפלשה למדינה לפני יותר מחצי שנה. דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין, דמיטרי פסקוב, נשאל במהלך מסיבת עיתונאים אם לנשיא יש עדיין אמון במפקדי הצבא שלו, אך נמנע מלענות על כך ישירות. פסקוב השיב רק כי פוטין שומר על קשר ישיר עם הגנרלים שלו, והבטיח כאמור שמה שמוסקבה ממשיכה לכנות "מבצע צבאי מיוחד" ישלים את כל היעדים המוצהרים שלו.
אתמול דיווח "המכון לחקר המלחמה", שמקום מושבו בוושינגטון ואשר מספק שלל דיווחים על הקרבות באוקראינה, כי הצבא האוקראיני ממשיך להתקדם בהדרגתיות לעבר העיר חרסון, אחרי שבועות ארוכים שבהם הפציצה אוקראינה את דרכי האספקה של הכוחות הרוסיים המוצבים שם בצדו המערבי של נהר הדנייפר. הגשרים בנהר הזה הפכו ללא שמישים, באופן שמקשה מאוד על הרוסים לשלוח תגבור ואספקה לכוחותיהם בעיר הכבושה.