במה שנראה כאחת מההתפתחויות הדרמטיות ביותר במלחמה באוקראינה בחודשים האחרונים, כוחותיה של הממשלה בקייב רשמו אתמול (שבת) הישג משמעותי נוסף במתקפת-הנגד המפתיעה שבה פתחו באזור חרקוב: הם נכנסו לעיר האסטרטגית איזיום, ששימשה כבסיס לוגיסטי חשוב עבור כוחותיה של רוסיה בחזית המזרחית. מוסקבה הודתה אמש שנסוגה מהעיר הזו, אבל טענה כי מדובר במהלך מכוון שמטרתו לכאורה לסייע למורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס הסמוך.
חרקוב, ששוכנת בצפון-מזרח אוקראינה, היא העיר השנייה בגודלה במדינה וערב המלחמה התגוררו בה 1.5 מיליון תושבים. בתחילת הפלישה כבשה רוסיה שטחים רבים גם באזור העיר הזו, אבל מוקדם יותר השנה הצליחו הכוחות האוקראיניים להדוף שם את הרוסים בחזרה לגבול בכמה נקודות. במשך חודשים ארוכים קו החזית שם נותר ללא שינוי – עד שלפני שישה ימים יצאה אוקראינה למתקפת-פתע, במקביל למתקפת-הנגד שהיא מנהלת בחזית הדרומית, במחוז חרסון.
9 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים בכניסה לאיזיום, חרקוב
חיילים אוקראינים בכניסה לאיזיום, חרקוב
חיילים אוקראינים בכניסה לאיזיום באזור חרקוב. "התבוסה הרוסית הגדולה ביותר במלחמה מאז הנסיגה מקייב"
(מתוך טוויטר )
9 צפייה בגלריה
בלאקיה, מחוז חרקוב
בלאקיה, מחוז חרקוב
חייל אוקראיני דורך על הדגל הרוסי בעיירה בלקלייה, שנכבשה אף היא במתקפת-הנגד
(צילום: רויטרס)
האוקראינים התקדמו בחרקוב במהירות אדירה, ולפי פרשנים ניצלו היטב את העובדה שהרוסים דיללו שם את כוחותיהם על מנת לתגבר את הכוחות שלהם באזור חרסון. גם בממשל הפרו-רוסי באזורים הכבושים בחרקוב הודו שהכוחות הרוסיים נתפסו לא-מוכנים, ושקווי ההגנה שלהם נפרצו. לפי "המכון לחקר המלחמה", שמושבו בוושינגטון ואשר מספק שלל דיווחים על הקרבות באוקראינה, נכון ליום שישי הצבא האוקראיני כבש באזור חרקוב עשרות יישובים ושטח של יותר מ-2,500 קמ"ר. בסוכנות הידיעות רויטרס מתארים זאת כתבוסה הגדולה ביותר של הרוסים מאז שנכשלו בניסיונם לכבוש את הבירה קייב ונסוגו מפרבריה בסוף חודש מרץ.
אמש רשמה כאמור אוקראינה הישג משמעותי במתקפת-הנגד בחרקוב, עם מה שמסתמן כהשתלטות על העיר איזיום. העיר שוכנת סמוך לגבול בין מחוז חרקוב למחוז דונייצק שבחבל דונבאס, ומאז כיבושה על ידי רוסיה לפני חמישה חודשים שימשה עבורה כבסיס לוגיסטי מרכזי עבור שיגור מתקפות נגד האוקראינים בדונייצק. רוסיה נסוגה מאיזיום במקביל לכיבוש האוקראיני של עיר אסטרטגית נוספת באזור חרקוב, קופיאנסק. זו שימשה את הרוסים כמרכז אספקה חשוב לכוחותיהם באזורים הכבושים בחזית המזרחית.
אמש אישרה כאמור רוסיה שנסוגה מאיזיום, וכן מהעיר בלקלייה, שקרובה יותר לעיר חרקוב ושנכבשה כבר ביום חמישי. הודעת הנסיגה נמסרה שעות לאחר שבתחילת היום עוד דווח שהצבא הרוסי שולח חיילים ומשוריינים לאיזיום, אבל כעת מתברר שלא כך הדבר. דובר משרד ההגנה במוסקבה, איגור קונשנקוב, מסר אמש שמטרת הנסיגה היא "להיערך מחדש" ו"לאפשר את השלמת היעדים המוצהרים במבצע הצבאי המיוחד הנוגעים לשחרור דונבאס". מוסקבה, נזכיר, סיפקה את התירוץ הזה גם כאשר נסוגה מאזור קייב בסוף מרץ: היא טענה אז שבכוונתה להתמקד בהרחבת אזורי השליטה של המורדים הפרו-רוסים בדונבאס, החבל שבו הקרבות מול הכוחות האוקראיניים נמשכים עוד מפרוץ הסכסוך ב-2014.
9 צפייה בגלריה
בלאקיה, מחוז חרקוב
בלאקיה, מחוז חרקוב
שרידים של משוריינים רוסיים בעיירה בלקלייה, שנכבשה כבר ביום חמישי
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
בלאקיה, מחוז חרקוב
בלאקיה, מחוז חרקוב
בלאקיה, מחוז חרקוב
(צילום: AFP)
אתמול, עוד לפני ההודאה הרוסית בנסיגה מאיזיום, הודיע ראש הממשל הפרו-רוסי שמונה בחרקוב, ולדיסלב סוקולוב, כי התושבים שם נדרשים להתפנות לשטחה של רוסיה, וכך "להציל את חייהם". לא ברור כמה תושבים אכן נשמעו להוראה הזו, אבל אלו ששיתפו פעולה עם הכובשים הרוסים ככל הנראה כן עשו כך מחשש לנקמה מצד האוקראינים. המושל האוקראיני של מחוז חרקוב, אולה סינייהובוב, כבר הכריז היום שראש עירייה באחד היישובים ששוחררו נעצר בחשד לשיתוף פעולה עם הרוסים. "אף בוגד לא יצליח לחמוק מהדין", הבטיח.
בממשלה בקייב, יש להדגיש, טרם אישרו רשמית שכוחותיה כבשו את איזיום, אבל ראש העיר הגולה ולדימיר מצוקין טען שהיא כבר שוחררה, אם כי ציין שלא ניתן עדיין לומר שהמבצע הצבאי באזור העיר הסתיים. עוד לפני הודאת רוסיה בנסיגה מאיזיום הופצו ברשתות החברתיות תמונות של לוחמים אוקראינים בקרבת העיר, ובאחת מהן הם נראו מצטלמים יחד מתחת לשלט עם שם העיר. "אנחנו מתחילים לנקות את העיירה. היחידות הצבאיות הראשונות כבר בפנים", אמר ל-CNN קצין אוקראיני עלום שם. ברשת האמריקנית ציינו כי בסרטון שהעלתה לרשת אחת מיחידות הצבא האוקראיניות נשמע אחד מלוחמיה אומר: "אנחנו באיזיום. הכול יהיה אוקראיני. הדגל שלנו כבר פה".

דגל לבן בתחנת רכבת, "קשיים" גם אצל המורדים בדונבאס

ב"ניו יורק טיימס" שוחחו גם הם עם אחד הלוחמים האוקראינים שהשתתפו בקרב על איזיום, והוא טען שסימנים לכוונתם של הרוסים לסגת נראו שם כבר אמש, אז לדבריו הרוסים תלו דגל לבן סמוך לתחנת רכבת. עם זאת, החייל שהזדהה רק בשמו הפרטי יבהן הוסיף כי "לאורך כל הלילה" התחוללו בעיר קרבות רחוב. בצל התבוסה שספגה מוסקבה באיזיום, ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי בקרב תומכי הקרמלין יש מי שמנסה כעת לספק להם נחמה מסוימת: בעיתון ציינו כי בלוגר פרו-רוסי בשם רוסיץ', שלו כמעט 300,000 עוקבים בטלגרם, טען כי נפילתה של העיר היא רק "מהמורה קטנה" וקרא לעוקביו שלא להתייאש.
9 צפייה בגלריה
כוחות רוסיים מגיעים לחרקוב
כוחות רוסיים מגיעים לחרקוב
עיתונאי פרו-רוסי מדווח מקו החזית בחרקוב, כשאתמול עוד נטען כי רוסיה שולחת לשם תגבור. בערב מוסקבה הכריזה: אנחנו נסוגים
(מתוך טוויטר)
9 צפייה בגלריה
כוחות רוסיים מגיעים לחרקוב
כוחות רוסיים מגיעים לחרקוב
כוחות רוסיים מגיעים לכאורה לחרקוב, לפני הודעת הנסיגה
(מתוך טוויטר)
9 צפייה בגלריה
כוחות רוסיים מגיעים לחרקוב
כוחות רוסיים מגיעים לחרקוב
(מתוך טוויטר)
לצד ההתקדמות המהירה של האוקראינים בחרקוב, נראה שגם דרומה יותר, בדונבאס, הם רושמים הישגים: דניס פושילין, מנהיג המורדים במחוז דונייצק הסמוך, דיווח על "בעיות" בקו החזית באזור העיר לימאן, שנכבשה על ידי רוסיה בחודש מאי האחרון ושוכנת לא הרחק מהעיר איזיום. גורמים אוקראינים רמזו אתמול גם על האפשרות של מתקפת-נגד בניסיון לכבוש מחדש את העיר ליסיצ'נסק, שעם כיבושה ביולי השלימה אז רוסיה את השתלטותה על כל מחוז לוהנסק (המחוז השני שממנו מורכב חבל דונבאס). המושל האוקראיני של לוהנסק, סרהיי חיידאי, טען אתמול שהכוחות האוקראיניים הגיעו כבר לפרברי ליסיצ'נסק, וכי פקידים פרו-רוסים החלו לברוח גם ממנה. טענותיו לא ניתנות לאימות.
בכירי הממשלה בקייב מהללים כעת את הניצחונות בחרקוב: הנשיא וולודימיר זלנסקי הצהיר בשישי בערב שארצו מחזירה לעצמה בהדרגתיות את השטחים הכבושים ותולה בהם מחדש את דגליה, ואמש כתב יועצו מיכאילו פודוליאק בציוץ בטוויטר: "'אביב רוסי? לא... סתיו אוקראיני פנטסטי – התחלת הסוף של האימפריה הרוסית הברברית". שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב ציין כי לכוחות הרוסיים באזור חרקוב אין מזון או דלק כיוון שקייב ניתקה להם את קווי האספקה. הוא טען שהקריסה של הכוחות הרוסיים תהיה מהירה, "כמו מפולת שלגים". רזניקוב הוסיף כי ההצלחות האוקראיניות בחזית המזרחית הפתיעו גם את בעלות בריתה של אוקראינה.
למרות מה שנראה כבליץ של ממש מצדה של אוקראינה במזרחה, גורמים בקייב ובמערב מזהירים כי מתקפת-הנגד בחרקוב עדיין נמצאת בראשיתה, וכי לא ברור אם קייב תוכל לשמור על ההישגים שלה לאורך זמן – כיוון שאלו מותחים את קווי ההגנה שלה, מדללים אותם והופכים אותם לפגיעים יותר. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בסוף השבוע כי וושינגטון אכן מזהה התקדמות של האוקראינים בחזיתות במזרח ובדרום, אבל הדגיש שלרוסיה עדיין יכולות צבאיות נרחבות, ושהמלחמה צפויה להיגרר עוד חודשים ארוכים.
פורסם לראשונה: 20:29, 10.09.22