שנתיים חלפו מאז החלטת בית המשפט העליון בארה"ב לבטל את פסק הדין "רו נגד ווייד", ולאפשר לכל מדינה לקבוע בעצמה את מדיניות ההפלות וחופש הפריון שלה. ההשלכות של ביטול פסק הדין נרחבות ומשמעותיות מאוד, ובאלבמה התרחש השבוע מקרה שנחשב לאחד הקיצוניים מאז החלטת העליון, אם לא הקיצוני שבהם.
בית המשפט העליון של אלבמה, מדינה שמרנית ביותר, החליט כי יש להתייחס לעוברים מוקפאים במבחנות כאל ילדים לכל דבר. ההחלטה למעשה מוציאה מחוץ לחוק את כל תהליך ההפריה החוץ גופית (IVF) באלבמה, והביאה להפסקה מיידית של הטיפול בנשים שכבר היו בעיצומו.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה הפריה חוץ גופית
אילוס אילוסטרציה הפריה חוץ גופית
בעקבות ההחלטה: תהליך ההפריה החוץ גופית באלבמה הופסק
(צילום: shutterstock)
מערכת הבריאות של אוניברסיטת אלבמה בעיר ברמינגהאם הודיעה אתמול (רביעי) כי היא מפסיקה את טיפולי ההפריה החוץ גופית, מחשש לתביעות פליליות. "אנו עצובים שהדבר ישפיע על הניסיון של המטופלות שלנו ללדת באמצעות הפריה חוץ גופית", מסרה האוניברסיטה, ואמרה שהיא מודעת לסיכון שהמטופלות והרופאים שלה יועמדו לדין או יספגו קנסות.
על פי ההודעה, אגף האנדוקרינולוגיה והפוריות של האוניברסיטה ימשיך לבצע הוצאת ביציות מנשים המבקשות טיפולי פוריות, אך המשך התהליך מוקפא עד להודעה חדשה.
החלטת בית המשפט העליון של אלבמה הגיעה בעקבות תביעה שהוגשה על ידי כמה זוגות נגד בית חולים בעיר מוביל. התובעים טוענים כי ב-2020 העוברים שלהם "הושמדו", כאשר חולה בבית החולים הוציא עוברים מוקפאים ממיכלי חנקן נוזלי והפיל אותם על הרצפה.
השופטים קבעו כי חוק משנת 1872, המאפשר להורים לתבוע על מוות של ילד שאינו כדין, חל גם על "ילדים שטרם נולדו, ללא יוצא מן הכלל עבור ילדים חוץ רחמיים. גם לפני הלידה, כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים ואי-אפשר להרוס את חייהם מבלי למחוק את תהילתו של אלוהים", כתב בהחלטתו השופט, טום פרקר.
3 צפייה בגלריה
מפגינות נגד החוק לאיסור הפלות  בארה"ב
מפגינות נגד החוק לאיסור הפלות  בארה"ב
מפגינות נגד איסור על הפלות באלבמה, ארכיון
(צילום:AFP)
אחת מכל שש משפחות אמריקניות מתמודדות עם קשיי כניסה להיריון, וכ-11 מיליון אמריקנים נולדו כתוצאה מהפריה חוץ גופית - כולל שתי בנותיו של הנשיא לשעבר, ברק אובמה. מומחי פוריות ומומחים משפטיים אמרו שלפסיקה באלבמה יכולות להיות השפעות עמוקות, שאמורות להדאיג כל אמריקנית שעשויה להידרש לשירותי רבייה כמו הפריה חוץ גופית.
הפסיקה באלבמה היא מתנה פוליטית לדמוקרטים בשנת בחירות, ו"תפוח אדמה לוהט" עבור הרפובליקנים. ניקי היילי, שנותרה היריבה האחרונה של דונלד טראמפ בפריימריז, אמרה אחרי הפסיקה: "בעיניי, עוברים הם תינוקות". בהמשך הבהירה את דבריה, וציינה כי לא התכוונה לומר שהיא תומכת בפסיקה.
"נשאלתי אם אני מאמינה שעובר הוא תינוק. בהגדרה עובר נחשב לתינוק שטרם נולד, וזו העמדה שלי. אני עצמי ילדתי את בני בהפריה מלאכותית", אמרה אתמול.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ ניקי היילי
ארה"ב דונלד טראמפ ניקי היילי
דונלד טראמפ ויריבתו האחרונה בפריימריז, ניקי היילי
(צילום: AP Photo, File)
דוברת הבית הלבן, קארין ז’אן-פייר, התייחסה לפסיקה ואמרה: "זה בדיוק הכאוס שציפינו לו כאשר בית המשפט העליון ביטל את 'רו נגד ווייד' וסלל את הדרך לפוליטיקאים להכתיב כמה מההחלטות האישיות ביותר שמשפחות צריכות לקבל". בארה"ב, נזכיר, קיים כיום רוב שמרני בקרב שופטי העליון.