ההישג ההיסטורי של ההגנה האווירית הישראלית, אל מול מטח הטילים והכטב"מים הגדול ביותר שמולו ניצבה מדינה כלשהי. אף אחד מ-185 הכטב"מים מסוג שאהד 238 ששיגרו האיראנים ושלוחיהם לא חדר את גבולות המדינה, וכך גם אף אחד מ-36 טילי השיוט ששוגרו. מתוך 110 הטילים הבליסטיים, מסוג "חייבר שכן", מספר קטן חדר לשטח ישראל, ומספר קטן עוד יותר התפוצץ. נזק קל נגרם לבסיס נבטים, אבל דובר צה"ל הודיע בהצהרתו הבוקר כי הבסיס מתפקד.

1 צפייה בגלריה
עין בוקק
עין בוקק
טיל שנפל בים המלח
70 מהכטב"מים יורטו על ידי האמריקנים, וגם מטוסי הקרב הבריטיים שהגיעו מקפריסין נטלו חלק ביירוטים. האמריקנים והבריטים ביצעו את היירוטים בין היתר בעיראק ובסוריה. בירדן הודיעו כי גם הם השתתפו ביירוטים. מצה"ל אין אישור שהצרפתים נטלו אף הם חלק במבצע הלילי.
מטוסי הקרב של חיל האוויר יירטו את יתר הכטב"מים, ומחוץ לגבולות המדינה. ההישג הגדול הוא ההצלחה של מטוסי הקרב ליירט מספר כטב"מים כה רב, נחילי כטב"מים ענקיים למעשה. הכטב"מים שיורטו, מסוג שאהד 238, הם כטב"מים מתאבדים שמהווים דגמים משופרים לשאהד 136, שבו רוסיה משתמשת כמעט מדי יום נגד אוקראינה. הם מהירים יותר ונושאים כ-50 ק"ג חומר נפץ.
הכטב"מים הם כלי טיס קטן ואיטי, שלמטוס קרב קשה גם לגלות וגם לנעול עליו טיל. למטוסי ה-F-35 ("אדיר") מכ"ם מיוחד שהותאם גם לגילוי כטב"מים, ולחיל האוויר טילים שיודעים לפגוע בהם. אבל מטוס נושא מספר מוגבל של טילים כאלה, בעיקר כשהוא בתצורה חמקנית. ייתכן שביירוטי הכטב"מים על ידי ה-F-35 נעשה שימוש גם בתותחים.


אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
אתגר גדול עוד יותר היה יירוט טילי השיוט - שגם במקרה זה הושמדו כולם מחוץ לגבולות המדינה. מדובר בטילים עם חתימת מכ"ם אפסית, אבל למרות זאת מטוסי הקרב של חיל האוויר הצליחו גם לאתר אותם וגם להשמיד אותם. הטילים הבליסטיים יורטו על ידי חץ 2 וחץ 3, ועל ידי מערכת שרביט קסמים (קלע דוד).
זו הפעם הראשונה שמדינה מתמודדת בהצלחה עם נחילים שכללו יותר מ-100 כטב"מים ושיגור של כ-30 טילי שיוט. לשם השוואה, ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה ב-2019 כללה 17 כטב"מים וארבעה טילי שיוט, וגם אלה לא יורטו. מערכת ההגנה האווירית של ישראל ומערכת התקשוב של צה"ל לא יכלו לצפות לתרגול כזה, שלקחיו הטכנולוגיים והאופרטיביים יועילו להן שנים רבות קדימה.
בשיקולים לתגובה על המתקפה האיראנית יש במערכת הביטחון לא מעט בכירים הגורסים שהצלחה כה מובהקת בהגנה היא גורם מרתיע לא פחות מהתקפה מוצלחת. וכמו שיש התקפה מונעת, יש גם הגנה מונעת – ומה שהיה הלילה הוא לדעתם דוגמה ברורה לכך שיכולת ההגנה שהפגינה ישראל והברית עם ארצות הברית יש להן את האפקט המרתיע הנחוץ אל מול איראן ושלוחיה.