4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"חייב לרב את זה שחזרתי בתשובה". בן גביר וכהנא
(צילום: שלו שלום, דוד רובינגר)
יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שמיועד לתפקיד שר ביטחון הפנים בממשלה המתגבשת, פרסם בצהריים (יום חמישי) את הנאום שיישא בעצרת לציון 32 שנים לרצח הרב מאיר כהנא. בן גביר מחק את הנאום זמן קצר לאחר מכן, אך אחרי זמן מה פרסם אותו שוב. הערב נשא בן גביר את אותו נאום באירוע, כשבכניסה למקום דוכן עם סטיקרים שעליהם נכתב "שמאלנים בוגדים", ו"מוות למחבלים".
עצרת הזיכרון לרצח כהנא, מייסד הליגה להגנה יהודית בארצות הברית ותנועת כך, נערכה היום לאחר האזכרה השנתית - ובן גביר הגיע אליה מבית הנשיא, שם מפלגתו עוצמה יהודית המליצה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לראשות הממשלה. כהנא זכור כמי שהוקע על-ידי חברי כנסת מימין ומשמאל בשל עמדותיו הגזעניות. בן גביר כתב כי הקפיד להגיע לעצרות לזכרו מאז שהיה נער. במהלך נאומו נשמעו קריאות בוז בעת שבן גביר אמר כי אינו תומך בגירוש כל הערבים.
בנאום אמר בן גביר: "נער הייתי וגם בגרתי ומאז הייתי בן 16 כל שנה הגעתי לאזכרה להוקיר ולהכיר את מי שנרצח על קידוש השם, את מי שפעל למען יהודי ברית המועצות ודאג לפתיחת מסך הברזל, את מי שנלחם באנטישמיות נגד יהודים בארה"ב ופעל לחוקק חוק עונש מוות למחבלים. אני חייב לרב כהנא את זה שחזרתי בתשובה והתחלתי ללמוד בישיבה שהקים. אמנם אחרי שנרצח לצערי לא זכיתי להכירו, אבל זכיתי ללמוד את כתביו ושיעוריו ולהיות בישיבה עם הרבה אהבה לכל אחד. קיבוץ גלויות אמיתי".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"היום אני לא תומך בגירוש כל הערבים". בן גביר בעצרת, הערב
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
דוכנים כניסה עצרת הזיכרון הרב מאיר כהנא
דוכנים כניסה עצרת הזיכרון הרב מאיר כהנא
"מוות למחבלים" ו"שמאלנים בוגדים", בדוכן בכניסה לעצרת לרב כהנא
עוד ציין: "זה לא סוד שהיום אני לא הרב כהנא, ולא תומך בגירוש כל הערבים, ולא אחוקק חוקים לחופי ים נפרדים, אם כי ודאי ודאי שאפעל ואעשה למען גירוש מחבלים מהארץ, למען צביונה היהודי של ישראל, למען ההתיישבות והזהות היהודית. נדמה לי שגולת הכותרת של הרב כהנא הייתה אהבה. אהבת ישראל בלי חשבון, בלי פשרות".
בן גביר הוסיף כי "זה התפקיד שלי והייעוד שלקחתי על עצמי מאז גיל 14 - לפעול באהבת ישראל למען כל יהודי שנמצא בצרה. אם בנגב מרביצים לבנות יהודיות, צריך להפסיק את זה. אם ביהודה ושומרון זורקים על חיילים ושוטרים שלנו אבנים ובקבוקי תבערה צריך לאפשר להם להגיב. אם משפחה מפחדת ללכת לכותל כי זה מסוכן, זה צריך להסתיים".
מוקדם יותר הגיע בן גביר להתייעצות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, כחלק מסבב ההתייעצויות לקראת הטלת המנדט על הקמת הממשלה. בפתח ההתייעצות, סיפר הרצוג כי שוחח עם בן גביר ערב הבחירות ולמחרת הבחירות. "יש תדמית מסוימת לך ולמפלגה שלך שמעוררת דאגה בהרבה מקומות לגבי היחס לערבים ומוסלמים במדינתנו, באזור כולנו. איפה אתם מוצאים את האיזון? בסוף יש מדינה לנהל, היא יהודית-דמוקרטית, שוויונית ומאמינה גם בזכויות אדם ואזרח וגם רואה אחריות כלפי יהדות התפוצות ששואלת אותי על בן גביר", אמר הרצוג ליו"ר עוצמה יהודית.
בן גביר השיב לו: "אני לא גזען, אתה יודע את זה מצוין. אני אוהב את העם שלי ורוצה שיהיה טוב לערבים באום אל-פחם ובנצרת ושיהיה סדר. כשאין סדר שם - גם אין סדר אצלנו. אני לא מכליל את כל הערבים. פגשתי באילת תלמידי תיכון מנצרת, אחד אחרי השנייה 'בן גביר בוא סלפי'. אחד מהם אמר לי 'אנחנו רוצים שיהיה סדר גם אצלנו'".
בהמשך, שוחח הנשיא עם בן גביר גם על הנושא שעליו הוקלט מדבר אמש - הר הבית. "אני נשאל בעולם המוסלמי על הר הבית. הנושא הזה רגיש", אמר הנשיא ליו"ר עוצמה יהודית. הוא השיב: "אנחנו לא אומרים שהר הבית לא מקודש לאחרים, אבל צריך לזכור שהר הבית זה הלב שלנו, ההיסטוריה שלנו. אני מבקש מאדוני בשיחותיו עם כל הגורמים לזכור ולהזכיר שההר קדוש גם לעם ישראל. כולנו נגד גזענות - ואי אפשר להגיד ליהודי אתה לא עולה להר הבית כי אתה יהודי. אני בעד שוויון זכויות".
4 צפייה בגלריה
פעיל ימין עם דגל תנועת "כ"ך" בהפגנה בירושלים, ב-2015
פעיל ימין עם דגל תנועת "כ"ך" בהפגנה בירושלים, ב-2015
פעיל ימין עם דגל תנועת "כ"ך" בהפגנה בירושלים, ב-2015
(צילום: AFP)
חבר הכנסת בן גביר הורשע בעבר בתמיכה בארגון טרור והסתה לגזענות, עקב תמיכתו בתנועת "כך" של כהנא. בעבר גם תלה בסלון ביתו תמונה של הרוצח היהודי ברוך גולדשטיין וכינה אותו "גיבור", אך לפני כשנתיים החליט להסיר את התמונה, כדי "למנוע הקמת ממשלת שמאל, לדבריו". כשנשאל על עברו במהלך מערכת הבחירות האחרונה, בן גביר השיב כי "אני הורשעתי בתמיכה בארגון טרור בגלל מדבקה שהיה כתוב עליה שצריך לגרש את הערבים לפני 20 שנה".
כהנא הקים את כ"ך ב-1971, והוביל את הארגון עד להירצחו בשנת 1990. הוא סבר שהפתרון לסיום הסכסוך הישראלי-ערבי ולשמירה על ישראל כמדינה היהודית הוא העברת אוכלוסין בכפייה של כל ערביי ישראל לארצות ערב, מלבד מיעוט זעיר של ערבים שיסכימו לחיות במדינה היהודית עם זכויות אזרחיות, אך ללא כל זכות פוליטית ולאומית.
בנוסף, כהנא שאף להפיכת ישראל למדינת הלכה. עם זאת, הוא אמר שהוא מוכן לקבל את חוקי הדמוקרטיה, למרות שאינו מאמין בה, כדי למנוע מלחמת אחים בין חילונים לדתיים. תנועת כ"ך, וכן תנועת "כהנא חי" שהוקמה לאחר מותו, הוצאו מחוץ לחוק בישראל בעקבות הפיגוע שביצע חבר המפלגה גולדשטיין במערת המכפלה ב-1994.
פורסם לראשונה: 13:54, 10.11.22