1 צפייה בגלריה
דרכון אמריקני
דרכון אמריקני
לא כולם רוצים. דרכון אמריקני
(צילום: shutterstock)
הדשא של הדוד סם ירוק יותר? מיליוני ישראלים ממתינים לפטור מוויזה לארצות הברית, אחרים משוועים לגרין קארד - אך ל-175 ישראלים יש בעיה אחרת לגמרי. לטענתם, שגרירות ארה"ב בישראל לא מאפשרת להם במשך יותר משלוש שנים לבטל את אזרחותם האמריקנית, לא משנה כמה הם מנסים.
לאחרונה שלחה השגרירות מייל לאותם ישראלים, שבו הסבירה להם את השלבים השונים שעליהם לעבור - אך במקום לשלוח לכל אחד באופן פרטי או דרך "עותק מוסתר", הישראלים כותבו בעותק רגיל, ובכך נחשפו לכתובות המייל אחד של השני. רבים ראו בכך פגיעה בצנעת הפרט, אך גם ניצלו זאת לטובתם: הקבוצה התארגנה יחד והקימה קבוצת וואטסאפ של כל המבקשים.
אותם ישראלים מבקשים לבטל את האזרחות האמריקנית שלהם ומוכנים לשלם כל אחד אגרה של 2,350 דולר כדי להיפטר ממנה, אבל לטענתם השגרירות לא מגיבה לפניות שלהם מזה כמה שנים. חלקם אפילו פנו לשגרירויות ארה"ב במדינות אחרות בניסיון לעשות זאת.
אחד מ-175 הישראלים אמר: "מאז הקורונה, השגרירות סגרה את השירות, ולא חידשה אותו באופן מלא גם אחרי שההגבלות הסתיימו. יש פניות פתוחות מלפני הקורונה ויש פניות שנפתחו אחרי. בכל אופן נתנו טיפול קצר במרץ, ומאז נעלמו עקבותיהם של אנשי השגרירות. הם לא מגיבים לפניות שלנו עכשיו".
הסיבה לוויתור על האזרחות, למי שתהה, היא בעיקר מטעמי מיסוי ורצון לא לשלם מס ירושה. אזרח אמריקני, לא משנה היכן הוא גר, חייב להגיש דו"ח הכנסות בכל שנה. לצד זאת, יש מבין הישראלים גם כאלה שמבקשים לוותר על אזרחותם האמריקנית מטעמים אידיאולוגיים או מ"פטריוטיות" ישראלית.
משגרירות ארה"ב נמסר בתגובה: "מחלקת המדינה האמריקנית שמה בראש סדר העדיפויות את רווחתם ובטיחותם של אזרחי ארצות הברית בחו"ל. אנו לוקחים ברצינות את האחריות שלנו להגן על מידע אישי. אפשר לפנות אלינו בנושא דרך המדור הקונסולרי במערכת המקוונת שלנו. באשר לזמני ההמתנה הארוכים לוויתור על האזרחות, קיים דף בנושא זה באתר האינטרנט של השגרירות. מכיוון ששירותי הוויתור הושעו במשך יותר משנתיים עקב מגפת הקורונה, זמן ההמתנה לקבלת תור יהיה משמעותי - ואין מנגנון לזרז את התהליך".