התקרית שהתרחשה ביום חמישי האחרון בצפון רצועת עזה, ובה נהרגו פלסטינים רבים – 112 לפי נתוני משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה – ממשיכה להעסיק את העולם, הן בכותרות ראשיות והן בשלל גינויים. עדויות של פלסטינים שלפי סוכנות הידיעות רויטרס והעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" היו באסון, לצד דברי גורמים ישראלים, עדיין מקשים לקבוע מה באמת התרחש ברחוב א-ראשיד בעזה בשעות שלפני הזריחה ביום חמישי. בעוד הפלסטינים טוענים לירי של כוחות צה"ל, בישראל, לא מורידים מהפרק אפשרות של ירי מצד חמושים פלסטינים שגרם לשורת מקרי מוות.

התקרית התרחשה בשעה 04:40 בבוקר, כשתושבים בצפון הרצועה הבחינו בפנסי משאיות הולכים ומתקרבים אל כיכר נבולסי. כ-30 משאיות הוכנסו לכיוון נקז החוף מכרם שלום ומרפיח, בדרכן למחסות עקורים ליד המעגנה בעזה וברימאל. אחרי שהמשאיות עברו בנקז, הזירה הראשונה שבה התנהל האירוע הייתה כשאלפי פלסטינים הגיעו מצפון והתנפלו על המשאיות. חלקם אף השחיתו אותן.
לפי התחקיר, חלק מהמשאיות הצליחו לנסוע צפונה. שם, לפי דיווח ממתאם פעולות הממשלה בשטחים, חמושים פלסטינים ירו לעבר המשאיות ליד מחסות בשייח עג'לין - השכונה שבה ממוקמת כיכר נבולסי - הזירה השנייה, שבה טענו הפלסטינים ל"טבח".
3 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
אלפי פלסטינים הגיעו מצפון והתנפלו על המשאיות, חלקם אף השחיתו אותן
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
פצועים בבית החולים שיפא
פצועים בבית החולים שיפא
פצועים בבית החולים שיפא
(צילום: AP)
ברוב העדויות של הפלסטינים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל" ועם רויטרס נטען כי אש צה"ל פגעה בהם. מנגד, תחקיר ראשוני שערך צה"ל העלה כי עשרות תושבים נהרגו מדוחק וצפיפות – וחלקם נדרסו על ידי המשאיות. "כוח צה"ל מבצע ירי רק מול סיכון. טנקים של צה"ל עברו ליד ההמון ולא ירו בו. אנחנו מכניסים סיוע לרצועה שיאפשר את המשך הלחימה בהתאם להחלטת הדרג המדיני", אמר ביום חמישי האחרון דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי.
מלבד תחקיר צה"ל, גורמים בישראל ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל" לא שללו שירי החמושים הפלסטינים גרם למותם של חלק מהנפגעים בתקרית. בתחקיר צה"ל עלתה הזירה השלישית: חלק מההמון הפלסטיני שהתנפל על המשאית האחרונה בשיירה, נע גם לעבר מחלקת לוחמים עם טנק שעמד בנקז החוף. כשהתקרבו לטווח של עשרות מטרים - מפקד הכוח חש סכנה, ירה באוויר לאזהרה ולאחר מכן ירו לקרבת הפלסטינים ולרגליהם. על פי ההערכות בצבא, כמה פלסטינים בודדים – עד 10 נפגעו מהירי – ולא כולם בהכרח נהרגו.

"הוא רץ לחוף וירו בו פעמיים"

"ידעתי שזה מסוכן, אבל אנחנו גוועים", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" עבדו עאשי, אב לשישה שהגיע עם שניים מבניו אל המשאיות. הוא תיאר כי לפתע, החל לשמוע ירי. עאשי סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי כשהירי החל, הבחין באדם לצידו נופל על הרצפה אחרי שנפגע בראש. לדבריו, הוא הבחין בגופות סביבו – ובאנשים שהצליחו להימלט כשבידיהם שקי אורז, עדשים, תמרים ובוטנים מהמשאיות.
ברויטרס הובאו עדויות שמהימנותן לא ברורה – של ארבעה עדי ראייה שלטענתם נפגעו מירי כוחות צה"ל. כמה מהם דיברו על אש טנקים וגם רחפנים חמושים. מחמוד אחמד, שדיבר בסרטון שצולם בבית החולים שיפא, אמר כי חיכה לשיירה כבר מיום רביעי בערב. הרעב, לדבריו, הוביל אותו להסתכן ולעמוד בנתיב המשאיות – כדי להביא קמח. כשהגיעו המשאיות, לדבריו, הוא התקרב אליהן – ואז החל ירי – של טנק ורחפן "קוואד קופטר", לטענתו – אף שככל הידוע עד כה, לא היה מעורב ירי רחפנים בתקרית.
"נפגעתי בגב. דיממתי במשך שעה עד שאחד מהקרובים שלי בא ולקח אותי לבית החולים", טען. "כשהסיוע נכנס, הטנק והרחפן התחילו לירות לעבר אנשים שהלכו להשיג מזון עבור עצמם ועבור הילדים". ג'יהאד מוחמד, שדיבר גם הוא משיפא, אמר: "הלכנו לחכות למשאיות והיה ירי לעבר האנשים. שם נפצעתי". הוא נשאל אם הוא סבור שכוחות צה"ל ירו באופן מכוון, והשיב: "כן, זה נכון. הם השתמשו בטנקים, חיילים, כלי טיס. כולם ירו עלינו". סאמי מוחמד שהמתין לשיירה עם בנו אמר: "הוא רץ לכיוון החוף וירו בו פעמיים. כדור אחד שפשף את הראש שלו ואחר פגע בחזה". לטענתו, גם פגזים נורו בתקרית.

עבדאללה ג'וחא אמר כי הגיע לכיוון השיירה מתוך רצון להביא שק קמח להוריו. "אנחנו רעבים. אין אוכל. הם ירו עלינו, מעכו אותנו", הוא אמר – והוסיף כי האש הגיעה מהטנקים. "אח שלי הקטן בוכה כי הוא רוצה לאכול. מאיפה אביא לו?", הוא תהה.
לסוכנות הידיעות AP אמר כאמל אבו נהל, שטופל בשיפא, כי הוא ואחרים הגיעו לנקודת חלוקה באמצע הלילה כי שמעו שאמור להגיע משלוח מזון. "אכלנו חודשיים מזון של חיות", הוא אמר. לטענתו, חיילים ישראלים פתחו באש לעבר אנשים שהוציאו קופסאות עם קמח ופחיות של מזון – כדי לפזר אותם. כשהירי הפסיק אנשים שבו אל המשאיות – ואז לטענתו החיילים שוב פתחו באש. הוא נפגע ברגלו, נפל – ואז לדבריו המשאית דרסה את רגלו כשהחלה בנסיעה מהמקום.

"הוואקום השלטוני נועד להתפוצץ"

לשיפא הגיע אתמול צוות של משרד האו"ם לעניינים הומניטריים, כדי להביא ציוד רפואי ולפגוש אנשים שנפגעו בתקרית. "הגיעו גופות של יותר מ-70 בני אדם שנהרגו", אמרו במשרד. בחשבון ה-X של המשרד פורסם סרטון של ראש הצוות שהגיע לעזה, שסיפר על פגיעות ירי וקטיעות, לצד ילדים שנפגעו בתקרית. עם זאת, הוא לא פירט ולא אמר מי האחראי לכך. רופא בשיפא טען בפני ה"וול סטריט ג'ורנל" כי רוב הנפגעים סבלו מפצעי ירי, כנראה מנשק בעל קליבר גדול. הוא הוסיף שרופאים ציינו בפניו כי היו גם נפגעים שסבלו משברים – ככל הנראה לאחר שנדרסו.
כך או כך, הן ב"וול סטריט ג'ורנל" והן ברויטרס מתחו ביקורת מרומזת על כך שישראל עדיין לא הוציאה לפועל תוכנית לשליטה בעזה ביום שאחרי חמאס. "האירועים ממחישים איך ואקום שלטוני ברצועה, במיוחד בעיר הגדולה בצפונה, יצר תערובת דליקה של אנשים מורעבים, חיילים וחמושים. מומחים לעניינים הומניטריים ופרשנים צבאיים אמרו שזה נועד להתפוצץ – במוקדם או במאוחר", נכתב בעיתון האמריקני. ברויטרס צוין כי "התקרית ממחישה את הקריסה של הסדר הישן של חלוקת הסיוע באזורים שנכבשו על ידי הכוחות הישראליים – שבהם אין ממשל".