גורם בכיר במערכת הביטחון אמר בצהריים (שבת) אחרי כניסת 20 המשאיות ועליהן סיוע הומניטרי דרך מעבר רפיח כי "אין משבר הומניטרי בעזה, אלא מצוקות". הבכיר ציין כי "700 אלף פלסטינים התפנו מצפון רצועת עזה לדרומה - אבל עדיין נותרו כ-350 אלף בצפון, בהם בעיר עזה, במחנה הפליטים שאטי ובג'באליה".
5 צפייה בגלריה
מעבר רפיח נפתח לסיוע הומניטרי - צילום מהצד הפלסטיני
מעבר רפיח נפתח לסיוע הומניטרי - צילום מהצד הפלסטיני
משאיות במעבר רפיח, ממתינות לפריקת המשאיות ממצרים
( צילום: Mohammed ABED / AFP)
5 צפייה בגלריה
בית החולים שיפא ברצועת עזה
בית החולים שיפא ברצועת עזה
בית החולים שיפא וסביבתו מהלוויין, שלשום. ההערכות: כ-30 אלף באזור
(צילום: Maxar Technologies/ REUTERS)
"אין מחסור במים ברצועה ויש מספיק מזון לשבועות הקרובים לצד אספקה בתרופות שמגיעה", הוא אמר. "רבים מאלו שנותרו בצפון הרצועה עברו מבתים למאות מחסות שהוקמו. חמאס ממשיך לפעול להשאיר את האוכלוסייה בצפון הרצועה". הגורם הבכיר הבהיר כי מרחב המוואסי, שם סימן צה"ל אזור הומניטרי בדרום הרצועה סמוך לים - ובו הוקמו כבר מחסות אוהלים, ייחשב בעיני הצבא מרחב הומניטרי גם בכל הנוגע לתקיפות. "נתייחס אליו כך גם מבחינה מבצעית", אמר.
הבכיר חשף כי 10 בתי חולים כבר פונו בצפון הרצועה, מתוך 20 - ונטמעו בבתי חולים בדרום הרצועה. "אנחנו בקשר עם מנהלי בתי החולים שם, שיועברו כולם דרומה. בית החולים שיפא בעזה מסרב להתפנות - וסביבו כבר יש 30 אלף עזתים. אנחנו מנטרים באופן קבוע תוך הערכות מצב שוטפות וקשר עם מדינות זרות, בעיקר ארה"ב ומצרים, את נתוני המצב האזרחי ההומניטרי ברצועה. אנו בפתחה של מלחמה ארוכה ומורכבת וזקוקים למקסימום לגיטימציה ועוסקים בכך רבות. אנחנו תוקפים את כל המוסדות השלטוניים-אזרחיים של חמאס, משרדי ממשלה, פקידות ומשטרה".
5 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
האוהלים באזור המוואסי. ההערכה: כ-750 אלף עזתים ירדו דרומה
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
5 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס
מחנה אוהלים בחאן יונס
(צילום: AP Photo/Ashraf Amra)
5 צפייה בגלריה
 מפה בנושא המרחב ההומניטרי
 מפה בנושא המרחב ההומניטרי
(צילום: דובר צה"ל)
הגורם התייחס גם להכנסת 20 המשאיות דרך מעבר רפיח היום, לראשונה מפרוץ המלחמה: "נעתרנו לבקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להעביר ב-20 משאיות ראשונות מזון, מים ותרופות - ורק לאוכלוסייה שעברה לדרום הרצועה, לא לחמאס. כל דלק או אספקה הומניטרית שתגיע לחמאס מיד נסכל אותה ונעצור את האספקה".
בכל הנוגע לפעילות צה"ל ביהודה ושומרון, אמר הבכיר כי "אנחנו מתאמצים לבודד את יהודה ושומרון כדי שהזירה לא תגלוש לשם. עברנו שני ימי זעם בשישי ואנחנו פועלים רבות לייצב את המערכת, לצד מראות פעילי חמאס שעצרנו בשבועיים האחרונים ביו"ש - וחיסול 13 מחבלים השבוע בנור א-שמס ליד טול כרם. התיאום עם המנגנונים הפלסטיניים נמשך. הם לא רוצים שמה שחמאס עשה בעזה יתהפך להם על הראש, והם פעלו כדי לשלוט על ההפגנות ואף הדו ניסיונות של מפירי סדר להגיע למתחם קבר יוסף בשכם. המנגנונים פועלים באופן סביר".
הפנייה ישראל במלחמה לנרצחים ולחללים
הבכיר ציין כי במערכת הביטחון דנים גם ב"יום שאחרי המלחמה". לדבריו, "אנחנו לא יודעים מה יתפתח במסגרת הלחימה ואחריה. אני לא מדבר על שלטון צבאי ישראלי ברצועה אלא על קריסת מנגנוני השלטון האזרחיים, ונצטרך למצוא מה יהיה פתרון ביניים בזמן שלא יהיה שלטון מרכזי שגם כך כרגע חצי מתפקד. ברור שאנו עורכים דיונים גם לטווח הארוך".
דברי הבכיר הגיעו אחרי ששר הביטחון יואב גלנט הציג אתמול את שלושת יעדי המלחמה: חיסול חמאס והשמדת יכולותיו הצבאיות והשלטוניות, הסרת אחריות מוחלטת של ישראל על הרצועה - ויצירת משטר ביטחוני חדש.
"זו מערכה של שלושה שלבים סדורים", אמר אתמול שר הביטחון בישיבת ועדת החוץ והביטחון. "אנו נמצאים בשלב הראשון, שבו מתקיימת מערכה צבאית, באש ובהמשך בתמרון, שתכליתם השמדת פעילים ופגיעה בתשתיות לשם מיטוט והשמדת החמאס. השלב השני יהיה שלב ביניים של המשך הלחימה בעצימות נמוכה יותר וחיסול כיסי התנגדות. השלב השלישי יהיה יצירת משטר ביטחוני חדש ברצועת עזה, הסרת האחריות מצד ישראל על החיים ברצועה, ויצירת מציאות ביטחונית חדשה לאזרחי ישראל ותושבי העוטף".