מדי לילה מוציא צה"ל מבצעים בגבול מצרים וירדן כדי לנסות ולעצור את מבריחי אמצעי הלחימה לשטח מדינת ישראל. מדובר בגבולות שקטים לפעילות חבלנית עוינת, והמשימה העיקרית של הלוחמים היא למנוע הברחות של אמצעי לחימה וסמים: הנשק מתדלק את הטרור וגם את ארגוני הפשיעה, והסמים את העבריינים.
עשרות רבות של מיליוני שקלים מושקעים בפרויקט הזה: חמ"לים מיוחדים, אמצעי תצפית, יחידות שמתמחות במשימה. כך למשל התגאו בשבוע שעבר בצה"ל באיתור של חמישה אקדחים, שנתפסו בגבול ירדן. אגב, ההערכות הן שמאות רבות של כלי נשק מוברחים בגבול המזרחי ורק מעט נתפסים. רובי M16 נמכרים בסכומים של עשרות אלפי שקלים בשטחים.
2 צפייה בגלריה
החיפושים אחר הפורצים בבסיס צנובר, רמת הגולן
החיפושים אחר הפורצים בבסיס צנובר, רמת הגולן
החיפושים שנערכו בעקבות הפריצה לבסיס צנובר, בתמונה שפרסמה המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)
עכשיו תחשבו על מפקד החטיבה המרחבית בגבול ירדן, אלוף משנה מאיר בידרמן, שמשימתו העיקרית היא סיכול ההברחות ושהתגאה בחמשת האקדחים שתפס - כששמע על הפריצה לבסיס צנובר ברמת הגולן אתמול, שממנו נגנבו 70 אלף קליעים ו-70 רימוני מטול.
זו הגניבה השנייה בתוך פחות מחודש. רק בחודש שעבר פרסם דובר צה"ל שבפריצה למחסני אמצעי לחימה בבסיס שדה תימן של חטיבת גבעתי בדרום הארץ, נגנבו קרוב ל-30 אלף כדורים של רובים ושל מאג. מדובר בבסיס שאירעו בו כבר מקרי פריצה בהיקפים כאלו בעבר, וזאת על אף שהושקעו עשרות מיליוני שקלים באבטחתו.
בסיכום כולל מדובר בכמאה אלף כדורים שנגנבו בתוך חודש מתוך בסיסי צה"ל - כמות שספק אם צה"ל השתמש בה למשל במבצע צוק איתן כולו.
כדי לגנוב כמות כזו צריך להוציא מבצע מאורגן עם מודיעין מקדים, שכולל - בסבירות גבוהה - שיתוף פעולה מתוך הבסיס, כלי רכב שהעמיסו את כמויות הקליעים ויצאו איתם. מדובר במחדל בסדר גודל ענק, במיוחד כשהוא מתרחש אחרי הפריצה לבסיס שדה תימן ומתברר שהלקחים לא הופקו למרות ההצהרות של צה"ל. לשני הבסיסים הללו פרצו לאורך השנים עשרות פעמים וכל מי ששירת בהם מכיר את ההיסטוריה.
המחדל הזה, של גניבות האמל"ח מתוך הבסיסים, הוא גדול עוד יותר לנוכח העובדה שתחת חיל המשטרה הצבאית הוקם מערך אבטחה שלם בראשות קצין בדרגת אלוף משנה, שמורכב מחיילי חובה, גורמים אזרחיים, וקציני מילואים, עם צוותי כוח אדם שמוכשרים באופן ייעודי לאבטחת המחנות, וכל אחד מאותם חיילים מוגדר כקב"ט לכל דבר.
2 צפייה בגלריה
בסיס צנובר
בסיס צנובר
רכב משטרתי בכניסה לבסיס צנובר ברמת הגולן, אתמול
(צילום: אביהו שפירא)
המערך, שפועל משנת 2019, כולל תו תקן אבטחתי אחיד עם תשתית טכנולוגית וכללים זהים, שיתוף פעולה אופרטיבי מיידי עם המשטרה במרחב, וציוד אישי מותאם לקב"טים שעוברים הסמכה והכשרה ייחודית. סגן הרמטכ"ל הקודם, האלוף אייל זמיר, אישר את התוכנית שגובשה בוועדה מיוחדת בראשות תת אלוף (במיל') אשר בן לולו. גם סוגיית הוראות הפתיחה באש עודכנה עבור צוותי האבטחה החדשים, לצד עיבוי סמכויות לטפל בגנבים.
בינתיים עוררה הגניבה קרב גרסאות בין המשטרה לצה"ל. במשטרה טוענים שהעבירו לצבא מידע מודיעיני לגבי הגניבה, אך לדברי גורמים בצה"ל המידע הועבר רק אחרי הגניבה. אמש מינה צה"ל ועדת בדיקה לאירוע.
הגנבים שביצעו את הפריצה לבסיס שדה תימן עדיין לא אותרו. אמש נעצרו שני חשודים בביצוע הפריצה והגניבה מבסיס צנובר ברמת הגולן. שני החשודים הם מהכפר טובא-זנגרייה, היישוב הבדואי שהפך למחסן נשק ושאנשיו מטילים את אימתם על תושבי הצפון עם פרוטקשן, גניבות חקלאיות ואיומים על פוליטיקאים, כשהמשטרה שם חסרת אונים.
השב"כ, שהופעל גם הוא בעקבות הגניבה אתמול, ינסה לאתר את הקליעים והרימונים שנגנבו, לפני שיופעלו על ידי ארגוני הטרור ביו"ש נגד לוחמי צה"ל, או על ידי גורמי הפשיעה בישראל נגד בעלי עסקים שמתעכבים בתשלום דמי החסות שנדרשים מהם.