ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ב') להשפלה שחוו אתמול שקד רפפורט (15) וחברותיה, שנדרשו ע"י הנהג לכסות את גופן בשל נוכחות חרדים באוטובוס. "מדינת ישראל היא מדינה חופשית, שבה אף אחד לא יגביל מי יעלה לתחבורה הציבורית ולא יכתיב איפה היא או הוא ישבו. מי שעושה זאת עובר על החוק וצריך לתת על כך את הדין", אמר רה"מ. בינתיים, משפחות הנערים מסרבות להירגע ומדברות על ההשפלה שחוו ילדיהם.
"לקחנו את זה הרבה יותר קשה מהם", מספרת חדוה רזניק כהן, אימו של עומר, אחד מהנערים שהיו בחבורה. "הם עכשיו בכינרת, עושים חיים. הם מרגישים במרכז העניינים ומבינים שיש להם תפקיד ציבורי. אנחנו ההורים רואים את זה כשיעור באזרחות, אבל גם אומרים להם שישחררו ויתפנו לחופש שלהם".
1 צפייה בגלריה
נהג אגד הפריד בין הבנים לבנות שעלו על האוטובוס והכריח את הנערות להתכסות בשמיכה
נהג אגד הפריד בין הבנים לבנות שעלו על האוטובוס והכריח את הנערות להתכסות בשמיכה
(באדיבות הנערות)
ובכל זאת, למרות השיעור באזרחות, החוויה השפיעה על הנערים. "עומר סיפר לי שהוא פחד שהנהג יצעק עליו. הוא קרא לו במיקרופון: 'הבחור עם הגופייה הכחולה, כמה פעמים צריך להגיד לך - תביא את החברים שלך ובואו לשבת מקדימה. כאן מפרידים גברים מנשים'". לדבריה, "אנחנו מחנכים אותם לכבד מבוגרים והנהג ניצל את זה. עומר התייחס לבעל הסמכות בכבוד וזה היה ניצול של קטינים. הוא לא היה מעז לעשות את אותו הדבר למבוגרים".
לדברי רזניק כהן, ליושבי האוטובוס כלל לא הפריע שהילדים לא הקפידו על ההפרדה. "כשהוא עבר קדימה, אחד האברכים אמר לו - 'זה בסדר, אתה יכול לשבת איתן, לי זה לא אכפת'". אותם נערים ונערות חששו שהנהג יוריד אותם מהאוטובוס, ובחרו להתעמת איתו בעצירה בדרך. הנערות עמדו על שלהן, וכפי שפרסמנו בהקלטה אמש - הן התעמתו עם הנהג שהתייחס אליהן בזלזול מוחלט.
רפפורט סיפרה אתמול: "רצינו לעלות, והנהג ביקש שנתכסה ושנשב מאחורה", סיפרה שקד, "עלינו, והתכסינו בלונגים שהבאנו לקמפינג. אחר כך הנהג כרז לשלושת הבנים שבאו איתנו שיעברו לשבת מקדימה. הפריד בינינו. היינו בהלם, הרגשנו מושפלות".
כשהאוטובוס עצר להתרעננות בצומת הסירה, ניסו הנערות לשוחח עם הנהג. "אמרנו לו שזה לא לגיטימי שלא נוכל לשבת עם החברים שלנו ולהתלבש איך שאנחנו רוצות", הסבירה שקד, "זאת מדינה חופשית, ושכל אחד יחיה בעולם איך שהוא רוצה. אנחנו יושבות בשקט ולא מפריעות לנוסעים האחרים. הוא ענה לנו שאנחנו חיות בעולם של קיבוצניקים, שזה לא העולם האמיתי ושלא לגיטימי שנהיה ככה חשופות".