נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו על הרחבה משמעותית של הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועת עזה. האמריקנים סיכמו עם הישראלים על הכפלת מספר המשאיות שייכנסו לרצועה, לכ-100 ביום. עם זאת סוכם שלא תהיה הכנסה של דלק לעזה - לעת עתה - לאחר שנתניהו שכנע את ביידן שדלק ישרת את מכונת המלחמה של חמאס. הסיוע ההומניטרי לעזה יתרחב משמעותית ביומיים-שלושה הקרובים.
3 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
מעבר רפיח
(צילום: Palestine Red Crescent Society/Handout via REUTERS)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
"הסיוע ההומניטרי מאפשר לישראל מרחב פעולה חשוב כדי לממש את מטרות המלחמה", מסר אמש (שני) נתניהו. "הסיוע ההומניטרי הוא לא של ישראל, אלא של גורמים בינלאומיים. מדובר במזון ותרופות שנבדקים ומפוקחים פיזית על ידי גורמי ביטחון ישראלים ועוברים דרך מצרים. כלל המשלוחים מיועדים לאוכלוסייה האזרחית - ואם יתברר שהם נלקחים ע"י חמאס, הם יופסקו".
עמדת מערכת הביטחון היא שנכון להכניס את הסיוע הזה כדי למנוע משבר הומניטרי ברצועה ולעודד יציאת אזרחים מצפון עזה לדרומה. לפי המידע שהציגו ראשי מערכת הביטחון, מאז תחילת הפעולה הקרקעית בעזה יש עזיבה של אזרחים רבים לכיוון הדרום. נכון לעכשיו 90% מהאזרחים כבר התפנו לאזורים הבטוחים.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגד בתוקף להרחבת הסיוע ההומניטרי ואמר שכל המחוות ההומניטריות פוגעות בכושר המיקוח של ישראל בכל מה שקשור לחטופים. "ההתנהלות של מחוות מראה שהממשלה לא למדה לקח מהכישלון בעזה".
3 צפייה בגלריה
ביקור ג'ו ביידן בישראל
ביקור ג'ו ביידן בישראל
נתניהו וביידן. ארה" לחצה להגדלת הסיוע
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בן גביר זעם על כך שההחלטה להגדיל את הסיוע ההומניטרי התקבלה בקבינט המלחמה המצומצם ולא הובאה להכרעת הקבינט הביטחוני המורחב. הוא גם דרש לשלב בקבינט המצומצם שרים שאינם נמנים עם "מחנה הקונספציה" שהובילה לדבריו לכישלון.
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר אמר שהסיוע ההומניטרי הוא חלק מאסטרטגיית הלחימה של ישראל ועוזר לה לקנות זמן ולגיטימציה בעולם. שרת התחבורה מירי רגב דרשה להתנות את הכנסת הסיוע בקבלת מידע על החטופים. בן גביר אמר: "אסור להכניס בכלל סיוע הומניטרי, כל עוד יש שם נשים וילדים שחמאס מתעלל בהם".
השר גדעון סער אמר שהכנסת דלק היא "קו אדום". ראש הממשלה נתניהו הסכים איתו ואמר שהבהיר את זה לביידן וכי הנשיא האמריקני הבין את הדברים.
3 צפייה בגלריה
תושבי עזה בוזזים את מחסן אונר"א
תושבי עזה בוזזים את מחסן אונר"א
תושבי עזה בוזזים את מחסן אונר"א
בשעות הבוקר נכנסו לעזה דרך מעבר רפיח 27 משאיות סיוע, ובהמשך נכנסו לרצועה עוד 39 משאיות. באו"ם ציינו כי נדרשת כניסה של 100 משאיות סיוע ביום כדי לענות על הצרכים ההומניטריים בעזה.
סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) הזהירה שלשום מפני התפשטות הכאוס ברצועה, לאחר שמחסניה ומרכזי חלוקת הסיוע במזון נבזזו על-ידי אזרחים עזתים. הסוכנות דיווחה על ביזה של חיטה, קמח ומוצרים נוספים בכמה מחסנים.
תומס ווייט, מנהל אונר"א בעזה, אמר: "זו אינדיקציה מדאיגה שהסדר הציבורי החל להתמוטט לאחר שלושה שבועות של מלחמה ומצור שהוטל על עזה".
פורסם לראשונה: 23:06, 30.10.23