4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
יריב לוין
(צילום: ערוץ כנסת)
ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו צפוי למנות את ח"כ יריב לוין ליו"ר כנסת זמני - בשל חוסר היכולת להחליט עד מחר על יו"ר כנסת קבוע.
מחר ב-16:00 יו"ר הכנסת היוצא, ח"כ מיקי לוי מיש עתיד, ימלא את תפקידו בפעם האחרונה כשיעלה להצבעה את מינוי יו"ר הכנסת החדש מטעם הממשלה ה-37 בראשות נתניהו. נראה כי עד לרגע האחרון לא תהיה הסכמה לגבי מי שימלא את התפקיד, ומי שימונה ליו"ר כנסת זמני יהיה יריב לוין, שיפעל בעשרת הימים הקרובים עד לכינון הממשלה כדי לקדם במהרה חקיקה שתכשיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, כמו גם חקיקה שתעביר סמכויות על מדיניות המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר.
בכירים בליכוד טענו כי מינויו של לוין ליו״ר כנסת זמני אינו מקרי וכי הוא פעל מאחורי הקלעים כדי לקבל את המינוי. ״הזמני יהפוך לקבוע״, טען בכיר בליכוד. "לוין לא סגור על עצמו עם תיק המשפטים והדרך שלו להתרחק מהתפקיד זה לכהן כיו״ר כנסת ולפי חלוקת התפקידים בליכוד הוא יחליט אם להישאר או לא".
גורמים בליכוד הוסיפו כי נתניהו עשה סיבוב פרסה והחליט לחזור לרעיון של יו״ר זמני, מפני שלא הצליח להכריע מי יהיה מועמדו לתפקיד יו״ר הכנסת. זאת, כיוון שמינוי יו״ר כנסת נגזר גם ממינויים אחרים בממשלה - החליט נתניהו לחכות עם מינוי יו״ר כנסת ולמנות את מקורבו יריב לוין לתפקיד באופן זמני. הערכה היא, כי אם לוין ירצה להישאר בתפקיד יו״ר כנסת קבוע נתניהו יאפשר לו להישאר בתפקיד.
4 צפייה בגלריה
דוד אמסלם, אופיר אקוניס, דני דנון, אמיר אוחנה
דוד אמסלם, אופיר אקוניס, דני דנון, אמיר אוחנה
דנון, אקוניס, אמסלם ואוחנה. מי יהיה יו"ר הכנסת הקבוע?
(צילום: עמית שאבי, קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
מיד עם תום ההצבעה על מינוי יו"ר הכנסת הזמני צפויות להתכנס שתי הוועדות שידונו בחוקים הללו - ועדה מיוחדת לחקיקה לקראת כינון הממשלה בראשות ח"כ שלמה קרעי, ועוד ועדה מיוחדת לתיקון פקודת המשטרה בראשות ח"כ אופיר כץ. הוועדה הראשונה בראשות קרעי תדון בתיקון חוק יסוד הממשלה, ותתמקד בסעיף 6 לחוק, ולפיו "לא יתמנה לשר מי שהורשע ונידון לעונש מאסר וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר או מיום מתן פסק הדין, אלא אם קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית כי אין עם העבירה שבה הורשע, מנסיבות העניין, משום קלון".
במקרה של דרעי, מדובר במאסר על תנאי, ולכן התיקון שהקואליציה העתידית תבקש ככל הנראה לעשות הוא שרק מי שנקבע לו מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, כל עוד לא עברו שבע שנים מפסיקת הדין. בוועדה יהיו תשעה חברי כנסת מהקואליציה העתידית ושמונה מהאופוזיציה.
4 צפייה בגלריה
מיקי לוי במליאת הכנסת
מיקי לוי במליאת הכנסת
ימלא מחר את תפקידו בפעם האחרונה. יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי
(צילום: שלו שלום )
הוועדה השנייה בראשות כץ תדון בהעברת סמכויות מהמשטרה לשר המיועד בן גביר, ובכלל לממשלה. לפי הצעת החוק, התקציב השנתי של המשטרה ייקבע בסעיף תקציב נפרד, והממונה על סעיף תקציב זה יהיה השר. בנוסף, נכתב בהצעה שהמפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, ואילו המשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה. כך גם בענייני חקירה או תיקים מסוימים, לרבות פתיחתם, ניהולם או סגירתם. בוועדה יהיו שבעה חברי כנסת מהקואליציה העתידית ושישה מהאופוזיציה.
הקואליציה העתידית כמובן תנסה לכנס במהרה את הוועדות כדי לדון בהצעות החוק, בעוד שהאופוזיציה תעכב בכמה שניתן את העברת החוקים. היא יכולה לעשות זאת בעיקר באמצעות הגשת הסתייגויות, אך לבסוף היא תהיה מיעוט והחוקים צפויים לעבור.
נתניהו אמור להכריע כאמור עד מחר ב-16:00 מי יהיה מועמדו לתפקיד יו"ר הכנסת, כשהשמות המובילים הם של חברי הכנסת דוד אמסלם ואופיר אקוניס. מועמד נוסף שנתניהו שוקל למנות הוא ח"כ אמיר אוחנה, אם לא יקבל בסופו של דבר את תיק החוץ. מועמדים נוספים הם הח"כים יואב קיש ודני דנון. כאמור, בשל ריבוי המועמדים וחוסר היכולת של נתניהו להחליט ביניהם - לוין עשוי להתמנות ליו"ר הזמני.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי, איתמר בן גביר
אריה דרעי, איתמר בן גביר
דרעי ובן גביר. הוועדות בענייניהם יתכנסו מחר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בניגוד למינוי שר בממשלה – מינויו של יו"ר כנסת צריך לעבור הליך בחירה חשאית בסיעת הליכוד בכנסת. נתניהו יכול לבחור את מועמדו לתפקיד, אולם אם יהיה נגדו מועמד נוסף לתפקיד – תיערך הצבעה חשאית בסיעת הליכוד. אם מועמדו של נתניהו יהיה מועמד יחיד, הסיעה תאשר את מינויו בהצבעה גלויה. ח"כ דני דנון, שהכריז כי הוא מתמודד על תפקיד יו"ר הכנסת, אמר כי בכל מקרה יישאר במרוץ גם אם לא יהיה מועמדו של נתניהו. במקרה כזה תיערך הצבעה חשאית בסיעת הליכוד.
מינויו של יו"ר הכנסת חשוב וקריטי לנתניהו כדי לקדם את "חוק דרעי", שיכשיר כאמור את מינויו של דרעי לתפקיד שר בממשלה, וכן לצורך העברת חוקים רבים הקשורים בסמכויות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לאחר שנתניהו קיבל ארכה נוספת של 10 ימים להרכבת הממשלה הוא יצטרך להעביר את החוקים האלה בפרק זמן של שבועיים לכל היותר, כדי להספיק בפרק הזמן הזה להודיע לנשיא כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה. בשל כך, הקואליציה תעמוד בפני בליץ חקיקה אינטנסיבי שצפוי להתחיל מחר ולהימשך עד סוף השבוע. לאחר הודעתו לנשיא יהיה לנתניהו פרק זמן של שבוע לכל היותר כדי להשביע ממשלה.
פורסם לראשונה: 14:52, 11.12.22