2 צפייה בגלריה
רוטמן, חיות ולוין
רוטמן, חיות ולוין
רוטמן, חיות ולוין
(צילום:אתר בתי המשפט, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ' )
הנשיא יצחק הרצוג דוחף להידברות, אבל בקואליציה רק מאיצים את חקיקת המהפכה המשפטית. בקואליציה לוחצים כעת להצביע כבר ביום שני בשבוע הבא על לפחות כמה מהסעיפים הדרמטיים של התוכנית, בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. לקראת ההצבעה הראשונית הזו יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הודיע הערב (יום ב') על כוונתו לערוך בוועדה הצבעה מקדימה על חלק מהתוכנית כבר בימים הקרובים, ייתכן שכבר ביום רביעי.
בהצבעה בוועדה יוחלט על פיצול שני סעיפים מתוך ההצעה הכוללת לתיקון חוק יסוד: השפיטה – הסעיף שנוגע לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים והסעיף שמונע מבית המשפט להתערב בחקיקת חוקי יסוד. טרם נקבע מועד סופי להצבעה על פיצול הסעיפים, ובהודעתו לחברי הוועדה מסר רוטמן כי ייתכן שההצבעה בוועדה תיעשה יותר מאוחר, ביום שני הבא.
(צילום: טל אזולאי)

כך או כך, הכוונה לעבור משלב הדיונים להצבעות מעידה על הרצון של הקואליציה לקדם ביתר שאת את חקיקת התוכנית, כשב-ynet כבר דווח אתמול על כך ששר המשפטים יריב לוין שוקל את האפשרות לפצל את התוכנית כדי לאפשר לחלקים ממנה לעבור כבר במושב הנוכחי שייגמר באפריל.
לאחר הפיצול, רוטמן מתכוון להצביע על שני הסעיפים המדוברים כהצעת חוק נפרדת ולאפשר את העלאתם לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. המשמעות היא שבהצעת החוק הזו לא יכללו סעיפים שנויים במחלוקת אחרים, בראשם פסקת ההתגברות, הגבלת יכולתו של בג"ץ לבטל חוקים רגילים וכן ביטול עילת הסבירות. ועדת החוקה, יודגש, עדיין צפויה לעסוק בסעיפים הללו בהמשך, ייתכן שבמושב הבא של הכנסת.
אחרי שההצעה תעבור בוועדה ובמליאת הכנסת בקריאה ראשונה, רוטמן ינסה לקדם הידברות בין הקואליציה והאופוזיציה באשר לשני הסעיפים שיפוצלו, במטרה להגיע להסדר עם מתנגדי התוכנית. באופוזיציה טוענים שרוטמן והשר לוין לא באמת פתוחים לשינויים, למרות הצהרותיהם הפומביות, אך הצעת החוק צפויה לעבור גם אם יתפשרו וגם אם לא.
2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
ינסה לקדם הידברות עם האופוזיציה. רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המהלך נעשה לאחר שיו"ר ועדת החוקה הבין שלא יספיק לסיים את החקיקה הכוללת בעניין חוק השפיטה עד סוף מושב החורף, לאור ההתנגדות הנחרצת שנשמעה בדיונים מפי נציגי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, יועמ"ש ועדת החוקה, חברי כנסת ושרים לשעבר ונציגים רבים אחרים – שאמרו כי הרפורמה המשפטית כפי שמציע רוטמן הינה מרחיקה לכת ומשבשת את האיזון בין הרשויות. לכן, החליט רוטמן לפצל את הסעיפים הללו כדי לסיים את מושב החורף לפחות עם הצלחה אחת ברפורמה – זאת לאחר שגם חוק היועמ"שים ירד לעת עתה מסדר היום.
רוטמן, יצוין, עדכן בסוף השבוע את נוסח החוק שלו בכל הנוגע להרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים, אבל גם הנוסח המחודש מעניק רוב מוחלט לנציגי הקואליציה. לפי הנוסח המעודכן של רוטמן, הרכב הוועדה המוצע למינוי שופטים יכלול את נשיאת בית המשפט העליון, שני שופטים, שר המשפטים, יו"ר ועדת החוקה, שני שרים ושני חברי כנסת נוספים – אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה. סך הכול מדובר ברוב של חמישה חברי כנסת מהקואליציה מתוך תשעה חברי ועדה. מי שיעמוד בראש הוועדה הוא שר המשפטים. בנוסף, בנוסח המחודש נכתב כי הוועדה למינוי שופטים תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה, והחלטה שתתקבל בכינוס של חמישה חברי ועדה תהיה חוקית.
הסעיף השני שיובא לאישור קובע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא יידרש במישירין או בעקיפין, לשאלה בדבר תוקפו של חוק-יסוד ולא תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין כאמור". כלומר: בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד שעברו בכנסת וגם לא תיקונים בחוקי יסוד, כמו למשל התיקון של הכנסת הנוכחית שנועד להכשיר את מינויו של אריה דרעי לשר (פסילת המינוי על ידי בג"ץ נעשתה מטעמים אחרים, ולא ביטלה את התיקון ל"חוק יסוד: הממשלה").