שר המשפטים יריב לוין אמנם מציג עמדה פומבית ולפיה חקיקת המהפכה המשפטית לא תוקפא "אפילו לדקה", אך בקואליציה הודו אמש (ראשון) כי הם שוקלים לפצל את התוכנית, להעבירה בחלקים - ולא כמקשה אחת. כך, מעריכים בקואליציה, הסיכוי להעביר חלקים ממנה כבר במושב החורף בכנסת גדולים יותר.
בין האפשרויות שנשקלות בימים אלה: הפרדת פסקת ההתגברות וסוגיית פסילת החוקים בבג"ץ (לפי הרפורמה ברוב של 80% משופטי העליון) משינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שמהווה נושא מורכב יותר ונשקל לקדמה בנפרד. כך עשוי להיות גם בנוגע לעילת הסבירות. מדובר במהלך שנידון כעת מכמה שיקולים, אך לפי שעה עדיין אין החלטה סופית לגבי איך הפיצול ייראה.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין ונתניהו. המהפכה המשפטית תפוצל?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ, יצחק הרצוג ומיקי לוי בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השניה
בני גנץ, יצחק הרצוג ומיקי לוי בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השניה
גנץ הציע מתווה פשרה, הרצוג ממשיך לקרוא להידברות
(צילום: יואב דודקביץ')
הרקע לכל זה, כך נראה, הוא מהצד האחד הרצון לייעל את התהליך ולהביא הישגים מיידיים כבר עכשיו בעניין הרפורמה - ומהצד השני לנסות ולהרגיע מעט את זעם המתנגדים למהפכה המשפטית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ולוין.
כך למשל, בנושא פסקת ההתגברות נשמעו לא אחת קולות גם מהאופוזיציה שקוראים להעבירה, אם כי ברוב מיוחס. לכן מאמינים בקואליציה שישנה הסכמה רחבה יותר בצורך לחוקק אותה והוויכוח הוא רק באיזה רוב. בעוד שבקואליציה מדברים על רוב של 61 חברי כנסת, שהוא בעצם רוב שבו תחזיק כל קואליציה עתידית, גורמים אחרים - חלקם באופוזיציה - סבורים שאפשר לדבר על הנושא אם בליכוד יתגמשו ויהיו מוכנים להעביר את פסקת ההתגברות ברוב של 65 חברי כנסת.
הדיונים הקדחתניים בנושא מתקיימים ברקע הקריאות להידברות מצד נשיא המדינה יצחק הרצוג, וכן מתווה הפשרה שהציע באולפן ynet לשינויים במערכת המשפט שר הביטחון לשעבר ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. אל הנשיא הרצוג, שקרא היום לעצור את הליך החקיקה, הצטרף גנץ - שהציע בריאיון ל-ynet מתווה משלו עם שלושה עקרונות: עצירה באופן מוחלט של חקיקת התוכנית; אי-פוליטיזציה של מערכת המשפט - כולל שמירה על הוועדה לבחירת שופטים והיועצים המשפטיים וללא פסקת התגברות ברוב "פוליטי אקראי של 61", כלשונו; ורפורמה "אמיתית", שבמסגרתה יחוקק חוק יסוד: החקיקה, כולל מרכיב של שירות לאזרח - ואיתו גם הקפאה של המצב לכמה שנים.
לדברי גנץ, "ברגע שמגיעים לרפורמה בהסכמה - חוק שיכסה בצורה מסודרת את הסמכויות ואופן בחירת השופטים, עושים משהו מסודר, אין שלב ב' של האירוע. מכסים כל מה שצריך ומקפיאים את העניין הזה ל-5 עד 7 שנים. לא מופיעים במושב הבא - ומציעים 'חוק נתניהו' או 'חוק צרפתי'".
3 צפייה בגלריה
הנשיאה מסרבת להגיע לוועדת חוקה, ומחרימה מפגש מסורתי בכנסת בשל "אילוצי לו"ז"
הנשיאה מסרבת להגיע לוועדת חוקה, ומחרימה מפגש מסורתי בכנסת בשל "אילוצי לו"ז"
הנשיאה מסרבת להגיע לוועדת חוקה, ומחרימה מפגש מסורתי בכנסת בשל "אילוצי לו"ז"
(צילום:אתר בתי המשפט, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
כאמור, העמדה הפומבית של הממשלה היא סירוב להקפיא את החקיקה כדי לדון בפשרה. אבל הדיונים בקואליציה על פיצול הרפורמה אולי מלמדים אחרת. מקורבי שר המשפטים אמרו אמש בתגובה למתווה של גנץ כי "אם הוא כל כך מאמין בהצעה שלו, למה הוא לא הציע אותה כשהיה בשלטון? למה במקום זה הציע אביר הדמוקרטיה לפני הבחירות מהפכה משטרית אמיתית, שלפיה ממשלה שאיבדה את הרוב תמשיך לכהן ואי אפשר יהיה להפיל אותה? זו לא הצעה להידברות אלא הצעה למסמוס הרפורמה. אנחנו קוראים לגנץ להודיע לאיזה סעיפים מהרפורמה הוא מסכים, וכך נדע שיש רצון אמיתי להגיע להסכמה".
הנשיא הרצוג ניסה לפנות אתמול שוב לכל הצדדים ובשיחה עם לוחמי גולני, קרא לנבחרי הציבור להקפיא את המהפכה המשפטית ו"לאפשר הידברות - כי יש רוב עצום בעם שהיה רוצה הידברות". הרצוג אירח בבית הנשיא את 'צוות עמרי' מבא"ח גולני, סגן עומרי אקשלמה ומחלקתו - שסרטון שלהם ברשתות, שבו פנה הקצין לחייליו בסיום מסע אלונקה, הפך לוויראלי. "אנחנו נמצאים ברגע מאוד נפיץ מבחינה ישראלית", אמר הרצוג. "אני באמת חושב שמדינת ישראל היא מטאפורה לאלונקה. זה יכול להיות במירוץ אלונקות או בתהליך הנשיאה של האלונקה. אם מישהו לוקח את האלונקה ימינה מידי או שמאלה מידי האלונקה יכולה ליפול ואם מישהו נוטש את הנשיאה של האלונקה, האלונקה עלולה ליפול. ככה אני רואה את ישראל".
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מסרבת כידוע לשתף פעולה עם תוכנית נתניהו-לוין - ודחתה את הזמנתו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן להשתתף בדיונים בוועדה שבראשותו. בנוסף הודיעה חיות שלא תשתתף היום במפגש המסורתי של סמלי השלטון לרגל ט"ו בשבט בשל "אילוצי לו"ז", והיא תגיע רק לישיבה שמתקיימת לאחר מכן במליאת הכנסת. במפגש מתכנסים יחד מדי שנה נשיא המדינה, ראש הממשלה, ראש האופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ויו"ר הכנסת. המפגש מתקיים מדי שנה בחגיגות יום ההולדת של הכנסת, בלשכת היושב ראש.
פורסם לראשונה: 23:00, 05.02.23