עימות נוסף נרשם היום (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי - והפעם בעניין ההפגנות במעבר כרם שלום, ופינוי המוחים משם. "זה לא עניינך לפנות למפכ"ל ולהפעיל עליו לחץ בעניין פינוי המפגינים בכרם שלום", אמר בן גביר להלוי. הרמטכ"ל השיב לו: "זו החלטת הקבינט״.
7 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בכנס מבצעי של חיל האוויר
הרמטכ״ל הרצי הלוי בכנס מבצעי של חיל האוויר
"חייבים לחסל את דף וסינוואר". הרמטכ"ל הלוי
(צילום: דובר צה"ל )
בן גביר מתח ביקורת על הרמטכ"ל ואמר שזה לא מקובל שהוא מפעיל את המשטרה בכרם שלום. הרמטכ"ל השיב שהצבא קיבל הנחיה מהקבינט להכניס את הסיוע ההומניטרי. "אם אתה רוצה, תשנה את ההחלטה", אמר הלוי.
שר הביטחון יואב גלנט יצא להגנתו של הלוי ואמר כי מרגע שהקבינט ביקש מהצבא לקיים את ההנחיה - הצבא מקיים אותה. לדבריו, "שיתוף הפעולה נעשה מול כוחות המשטרה והוא זה שמגויס לטובת המשימה. לא יוציאו עכשיו גדוד או חטיבה מהלחימה בפנים בשביל הסיפור של כרם שלום. המשטרה שם, זה התפקיד שלה, והצבא עובד בשיתוף פעולה כדי לקיים את ההחלטות של הדרג המדיני".
על מעבר הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום אמר הרמטכ"ל: "יש חשיבות רבה להעברת הסחורות דרך כרם שלום. יש לנו בידוק, וזה חשוב שכל סחורה נבדקת. יש גם חשיבות מבחינה מדינית שכשאנחנו מדברים עם העולם אנחנו יכולים לומר להם שאנחנו דואגים לעזה".
הכותרת
מלכוד אונר"א | רונן ברגמן
27:21
7 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"צריך לבחון מחדש את הכנסת הסחורות לעזה". בן גביר
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
השר בן גביר השיב: "אבל הטענה שזה מדיני. זה לא קשור לצבא. מעריך את העבודה שלך בימים הללו ואת המסירות וההקרבה, אבל המדיניות נקבעת בקבינט ובממשלה ולא על ידי הרמטכ"ל. אני חושב שצריך לבחון מחדש את הכנסת הסחורות". ראש הממשלה אמר כי "אנחנו אישרנו בקבינט".
בן גביר אמר לרמטכ״ל: "זה אושר על ידי הרוב ולא על ידי כולם, ואני כן מבקש שוב דיון, אבל בכל מקרה את המדיניות צריך לקבוע הקבינט. הרמטכ״ל לא צריך לנהל את המדיניות וגם לא לנהל את המשטרה. אתה לא יכול לפנות למפכ״ל ישירות. אם אתה רוצה אותו תעבור רק דרכי. זה מינהל תקין". גלנט התערב: "הרמטכ״ל מיישם את החלטות הקבינט ופועל בתחום סמכותו". בן גביר השיב: "הרמטכ״ל לא צריך להתערב בעבודת המשטרה ובטח לא להפעיל לחץ על המפכ"ל". ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם: "עומד מאחורי הכנסת הסחורות, אבל אם צריך נקיים הצבעה נוספת".
לאחר שבן גביר העיר לרמטכ"ל, גלנט תקף את תפקוד המשטרה: ״במקום להרוג מחבלים, גדוד שלם אוכף את הסדר״. לדבריו, "בעקבות פעילות המשטרה החלקית אנחנו צריכים להוציא מעזה גדוד שלם. במקום להרוג מחבלים - הוא אוכף את הסדר בכרם שלום. הגוף שאוכף את החוק במדינת ישראל הוא המשטרה, ואת החלטת הקבינט צריך לקדם".
7 צפייה בגלריה
ביקור של שר הביטחון יואב גלנט ו הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי באחד מבסיסי אמ״ן
ביקור של שר הביטחון יואב גלנט ו הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי באחד מבסיסי אמ״ן
יצא להגנתו של הרמטכ"ל - ותקף את המשטרה. גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
עימות נוסף בין הלוי לבן גביר בישיבה היה על רקע הביקורות שנשמעו לאחרונה בממשלה על הוראות הפתיחה באש. הרמטכ"ל הלוי הסביר בישיבה כי לא היו שינויים בנוהל, אך שהיו "חידודים" - כדי למנוע תקריות של ירי דו-צדדי. זאת, לדבריו, מכיוון שבעזה יש הרבה כוחות ולכן המפקדים "רואים דברים מעבר לטווח הראייה", וגם כדי למנוע אפשרות של מקרי ירי לעבר חטופים שברחו.
"אנחנו עושים את החידודים בשטח כי יש מי שרואים את התמונה הרחבה", אמר הרמטכ"ל. השר בן גביר העיר: "אתה יודע איך פועלים האויבים שלנו, הם תמיד מכרסמים. אתה מכיר אותם. הם ינסו אותנו. ישלחו נשים וילדים שבסוף יתגלו כמחבלים. אם נמשיך ככה נגיע ל-7 באוקטובר". הלוי השיב: "זו הפעם השלישית שאנחנו מנהלים את השיחה הזאת. אני לוקח ברצינות את דבריך, אחרי השיחה הקודמת הקדשתי ביקור שלם לנושא. החיילים מכירים במורכבות, אם לא נתאים את ההוראות נראה אירועים קשים של ירי דו-צדדי".
בן גביר מצידו ענה: "ננהל את השיחה גם בפעם הרביעית והחמישית. ברור שצריך לשים לב לאירועים של ירי כוחותינו על כוחותינו, אבל מצד שני צריך הנחיות ברורות - אין מצב שילדים ונשים מתקרבים לגדר. כל מי שמתקרב כדי לכרסם ולפגוע בביטחון צריך לקבל כדור. אחרת נגיע שוב ל-7 באוקטובר".
7 צפייה בגלריה
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
השרה סטרוק. "הטרילה את הרטמכ"ל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הישיבה השרה אורית סטרוק קטעה כמה פעמים את הרמטכ"ל, ולדברי שרים "ניסתה להטריל אותו וכל שנייה קפצה והעירה הערות". כך, למשל, כשהרמטכ"ל אמר ש"אם לא נכניס את הסיוע ההומניטרי בכרם שלום האלטרנטיבה תהיה ברפיח, בלי פיקוח, ויש חשש שיוברחו פנימה אמצעי לחימה", סטרוק קפצה ואמרה: "מי אמר שזו האלטרנטיבה? אז צריך לדאוג לאלטרנטיבה אחרת. צריך לדאוג שאונר"א תפסיק לחלק שם. זה לא הגיוני". ואולם השרים, ובהם השר עמיחי שיקלי, וראש הממשלה נתניהו, ביקשו ממנה להמתין לזמן לשאלות ובינתיים לרשום אותן.

"דף וסינוואר כבר לא משפיעים בכלל על הלחימה - אך חייבים לחסל אותם"

הרמטכ"ל הלוי קיים סקירה ביטחונית, התייחס לפעולה הצבאית הצפויה ברפיח ואמר כי צריך להימנע מלספר על השלבים של המבצע. "אנחנו בתקשורת מספרים לסינוואר איפה נהיה בעוד שתי דקות, אנחנו אומרים לסינוואר כל צעד שלנו", אמר. "את התמונה הגדולה אנחנו מכירים, אבל זה שאומרים בחוץ מה הולך לקרות - אנחנו נותנים לסינוואר להתכונן לקראת בואנו. קשה לנהל מלחמה ככה". עוד אמר הרמטכ"ל שהשיח הציבורי על הפעילות המבצעית לא בריא.
הרמטכ"ל אמר כי אישר כבר תוכניות לפעולה ברפיח שלוש פעמים. "כשנידרש, נציג לכם את כל המשמעויות למבצע", אמר. לדבריו, "השיח הציבורי לאיפה הולכים ולאיפה לא הולכים - זה דבר מסוכן". עוד הוא אמר לשרים כי חטיבת חאן יונס הוכרעה: "אין מערכת שפועלת נגדנו, הכול ספורדי".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל-ABC
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל-ABC
נתניהו. "גם האמריקנים לא היו מסכימים להשאיר מובלעת קטנה של דאעש בעיראק"
נתניהו אמר לגבי רפיח: "אנחנו אומרים לאמריקנים ולידידים אחרים בעולם - לא נוכל להשאיר גדודים של חמאס ברפיח. לא ארבעה ולא גדוד אחד. זה כמו שהאמריקנים לא היו מסכימים להשאיר מובלעת קטנה של דאעש במלחמה שלהם בעיראק". ראש הממשלה עדכן את השרים שישוחח היום עם הנשיא ביידן ושבשיחה "יעלו הרבה דברים". הוא הבטיח לשרים שתתקיים בהקדם האפשרי ישיבה דומה גם בנושא המצב הצפון.
מהסקירות של הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה עולה כי ברור לחלוטין שאין שום כוונה להשאיר מסגרות מתפקדות של חמאס ברצועת עזה - וש"הולכים עד הסוף". אחד השרים שאל מה מדדי הניצחון, והרמטכ"ל השיב: "פירוק המערכת הצבאית עד המסגרת האחרונה. לא משאירים גדוד של חמאס שיתפקד".
7 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"כבר לא משפיע כלל על הלחימה". סינוואר
(צילום: EPA)
הלוי סימן את הפער המרכזי מבחינתו בלחימה: "הייתי מצפה שבשלב הזה נהיה כבר עם שני חיסולים לפחות מהנהגת חמאס הבכירה". לדבריו, מנהיגי חמאס יחיא סינוואר ומוחמד דף "כבר לא משפיעים בכלל על הלחימה, אבל אנחנו חייבים להרוג אותם". אמר שמבחינת הצבא מדובר ב"פער" שהם עדיין בחיים, ושכל מי שתכנן את המתקפה של 7 באוקטובר - צריך למות. הרמטכ"ל הדגיש גם את נושא הלחץ הצבאי כמנוף להביא לעסקת חטופים. "בפעם הקודמת מה שהביא לעסקה זה לחץ צבאי מסיבי על חמאס, זה לא יקרה אחרת", אמר.

"שיפור במערכת היחסים" בין הרמטכ"ל לשרה רגב

למרות העימותים ה"רגילים" בין בן גביר לרמטכ"ל, שרים אומרים שישיבת הממשלה הייתה מאוד רצינית ומרשימה ושהיא הותירה עליהם רושם מאוד חיובי. השרים שמעו סקירות ממפקד יחידת יהל"ם, מפקד אוגדת 162 ומפקד בסיס פלמחים, שהציג את שיתוף הפעולה בין כוחות היבשה וחיל האוויר.
מפקד אוגדה 162 עדכן כי האוגדה שפעלה בצפון הרצועה הרגה 5,070 מחבלים. הוא דיבר על צמצום כמעט לאפס של ירי תלול מסלול משם, כשהמטרה היא לאפס את זה לגמרי, וגם על בהירות מוחלטת במשימות האוגדה. כמו כן הוא דיבר על "הרוח האיתנה של הלוחמים". לדבריו, מדובר ב"חבורה של אריות, אמיצים שלא רוצים לעזוב". הוא דיבר על המילואימניקים כמקור אדיר של עוצמה, וסיפק נתון על 2,000 פצועים שהיו להם, מתוכם 78% חזרו ללחימה - כולל כאלה שעברו פציעות משמעותיות. הוא סיפר על מ"פ שנפצע שלוש פעמים וחזר ללחימה.
7 צפייה בגלריה
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
עיר האוהלים ברפיח. הרמטכ"ל אישר תוכניות ללחימה שם 3 פעמים
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
יחידת יהל"ם הציגה לשרים את מגוון היכולות של רובוטיקה, רחפנים, השמדת מנהור וכדומה. כמו כן, לשרים הוצג השלל שנתפס כגון ספרות מקצועית של חמאס, רקטות מכל הדגמים, מוקשים, מטענים RPG ומלטי"ם. אחד השרים אמר: "פגשנו אנרגיה של ניצחון. אתה רואה את הנתונים ואיך המפקדים מופיעים ומדברים. ההישגים מדהימים".
השרים בני גנץ וגדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי לא נכחו בישיבה, בעוד השר חילי טרופר מהמפלגה נכח. במהלך הסקירה הביטחונית נרשמו חילופי דברים משעשעים בין הרמטכ"ל לשרה מירי רגב, שהצטרפה לדבריו והשלימה משפט שלו. הלוי השיב בחצי קריצה: "אני מזהה שיפור במערכת היחסים שלנו". השרים אכלו גם ארוחת צהריים בבסיס יהל"ם והתפעלו מאוד מהטבח של היחידה.
שר החוץ ישראל כץ התייחס לדבריה של השליחה המיוחדת לשטחים הפלסטיניים מטעם מועצת האו"ם לזכויות האדם, פרנצ'סקה אלבנזה, שכתבה ברשת X כי"הקורבנות בטבח 7 באוקטובר לא נרצחו בגלל יהדותם, אלא בתגובה לדיכוי הישראלי". לדברי כץ, "כל מה שאתם צריכים לדעת על האו"ם - השליחה המיוחדת שלהם⁩ 'מסבירה' לנשיא צרפת שטבח ה-7 באוקטובר לא קשור ליהדות אלא 'תגובה לדיכוי הישראלי'. אני מצפה מהמזכ"ל גוטרש לפטרה במיידי. נגמר העידן שיהודים שותקים".