היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר הבוקר (שישי) במסיבת עיתונאים שכינס בתל אביב כי האמריקנים והישראלים מסכימים על כך שהמלחמה נגד חמאס תימשך חודשים, ותהיה בשלבים. היועץ הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי בביקורו בישראל הוא ניהל שיחות מועילות מאוד על מעבר מלחימה אינטנסיבית לשלב הבא של המלחמה בעזה.
לדברי היועץ המלחמה תעבור לשלב שיתמקד בסיכולים של הנהגת חמאס, ובמבצעים על סמך מידע מודיעיני. סאליבן לא סיפק פרטים על לוח הזמנים, אך ציין כי ניהל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וחברי קבינט המלחמה שיחות על לוח הזמנים והתנאים.

2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם ג'ייק סאליבן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם ג'ייק סאליבן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב
סאליבן נפגש עם הנשיא יצחק הרצוג
(צילום: אבי קנר)
סאליבן הדגיש במסיבת העיתונאים הבוקר כי ארה"ב מצפה מישראל להראות בפועל את כוונותיה להימנע מפגיעה באזרחים בעזה. הוא ציין כי חמאס משתמש באזרחים בתור מגן אנושי, ומסתתר מאחורי בתי חולים ובתי ספר. לפי סאליבן לישראל אין כוונה לכבוש את רצועת עזה לתקופה ממושכת, והשליטה ברצועה צריכה לעבור לידי הפלסטינים בלוח זמנים מוגדר.
במסיבת העיתונאים סירב סאליבן להשיב אם הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל ייפגע, במידה שהמלחמה לא תעבור לשלב של לחימה בעצימות נמוכה יותר, עם פחות אזרחים שנפגעים. הוא אמר כי הדרך הטובה ביותר להגיע להסכמה היא באמצעות דיונים מאחורי דלתיים סגורות.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט לניהול המלחמה במפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט לניהול המלחמה במפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, בקריה בתל אביב
חברי קבינט המלחמה וסאליבן בפגישה אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
סאליבן הגיע אתמול לביקור בישראל, שבמהלכו נפגש כאמור עם קבינט המלחמה ודן עימו בהמשך המלחמה ובהיערכות ליום שאחרי. לפני הגעתו לארץ פורסם שהאמריקנים מעוניינים להגיע לתיאום עם ישראל על השלבים הבאים במלחמה, ומבקשים ממנה שלקראת סוף השנה או תחילת השנה הבאה היא תפחית בעצימות התקיפות ברצועת עזה. במקביל, בוושינגטון רוצים להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה ולשקול הפוגות הומניטריות שיאפשרו שחרור חטופים נוספים.
בהמשך היום אמור סאליבן להיפגש עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן.