היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, יגיע היום (חמישי) לביקור בישראל שבמהלכו ייפגש עם קבינט המלחמה המצומצם וידון עמו בהמשך המלחמה ובהיערכות ליום שאחרי. סאליבן מתכנן גם להעלות בפגישותיו בישראל את המצב בצפון, בצל ההערכות בישראל לפיהן הסיכויים להגיע להסדר מדיני ליישום החלטה 1701 של האו"ם שתאלץ את ארגון הטרור הלבנוני לסגת מצפון לנהר הליטני - נמוכים.
1 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
סאליבן. גם הצפון במוקד הדיונים
(צילום: AFP)
הכותרת
המחיר של איסור כניסת פועלים פלסטינים לישראל
18:26
האמריקנים מעוניינים להגיע לתיאום עם ישראל ביחס לשלבים הבאים במלחמה, ומבקשים מישראל שלקראת סוף השנה או תחילת השנה הבאה היא תפחית בעצימות התקיפות ברצועת עזה. במקביל, בוושינגטון רוצים להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה מחדש ולשקול הפוגות הומניטריות שיאפשרו שחרור חטופים נוספים.
בין המדינות אין מחלוקת ויש אף הסכמה באשר ליעדי המלחמה - חיסול חמאס ומניעת טבח נוסף בישראל - אך עם זאת האמריקנים חושבים שישראל צריכה לעשות מאמץ גדול יותר למזער פגיעות באזרחים ולפעול לפי דיני המלחמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם זאת, הודה השבוע כי בין ישראל לארה"ב יש מחלוקת בנוגע ליום שאחרי חמאס.
נתניהו אותת שוב כי לא יסכים שהרשות הפלסטינית תשלוט ברצועת עזה אחרי הפלתו של ארגון הטרור. "אני רוצה להבהיר את עמדתי: לא אתן לישראל לחזור על טעות אוסלו", אמר נתניהו.
סאליבן מגיע לישראל אחרי שאמש נפגש בריאד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. הבית הלבן מסר כי השניים דנו בהגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, במאמצים המתמשכים ליצור תנאים חדשים לשלום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים ובהעמקת שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי ביטחון, מסחר, חקר החלל וטכנולוגיות מתקדמות.
ביום שני הקרוב יגיע לישראל שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, בהזמנתו של שר הביטחון יואב גלנט. בכל הקשור ללבנון ולטיפול בחות'ים בתימן, האמריקנים נותרו בעמדתם כי יש לעשות הכול על מנת למנוע התפשטות של המלחמה לזירות נוספות. ישראל, עם זאת, מבהירה להם כי אם לא יטפלו באיום מצד החות'ים, לא תהיה לישראל ברירה אלא לפעול צבאית.