ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, שתוכנן להתקיים בסוף החודש הנוכחי, נדחה לחודש יולי. כך אמרו הלילה (בין שישי לשבת) כמה גורמים לרשת NBC. הבית הלבן, כך אמרו מקורות לרשת האמריקנית, מתכנן כעת ביקור רחב יותר של הנשיא במזרח התיכון בחודש הבא.
גורם ישראלי בכיר אישר את הדיווח, אך טען כי אין קשר למצב הפוליטי בישראל. עם זאת, לפי ההערכות, הדחייה תאפשר לאמריקנים להבין טוב יותר מה גורלה של ממשלת בנט. בבית הלבן חוששים שהממשלה תיפול בסמוך לביקור של ביידן, מה שיצייר את הנשיא כמי שמתערב בפוליטיקה הישראלית ומנסה להשפיע עליה. האמריקנים עדכנו את ישראל בהחלטה, וישנן גם הערכות שהדבר קשור לכך שממשל ביידן רוצה להתכונן לביקור בצורה טובה יותר. כוונת ביידן לבקר גם בסעודיה, נציין, הפכה את המסע שלו למזרח התיכון למורכב יותר - שכן לוח הזמנים הקצר עד הביקור לא מאפשר לאמריקנים הכנה מיטבית אליו, על רקע צעדי הנורמליזציה שהם מנסים לקדם בין סעודיה לישראל.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
דיפלומט זר ושני גורמים אמריקנים אמרו שלפי שעה נראה שביידן לא יצמיד את ביקורו במזרח התיכון לביקוריו בגרמניה וספרד החודש. הסיבה לדחייה, כך דווח, לא ברורה. הגורמים האמריקנים והדיפלומט הזר אמרו ל-NBC כי שינוי התוכניות התרחש ביממה האחרונה, והוסיפו כי מדובר בעניין גמיש שעשוי להשתנות שוב. בבית הלבן, שם לא מסרו עד כה שום הודעה רשמית על הביקור המסתמן של הנשיא, סירבו להגיב לדיווח.
תוכניתו של ביידן לבקר בישראל לראשונה כנשיא פורסמה לראשונה ב-ynet אתמול. ביידן אמור היה להגיע לישראל ב-23 ביוני ליום אחד, עמוס מאוד, ואת היום למחרת תכנן להקדיש לביקור ברשות הפלסטינית. היום המתוכנן של ביידן בישראל כלל בין היתר קבלת פנים ממלכתית במעמד ראשי המדינה, ביקור בסוללת כיפת ברזל בבסיס פלמחים, ביקור ביד ושם ופגישות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט.
את יום הביקור השני, כאמור, תכנן ביידן להקדיש לפלסטינים. הוא אמור היה לבקר בבית חולים במזרח ירושלים ולהודיע על סיוע אמריקני לפלסטינים, לאחר מכן לבקר בבית לחם שם לפי התוכניות אמור היה להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ובהמשך גם תכנן לבקר בכנסיית המולד. פרטי הביקור נסגרו כמעט סופית במהלך ביקורו השבוע של היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא בוושינגטון, אולם כאמור, הודעה רשמית של הבית הלבן בנוגע לביקור לא התפרסמה - ולפי הדיווח, הוא יידחה.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן. ייפגש עם הנשיא, או לא?
(צילום: EPA)
האמריקנים התמהמהו מאוד בסגירת פרטי הביקור ונמנעו בשבועות האחרונים לפרסם הודעה רשמית לגביו, לא מעט בגלל המצב הפוליטי בישראל והחשש האמריקאי שהממשלה קרובה ליפול עד הביקור או בסמוך לו. החשש בוושינגטון היה שביקור נשיאותי בעת הזאת ייתפס כסיוע לאחד הצדדים.
בישראל, לפי שעה, לא מגיבים לדיווח על דחיית הביקור - אך ההערכה היא כי ייתכן שאם אכן יידחה הביקור, לדבר יהיה קשר גם למצב הפוליטי בישראל, כשבשבוע הבא אמור לעלות להצבעה בכנסת חוק החלת הדין הפלילי ביהודה ושומרון. החוק, ששר המשפטים גדעון סער הזהיר שיהווה מבחן "אם הקואליציה רוצה להתקיים", לא זוכה לרוב לפי שעה.
אמש, בצל המלחמה באוקראינה שמעלה מיום ליום את מחירי הנפט והגז למערב, אמר ביידן כי הוא שוקל לבקר בסעודיה, אבל הוסיף כי מוקדם מדי לומר אם יסכים להיפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שעמו הוא מסרב לקיים קשר ישיר בשל מעורבותו במותו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בטורקיה. בתדרוך שערך אמש לעיתונאים שהתלוו אליו לסיור בדלאוור אמר ביידן כי "יש אפשרות שאפגש עם הישראלים ומדינות ערב. סעודיה ברשימה, אבל התוכנית עדיין לא סגורה".
ביידן התחייב בעבר להתייחס לסעודיה כאל מדינה מצורעת ושלל את האפשרות להיפגש עם יורש העצר של ממלכת הנפט, אך בכלי התקשורת האמריקנים דווח לאחרונה כי עניין הנסיעה לסעודיה נמצא באוויר מזה זמן מה. כלי התקשורת בארה"ב דיווחו אתמול כי ביידן כבר החליט להיפגש עם השליט בפועל בסעודיה, אף שהתעקש שהגורם שאמור להתנהל מולו הוא אביו, המלך סלמאן.

"אני לא הולך לשנות את דעתי בכל הנוגע לזכויות אדם", אמר אמש ביידן והדגיש: "אך כנשיאה של ארצות הברית תפקידי הוא לקדם את השלום כמה שאפשר - וזה מה שאני מנסה לעשות כעת". גם כשנשאל אם ייפגש עם יורש העצר התעקש ביידן על תשובתו ואמר כי הוא מתמקד כעת בהשגת השלום בין ישראל למדינות ערב.
האמריקנים והסעודים זקוקים זה לזה: מצד אחד, המלחמה באוקראינה מייקרת את מחירי הנפט והגז למערב, וביידן ינסה לשכנע את הסעודים להגדיל את תפוקת הנפט כדי למתן את מחירי הדלק בארה"ב ולבלום את האינפלציה, ואילו הסעודים צריכים את הסיוע הצבאי האמריקני לאור המגעים להסכם גרעין עם איראן. כל זה, יש לציין, קורה במקביל לדיווחים על התחממות ביחסים הלא רשמיים בין הסעודים לישראלים. גורמים ישראלים ואמריקנים הבהירו שהממלכה עדיין לא מוכנה לנורמליזציה מלאה ולהסכמי שלום בדומה לאמירויות.