היחסים בין הליכוד למחנה הממלכתי ממשיכים להיות מתוחים. אחרי הביקורת על תקציב המדינה לשנת 2024 ועל סירוב הליכוד לקצץ בשרים ובמשרדים מיותרים, החל אמש (יום ראשון) קרב האשמות הדדי לגבי ההדלפות מהישיבות הסגורות של קבינט המלחמה והקבינט המורחב.

ההדלפות מקבינט המלחמה עוררו ביממה האחרונה מתח גדול וכעס, והיו שהעריכו שאם הדבר יימשך, השותפות בין הליכוד למחנה הממלכתי תתפוצץ. היום במליאת הכנסת האשים השר דודי אמסלם את השר בני גנץ ושותפו חילי טרופר בהדלפות. "מי נהנה מההדלפה, למי יש אינטרס?", האשים אמסלם, "מה, מי תיאר את הסיטואציה השקרית? אז אני אומר לכם, בראש שלי זה הם הדליפו, טרופר והשני, וגנץ".
למשמע הדברים התקוממה ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד, והעירה לו: "איך אתה לא מתבייש?". אמסלם, מצידו, הוסיף: "בגלל שהם רצו להגחיך אותנו". בן ארי המשיכה וצעקה לעברו: "תגיד לגנץ לבוא לפה ולהעיד על הדברים שאתה אומר. הוא לא פה, אז תפסיק עם זה". אמסלם תקף: "זה בכיוון שלהם, בגלל שזה הסיפור שהיה, או בכיוון של האנשים האחרים שנמצאים בתוך המערכת הצבאית".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ דודי אמסלם חילי טרופר
בני גנץ דודי אמסלם חילי טרופר
גנץ, אמסלם וטרופר
(צילום: אבי מועלם, גיל יוחנן)
לאחר חילופי הדברים, השיב טרופר לאמסלם: "אני מקווה שתתנצל על ההאשמה החמורה ועל השפה הנמוכה. האמת שדי מאסנו בשפה הזו ובדרך הזו. היה לך נורא חשוב לדבר על כאבי הבטן שלך, אבל השר אמסלם, תחשוב על כל המילואימניקים, תחשוב על כל המשפחות השכולות".
אמסלם העיר: "יש לך שפה גבוהה מאוד". טרופר המשיך: "תחשוב על כל המשפחות של החטופים, שעכשיו שומעות אותך עולה פה, ומה חשוב לך עכשיו? להמשיך לגדף, לדבר בשפה הזו. עכשיו, אנחנו, שאלת למה לא הצבענו בעד התקציב. פשוט כי לא הייתה שם דוגמה אישית. אם אומרים לכולם 'הגיעה העת לקצץ וצריך להדק חגורות, אבל הממשלה לא מצליחה לקצץ במשרדים שלה, במספר חברי הכנסת הנורבגים, קצת קשה לבוא בפנייה לציבור".
הוא ציין: "באופן כללי אני חושב שכדאי שתיזהר בהאשמות ובהכללות. אתה מדבר הרבה על סטראוטיפים ועל צביעת מחנות, זה בדיוק מה שעשית עכשיו. הייתי מציע לך להיות הרבה הרבה יותר זהיר, בעניין ההדלפות ובכלל. ואולי עוד משפט אחד, רק אתה יכול לפני הצבעה על חוק האחדות, זה די מדהים, להיכנס לפה ולהמשיך לקרוע ולפלג. צריך רמת ציניות כל כך גבוהה כדי להיכנס למליאה, בזמן מלחמה, ולקרוע ולהמשיך לפלג. אני רק מקווה שהציבור, בין האפשרות שאתה מציע, להמשיך כאילו אין פה מלחמה, להמשיך לקלל, לגדף ולפלג, ובין ההצעה שרוב הציבור הישראלי רוצה בה, להישאר ביחד למרות המחלוקות, לקוות שהרוב יבחר בטוב".
בישיבת הממשלה שהתקיימה בשבוע שעבר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להדלפות מהדיונים הביטחוניים, וציין כי "יש לנו מכת הדלפות. אין מדינה שעובדת ככה, אני לא מכיר דבר כזה בשום דמוקרטיה. צריך לבדוק את ההדלפות, וזה לא מגיע רק מהדרג המדיני. אני לא מוכן להמשיך כך". נתניהו הזכיר בישיבה כי הנחה לקדם את "חוק הפוליגרף", שיחייב את "כל מי שיושב בקבינט ובדיונים ביטחוניים, כולל הדרג המדיני והמקצועי" לעבור בדיקה תקופתית במכונת אמת כדי למנוע ולאתר מדליפים.
2 צפייה בגלריה
במסגרת התרגיל הצבאי "אגרוף המחץ" מתכנסת כעת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, להערכת מצב תרגילית
במסגרת התרגיל הצבאי "אגרוף המחץ" מתכנסת כעת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, להערכת מצב תרגילית
כינוס של הקבינט המדיני-ביטחוני
(צילום: חיים צח/לע"מ)
שירות הביטחון הכללי, מערכת המשפט ושרים רבים מתנגדים ל"חוק הפוליגרף", שיחייב את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני לעבור בדיקה תקופתית במכונת אמת כדי למנוע ולאתר מדליפים. במערכת המשפטית אומרים כי מעקב אחרי שרים בדמוקרטיה ואחרי הדלפות הם עניין שזר לארגון חשאי, ושמדובר במדרון חלקלק למעקבים נוספים. גם שרים רבים בקבינט מתנגדים כאמור למהלך. אחד מהם אמר: "מעקב כזה יפריע לעבודה השוטפת שלנו עם עיתונאים, שהיא זכות דמוקרטית בסיסית. כל שר יודע, גם כשהוא מדבר עם עיתונאים, מהו הקו האדום שעליו לא מתדרכים".
בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הוא מקודם לנוכח אירועי הדלפות רבים בשנים האחרונות מדיוני הקבינט, לרבות בעת האחרונה בתקופת המלחמה, שגרמו לנזק ביטחוני חמור ביותר, וכן לנוכח מסקנת עבודת המטה שהתבצעה במל"ל ולפיה הכלים הקיימים להתמודד עם תופעת ההדלפות לא נותנים מענה אפקטיבי לעצירת התופעה.