אירוע פרוטקשן נוסף בגולן מסמן שוב טרור שאין לו סוף: ביום רביעי שעבר לפנות בוקר הגיע אלמוני אל אתר קמפינג ולינה גדול באזור והשליך לפיד בוער לעבר מתבן חציר במתחם שבו ישנו באותה העת יותר מ-150 נופשים. "נמנע פה אסון ענק ומישהו עשה זאת במזיד", אמר ל-ynet בעל המתחם. המשטרה פתחה בחקירה, אולם טרם ידועה זהות החשוד ומי שלח אותו.
"ניכר היה שאותו אדם ידע בדיוק להיכן לגשת ומה הוא רוצה להצית כדי לעשות את הנזק הזה", תיאר בעל אתר הקמפינג, שהפגיעה בו מתפרסמת כעת לראשונה. "הוא הגיע בלילה אל האתר ובידיו לפיד טבול בנפט שהכין מראש וזרק אותו לכיוון המתבן. האירוע נגמר ללא נפגעים במזל גדול. כשהלפיד נפל, הוא פגע גם בגדר מתכת ועשה רעש חזק שהעיר את המשפחה שישנה באוהל הסמוך. הם קמו בבהלה והבחינו בחציר שהחל לבעור והספיקו לכבות אותו בזמן. אם חלילה המתבן היה נדלק, בתוך שניות האירוע הזה היה יכול להיגמר רע".
1 צפייה בגלריה
הלפיד שהושלך למתבן חציר
הלפיד שהושלך למתבן חציר
הלפיד שהושלך למתבן חציר
בעל מתחם הנופש מספר כי ניסיון ההצתה אירע בתקופה העמוסה ביותר בשנה כשהמונים מבקרים בצפון. הוא הוסיף שחשש מפרסום האירוע כדי לא להרתיע את הנופשים. לדבריו, "לא קיבלנו שום איום מפורש ודרישה לפרוטקשן, אבל אין לנו ספק שמישהו מצפה שנשלם לו והוא כועס שלא פנינו ובדקנו למי עלינו לשלם עבור הגנה כאן".
מתחמי הקמפינג בגליל ובגולן הם לא יעד טבעי לארגוני הפשיעה שמחפשים לרוב את לחמם בדמי חסות מקבלנים גדולים, אך באחרונה הם מרחיבים את עסקיהם גם לענפי התיירות, המזון ועוד. "אנחנו לא עסק שמרוויח המון אבל באוגוסט כשמגיעים אוספי המודיעין של חברות הפרוטקשן ומנסים לאתר בעלי עסקים לגבות מהם כספים, הם רואים שעמוס פה ומלא במבקרים וחושבים שאנחנו עסק מאוד רווחי ולכן כנראה הגיעו אלינו", סבור בעל המקום. "המשטרה ניסתה לטעון שזה אולי סכסוך של מישהו מולי אבל אין לי סכסוך עם אף אחד ולא נשמע לי שבגלל סכסוך יגיע לכאן אדם בלב אתר קמפינג מלא בנופשים ישנים בלב יער ויבקש להצית אותו עם לפיד מקצועי שיצר".

"שכחנו את המשמעות של לחיות פה"

בעל המתחם, שמעורה היטב בפשיעה המשתוללת בגליל ובגולן בשנים האחרונות, מסביר כי "נתקלנו לא מעט באירועי פרוטקשן, אבל לא בכל יום או כל שבוע כפי שקורה עכשיו. במובן מסוים שכחנו לחלוטין במסווה של פוליטיקלי קורקט את המשמעות של לחיות פה ומהם כללי המשחק, בדיוק כמו שראינו ב'שומר החומות' ומה שהיה במושב מי עמי כאשר אלפים צרו עליו וצעקו 'חייבר אל יהוד'. זה הולך ועולה ואי אפשר לברוח מהמרכיב הלאומני. זו לא פשיעה סתם אלא כזו שמגיעה מציבור ספציפי ופוגשים אותה בערים המעורבות ובגליל ובנגב. הרפיסות הלאומית משביתה פשוט את היכולת שלנו להתקיים פה".
השבוע החולף היה עמוס באירועי אלימות והרס ברקע תופעת הפרוטקשן המתרחבת והמבוססת בגליל. בימים שני ושלישי נאבקו עשרות בוקרים על הצלת אלפי דונמים של שטחי מרעה שהוצתו בידי גובי פרוטקשן כנקמה בסירובו של בעל העדר במקום לשלם להם פרוטקשן. "לפני כשבוע וחצי הם חיכו לי על הדרך הראשית למרעה", סיפר יניב סבירסקי.
"שני תושבים מטובא זנגרייה התעניינו האם אני צריך שירותי שמירה והצביעו על מתחם המערכות הסולריות שאני מקים. נפנפתי אותם ואמרתי שאני לא זקוק לשותפים ושיחפשו אותי בסיבוב, והנה תראה מה קרה לי", תיאר סבירסקי בכאב ושיתף באומדן הנזקים שמגיע לכ-300 אלף שקלים.

ביום רביעי בלילה נשרפה כליל חנות "מרכז האנרגיה", עסק משפחתי ותיק בן כמה עשורים בלב חצור הגלילית. להערכת הבעלים, החנות הוצתה על רקע ציפיית עבריינים לתשלום דמי חסות. למחרת, בחמישי בצהריים, נתפס בזמן אמת העבריין ראמי איסמעיל, אחרי שקבלן דיווח שהגיע לסחוט אותו. "אם לא תרצה שמירה - תבוא עוד הלילה לטובא לנשק לי את הרגליים", אמר איסמעיל לקבלן לפני שכוחות המשטרה הגיעו, חסמו את דרכו ועצרו אותו. במשטרה ביקשו מקורבנותיו להתלונן חרף החששות: "אל תיכנעו לפרוטקשן, זה רק יביא להעמקת הסחיטה".
ביום חמישי שעבר הוגש כתב אישום נגד יוסף חוסיין הייב (32), לאחר שניסה לסחוט לפחות שני בעלי עסקים בגליל ובגולן, שאצלם עבד בעבר - ודרש מהם לשלם מאות אלפי שקלים - אחרת יפגע בהם ובמשפחותיהם. מהחקירה עלה כי הייב ידע היכן הם מתגוררים ומה מצבם הכלכלי, ופנה אליהם באמצעות סים לא מזוהה וזהות חסויה. תכתובות פניות האיומים אל בעל מתחם צימרים בצפת נחשפו לפני כחודש ב-ynet.
ביום ראשון שעבר מצא בעלי סופרמרקט גדול בראש פינה בכניסה למתחם בקבוק בנזין שאליו מחוברת מצית - סימן ההיכר של ארגוני הפשיעה שביקשו לרמוז לו שהגיע תורו לשלם דמי חסות. "אנחנו לא מתכוונים לשלם", אמר הבעלים, "זו חצייה של קו אדום".