5 צפייה בגלריה
תושב טובא המואשם בסחיטה
תושב טובא המואשם בסחיטה
יוסף חוסיין הייב
המשטרה הגישה היום (שלישי) הצהרת תובע נגד יוסף חוסיין הייב (32) מטובא זנגריה, שנעצר בשבוע שעבר בחשד לניסיון סחיטה באיומים של לפחות שני בעלי עסקים בגליל ובגולן, מהם דרש לשלם מאות אלפי שקלים אחרת יפגע בהם ובמשפחותיהם. הפרקליטות צפויה להגיש נגד הייב כתב אישום ביום חמישי.
5 צפייה בגלריה
אינפו פרוטקשן צפון אינפו פרוטקשן צפון בעל צימרים מ צפת ל בין גורמים כ כל הנראה מ טובא זנגריה
אינפו פרוטקשן צפון אינפו פרוטקשן צפון בעל צימרים מ צפת ל בין גורמים כ כל הנראה מ טובא זנגריה
הייב פנה לבעל צימרים בצפון ודרש 400 אלף שקל. תיעוד השיחה
5 צפייה בגלריה
אינפו פרוטקשן צפון בעל צימרים מ צפת ל בין גורמים כ כל הנראה מ טובא זנגריה
אינפו פרוטקשן צפון בעל צימרים מ צפת ל בין גורמים כ כל הנראה מ טובא זנגריה
הודעות ששלח הייב לבעל הצימרים
לפי הצהרת התובע, הייב פנה לבעל צימרים בצפון באמצעות סים לא מזוהה, דרש ממנו 400 אלף שקלים, ואיים עליו כי אם לא ישלם יפגע בו ובבני משפחתו. לפני כחודש נחשפו ב-ynet ההודעות ששלח הייב לבעל הצימרים, בהם כתב "אף אחד לא יכול לעזור לך יא חמור, ואם תפנה תקבל קנס גדול. אתה על הכוונת". בעל הצימרים אמר הבוקר כי הוא "מודה למשטרה ושמח שהם שמו את ידיהם על האדם הזה".
המשטרה פתחה אז בחקירת האירוע ואיתרה את הייב. לאחר ביצוע ניתוח טכנולוגי לסים הסלולרי שבו השתמש הבינו במשטרה כי הוא פנה לבעלי עסקים נוספים. המשטרה פנתה אל אותם אנשים אך הם לא שיתפו פעולה וטענו כי אינם נדרשו לשלם פרוטקשן. עוד עלה בחקירת המשטרה כי הייב פנה לבעל עסק מהיישוב בוקעאתא ודרש ממנו לשלם דמי חסות בסך 500 אלף שקלים. הייב כתב לאותו בעל עסק "יש לך יומיים להעביר לי 500 אלף, ועד היום בערב לעדכן שאתה מוכן. הבנת אידיוט? אל תשחק עם טובא, אתה לא רוצה שנתחיל באלימות".
5 צפייה בגלריה
yk13492128
yk13492128
מסעדה הוצתה בצפת לפני כחודש, שבועיים לאחר פתיחתה

לפי החשד, להייב הייתה היכרות מוקדמות עם שני בעלי העסקים אותם סחט, והוא אף עבד אצלם בעבר, היה איתם בקשר וידע היכן הם מתגוררים ומה מצבם הכלכלי. השניים לא ידעו שהייב הוא זה שפונה אליהם בזהות חסויה ודורש שישלמו לו מאות אלפי שקלים.
ממלא מקום מפקד מרחב כינרת, ניצב-משנה רן אופיר, אמר ל-ynet כי "כל מה שאנחנו מתעסקים בו במרחב מהבוקר עד הלילה - זה הפרוטקשן. זה בראש סדר העדיפויות שלנו לתת מענה לתופעה הזו ולהכריע אותה". לדבריו, במערך החקירות שהועמד לפיצוח הפרשה העמידו לנגד עיניהם את הרצון להחזיר את הביטחון האישי לידיהם של בעלי העסקים הנסחטים ולאפשר להם להרוויח את פרנסתם בשקט.
אופיר הוסיף כי המשטרה קוראת לכל אזרח שנפל קורבן לעבירה המלווה באיומים לא להיכנע לסחיטה ולהודיע באופי מידי. לדבריו, "הניסיון המצטבר במגוון עבירות סחיטה באיומים מלמד כי התשלום או הציות לאותו עבריין לא מבטיח דבר ואף מעודד, לא אחת, את העבריינים להעמיק את הסחיטה וכן להמשיך ולבצע את זממם נגד אותו קורבן וקורבנות נוספים".

5 צפייה בגלריה
שמשות רכבים מנופצות
שמשות רכבים מנופצות
תופעת הפרוטקשן בצפת: שמשות רכב נופצו במגרש בעיר
תופעת הפרוטקשן אינה חדשה בצפון ולפני כחודש הוצתה מסעדה חדשה בצפת, שבועיים לאחר פתיחתה. בנוסף, בחודש יוני האחרון הגישה המשטרה כתב אישום נגד שני בני דודים אחמד וסזאר גיזאווי, חברי חוליית ביצוע של ארגוני הפשיעה בטובא זנגריה, בגין הרס רב שזרעו בווילת נופש לאירוח ובמגרש למכירת רכבים בעיר צפת. השניים נתפסו זמן קצר לאחר המעשה בסריקות שביצעה המשטרה בסמוך למקום האירוע. למרות שברור מדוע ביקרו במתחמי העסקים והשאירו 'דרישת שלום', במשטרה לא יכלו לקשור את פעילותם לתעשיית הפרוטקשן שמובילות כמה ממשפחות הפשע שגרות בכפר.
עם זאת, במשטרה מתמודדים עם תיקי פרוטקשן רבים שעדיין לא פוצחו ולא נעצרו בהם חשודים שהואשמו במעשים. בשבוע שעבר פשטה המשטרה בשעות הבוקר המוקדמות על כמה בתים וצימרים באזור קריית שמונה, עכברה, עין קיניא, גוש חלב ומשמר הירדן, ועצרה 12 בני אדם שחשודים בסיוע לעבריינים המבצעים עבירות סחיטת דמי חסות. לפי החשד, העצורים, חלקם יהודים, קשורים למשפחות פשע בטובא זנגריה ואינם גרים בכפר עצמו, והם ביצעו הלבנות כספים ואספו מידע על בעלי העסקים הנסחטים תחת מסווה של פעילות שמירה.
הכוחות תפסו צ'קים בסך מיליון שקלים וחצי אצל אחד החשודים, טלפונים רבים, סמים במשקלים קטנים וכסף מזומן רב. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם של שניים מהם, אך אלו שוחררו כעבור יממה. עו"ד ראשיד הייב שייצג את אחד החשודים מטעם הסניגוריה הציבורית אמר כי "למרות המפגן היחצ"ני של משטרת ישראל, מרבית החשודים הם אנשים נורמטיביים ששוחררו לאחר תשאול קצר בתחנה. הצעיר שייצגתי ללא עבר פלילי, והוא שוחרר לאחר חקירה קצרה - ולא הוטחו בו שום חשדות על ביצוע עבירות של סחיטה ופרוטקשן". לדבריו, "למרות זאת, המשטרה עצרה אותו בצורה משפילה, כיסתה את עיניו בפלנלית, צילמה אותו והפיצה את תמונתו לכלי התקשורת כאחרון המחבלים".