פשיטה איראנית - ובריחה: יממה וחצי לאחר הדרמה מול חופי האמירויות, ה"טיימס" הבריטי חשף הלילה (בין רביעי לחמישי) את השתלשלות האירועים שהובילו לדיווחים על חטיפת מכלית הנפט Asphalt Princess.
לפי גורם שנחשף לחומר המסווג מחקירת התקרית, לוחמי קומנדו ימי מאיראן פשטו על הספינה בניסיון לחטוף אותה לארצם - אך הצוות השבית את מנועי הספינה, ועם התקרבותם של הכוחות מצבא ארה"ב ועומאן - החוטפים נמלטו על גבי סירות. לפי הגורם, השבתת המנועים היא זו שהובילה לדיווחים כי הספינה איבדה שליטה בים. הבריטים דיווחו כי אף אחד מאנשי הצוות על הסיפון לא נפגע באופן רציני, וכולם מוגנים.
4 צפייה בגלריה
הספינה נסיכת האספלט
הספינה נסיכת האספלט
הספינה שהאיראנים פשטו עליה
(צילום: MarineTraffic.com)
סוכנות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO), שנמצאת תחת משרד הביטחון בממלכה, סיווגה את האירוע תחילה כ"תקרית שאינה קשורה לשוד ימי" - ורק לאחר מכן דיווחה כי קיים חשש לחטיפת הספינה. אתמול בבוקר הסוכנות הודיעה על חזרה לשגרה ודיווחה כי הפושטים עזבו את המכלית, וכי "האירוע" נגמר.
הדרמה מול חופי האמירויות אירעה פחות משבוע לאחר התקיפה של הספינה היפנית "מרסר סטריט", שהופעלה על-ידי חברה בריטית בבעלות איש העסקים הישראלי עידן עופר, ועל סיפונה נהרגו שני אנשי צוות - רומני ובריטי. האתר האיראני "אל-אעלם" דיווח שהתקיפה הייתה נקמה על הרג שני "פעילי התנגדות" בסוריה, אך בהמשך טהרן הכחישה את מעורבותה. עם זאת, גורם מודיעיני בכיר בישראל אישר ל"טיימס" כי מדובר היה בתגובה לסיכולים הישראליים נגד משלוחי הנפט מאיראן למשטר אסד ומשלוחי הנשק לחיזבאללה.

גנץ חשף את זהות הבכיר האיראני שמאחורי תקיפת הספינה

בעקבות תקיפת "מרסר-סטריט", פנו ארצות הברית, בריטניה וישראל למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה לכנס דיון שיעסוק בפעולותיה העוינות של איראן - חרף הכחשותיה. אתמול קיימו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד תדרוך לשגרירי המדינות שחברות במועצת הביטחון של האו"ם, וחשפו במהלכו את זהות הבכיר האיראני שעומד מאחורי תקיפת "מרסר-סטריט" - סעיד אראג'ני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי-מאוישים של חיל האוויר של משמרות המהפכה. גנץ גם הזהיר את השגרירים כי איראן נמצאת במרחק של כ-10 שבועות מהגעה לחומר בקיע, שממנו עשויה ליבת ראש הקרב הגרעיני.

4 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
חשפו את "האופרטור הראשי" של מערך הכטב"מים האיראני. לפיד וגנץ בתדרוך
(צילום: משרד החוץ)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
התדרוך של לפיד וגנץ
(צילום: משרד החוץ)
גנץ ולפיד אמרו לשגרירים שבכוונת ישראל לשמור על חופש הפעולה שלה אל מול כל מתקפה, ואל מול כל איום על אזרחי ישראל. יחד עם זאת, השניים העבירו מסר לשגרירים לפיו לא מדובר בסכסוך מקומי או בילטראלי, אלא ב"התקפה על העולם", כלשונם, שצריך להגיב. השניים ציינו כי תגובה תוכל להתממש רק באמצעות גישה אחידה של הקהילה הבינלאומית, שתדרוש מאיראן לקחת אחריות דרך מועצת הביטחון ומסגרות נוספות.
השר גנץ אמר לשגרירים כי מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חג'יזדה, הוא שעומד מאחורי הפעולות שבהן היו מעורבים כלי טיס בלתי-מאוישים וטילים במזרח התיכון. "האחראי הישיר לפעולות אלה הוא סעיד אראג'ני, שאת שמו אני חושף לראשונה", אמר גנץ. "אראג'ני הוא האופרטור הראשי של מערך הכטב"מים של חיל האוויר של משמרות המהפכה, שהביא לפגיעה במרסר סטריט. הוא מספק את הציוד, ההכשרה, התוכניות והוא האחראי על פעולות טרור רבות במרחב".
גנץ הוסיף כי "איראן שוב הוכיחה שהיא אתגר בינלאומי, אזורי ובסוף גם איום על ישראל. איראן אחראית לעשרות פעולות טרור ברחבי המזרח התיכון והפעלת מיליציות מטעמה בתימן, עיראק ומדינות נוספות. איראן גם חצתה את כל הקווים שהוגדרו בהסכם הגרעין הקודם, והיא רחוקה היום רק כעשרה שבועות מהגעה לחומר בקיע שיאפשר לפתח פצצה גרעינית".
"לכן זה הזמן למעשים", הוסיף שר הביטחון. "העולם חייב להטיל סנקציות כלכליות ולהביא פעולות אופרטיביות מול משמרות המהפכה. אין לנו סכסוך עם העם האיראני אלא עם המשטר שעלול להביא למרוץ חימוש מסוכן במזרח התיכון כולו. מערכת הביטחון העבירה מידע מודיעיני ונעביר בהמשך גם ראיות פורנזיות".
שר החוץ לפיד אמר כי מדובר ב"התקפה על נתיבי הסחר של העולם, על חופש התנועה. זהו פשע בינלאומי". הוא תהה בפני השגרירים: "מה הקהילה הבינלאומית עומדת לעשות בעניין? האם עדיין קיים חוק בינלאומי, והאם לעולם יש את היכולת ואת כוח הרצון כדי לאכוף אותו? אם התשובה כן, העולם צריך לפעול עכשיו. אם הוא לא יגיב – אין דבר כזה קהילה בינלאומית וזה כל אחד לעצמו".