שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה אחר הצהריים (יום ו') במה שכינה "מכתב פתוח" לטייסים ולאנשי חיל האוויר במילואים, שמאיימים או שכבר הודיעו על אי-התייצבות לשירות התנדבותי במחאה על קידום המהפכה המשפטית, וקרא להם לחזור בהם ממה שכינה "טעות" שתפגע קשות במדינה ובבטיחונה. הוא הצהיר בנוסף כי אסור לקואליציה להיכנע ל"איומים" שלהם וכתב: "מדינה שתיכנע לאיומי גנרלים תהיה למעשה מדינה שנשלטת בידי חונטה צבאית".
2 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
את המכתב שלו סמוטריץ' פרסם על רקע העצומה הדרמטית של 1,142 טייסים ואנשי חיל האוויר במילואים, בה הודיעו כי אם חקיקת המהפכה המשפטית תאושר סופית בשבוע הבא - אז צפוי אישור ביטול עילת הסבירות - הם יפסיקו את שירותם ההתנדבותי. מצד גורמים אחרים בקואליציה המתקפה הייתה חריפה הרבה יותר, וח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית צייץ בטוויטר: "לא תהיה כניעה לסרבנים הבזויים והשפלים שמחזקים את האויב. נפתח את קורס הטיס ואת 8200 לנערי הפריפריה וישראל השנייה, כפי שהיה צריך לקרות מזמן. לא נכנעים לפרוטקשן".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ויו"ר עוצמה יהודית, שלא שירת בצה"ל, מסר: "תכליתו של מכתב הסרבנים לנסות להפוך את ממשלת ישראל לבת ערובה ולכפות עליה עמדה פוליטית של מיעוט שסבור שהמדינה שייכת לאבא ואמא שלו, תוך דריסת צבא העם, ותוך דריסת רצון העם - שהעניק לממשלת ישראל מנדט לבצע רפורמה במערכת המשפט".
בן גביר הוסיף: "לא ניכנע בפני הניסיון המסוכן הזה, להפוך את היוצרות, כך שהצבא, שבמדינה דמוקרטית הוא הוא כפוף לממשלה, יהיה זה שמכופף את הממשלה. אנחנו נעביר בעזרת השם את התיקון המתבקש במערכת המשפט שיתחיל בתיקון עילת הסבירות אבל זו רק ההתחלה! ולצד זאת, אני מברך את צה"ל, שמרבית לוחמיו וטייסיו, מכל קצוות הקשת הפוליטית, ממשיכים לשרת בו ולהגן על מדינת ישראל ללא תנאי וללא סייג. כל הכבוד לצה"ל!".
2 צפייה בגלריה
אלמוג כהן  במליאת הכנסת
אלמוג כהן  במליאת הכנסת
אלמוג כהן נגד "הסרבנים הבזויים"
(צילום: רפי קוץ)
על רקע הלחץ מצד אנשי המילואים גם שר המשפטים יריב לוין פרסם לקראת השבת הודעה, שבה קרא לתומכי המהפכה המשפטית "להשמיע את קולם" ולהצטרף להפגנת הימין ביום ראשון הקרוב בתל אביב. "אנחנו נמצאים בישורת האחרונה של תיקון עילת הסבירות. המשיכו להשמיע את קולכם. המשיכו לקרוא בקול גדול למען תיקון מערכת המשפט. בראשון מגיעים לתל אביב וקוראים למערכת משפט צודקת", מסר.
ובחזרה למכתב של סמוטריץ': זהו המכתב השני בתוך כמה חודשים שהוא מפנה לטייסים, ובמרץ האחרון הוא פרסם מכתב ארוך שבו התנצל בפניהם על קריאתו "למחוק את חווארה" והודה כי היא התפרשה בצורה קשה מבחינת הטייסים. במכתב הנוכחי הוא הדגיש תחילה כי הוא "אוהב" אותם ואת שאר המפקדים ואנשי המטה בחיל האוויר, שגם בקרבם היו לא מעט שהודיעו על אי-התייצבות או איימו בכך.
"אני משוכנע שכמוני הרוב המוחלט של העם בישראל, אוהבים, מוקירים ומעריכים את עשרות השנים שאתם משקיעים את מירב זמנכם וכשרונכם בביטחונה של ישראל", כתב - והדגיש: "אנחנו חייבים אתכם וממש לא יכולים ולא רוצים להסתדר בלעדיכם. חייבים אתכם כדי להמשיך לפתח את החזון והמפעל הציוני המשותף שלנו. אנחנו חייבים אתכם כמו שאנחנו חייבים את המכונאים והחי"רניקים והשיריונרים, וכמו שאנחנו חייבים את ההייטקיסטים והמורים והחקלאים והמתיישבים, אנשי העיר והכפר, דתיים, חילונים וחרדים. כולנו רקמה אנושית אחת ואנחנו פשוט לא יכולים להסתדר בלי אף אחד מאיתנו. יש לנו היסטוריה משותפת ומורשת משותפת, והווה משותף ובעזרת השם עתיד משותף מזהיר".
על רקע סרטון הקרב המבוים נגד הטייסים ואמירות אחרות שהשמיעו שותפיו בקואליציה, הוסיף סמוטריץ': "אני מסתייג בכל לבי מאלו המכנים אתכם בכינויי גנאי בעת כעס ומשדרים זלזול ומשטמה". מיד אחר כך הוסיף: "אחרי שאמרתי את זה, אני חושב שאתם טועים טעות מרה. אתם חייבים לחשב מסלול מחדש".

לדבריו, אנשי המילואים שמצטרפים למחאה "פוגעים במדינה" גם אם הם לא מתכוונים לכך: "אתם אפילו חושבים שאתם מצילים את המדינה. אבל איך אומרים אצלנו הדתיים 'כוונות בתפילה' - עובדתית אתם פוגעים במכנה המשותף הכי רחב שלנו. אתם פוגעים בביטחון ובלכידות החברתית שעליה מושתת צה"ל, וזה משהו שייקח לכולנו הרבה מאוד זמן לתקן".
הוא טען עוד כי הטייסים "הולכים שולל" אחרי מה שכינה "מסע שקרים והפחדות שמובילים גורמים חסרי אחריות בכוונת מכוון". לטענתו מדובר בקמפיין שעליו עובדים לכאורה אותם גורמים כבר זמן רב ובלי קשר למהפכה המשפטית, אותה כינה "רפורמה", ולדבריו זהו "סוג של שטיפת מוח שמובילים משרדי פרסום ויח"צ מהגדולים בישראל, בקמפיין הגדול והיקר ביותר שהיה בישראל אי פעם. קמפיין ציני ומרושע, שמבוסס על שקרים ומשחק לכם בראש וגורם לכם לפחד ממציאות מדומיינת שפשוט לא קיימת".
על החששות של אנשי המחאה כתב: "אתם באמת מאמינים שהמיצג ההזוי של 'סיפורה של שפחה' מייצג את איך שהבית והמשפחה של חבריי ושלי נראים?! יש לכם הרי חברים ומכרים ולוחמים בצוות דתיים ואתם יודעים שאין דבר רחוק יותר מהם מהשטות הזו, שאם היא לא הייתה עצובה כל כך היינו כולנו מתפקעים מצחוק ממנה. אתם באמת מאמינים שעם עילת סבירות מצומצמת, כמו שהיתה לנו כאן עד לפני כ-30 שנה וכמו שיש בכל המדינות המתוקנות בעולם המערבי, ישראל תחדל להיות דמוקרטית?! עזבו שזה מעליב אותי ממש שאתם חושבים שאני לא רוצה דמוקרטיה והגנה על זכויות. כחלק ממיעוט שנכווה ונפגע מרמיסת זכויות לא פעם ולא פעמיים אני רגיש לזה ומחויב לזה בדיוק, ואולי לפעמים יותר מכם".

סמוטריץ' הדגיש: "אנחנו לא יכולים להיכנע לאיומים של חלקים מכם. וזו טעות נוספת שלכם. גם אם אתם מאמינים באמת שכלו כל הקיצין ומה שאנחנו עושים זה הרס הדמוקרטיה, ולכאורה אין ברירה, כשאתם פועלים כפי שאתם פועלים אתם משיגים את התוצאה ההפוכה".
לדבריו, "במצב שהבאתם אותנו אליו, גם אם היינו רוצים להניח לחקיקה ולעצור, אנחנו פשוט לא יכולים - מדינה שתיכנע לאיומי גנרלים תהיה למעשה מדינה שנשלטת בידי חונטה צבאית וזה הדבר הכי רחוק מדמוקרטיה שיכול להיות. אני משוכנע שגם אתם לא רוצים לחיות במדינה כזו. אתם יודעים שראש הממשלה צודק באמירה שלו שבדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה ולא להיפך. מספיק להתבונן מסביבנו במזרח התיכון ולראות אין נראות מדינות שבהן זה לא כך. אנחנו לא רוצים להידמות להן".