3 צפייה בגלריה
סמוטריץ'. מתנצל בפני טייסי הקרב במכתב ארוך
סמוטריץ'. מתנצל בפני טייסי הקרב במכתב ארוך
סמוטריץ'. מתנצל בפני טייסי הקרב במכתב ארוך
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
שר האוצר והשר הנוסף במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' פרסם הערב (יום ד') התנצלות חריגה בעקבות קריאתו "למחוק את חווארה". לדבריו הוא מבין כעת כי האמירה התפרשה בקרב טייסי קרב כקריאה מפורשת להשמדת הכפר על יושביו, ובכך תרמה לפגיעה קשה באמון שלהם בדרג המדיני והביאה את חלקם להצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית.
סמוטריץ' פרסם בפייסבוק "מכתב פתוח" וארוך לטייסים, ובו אמר ש"כשל באחריות" שלו והדגיש כי כשקרא למחוק את חווארה - הכפר שבו אירע הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב ולאחר מכן בוצעו בו פרעות על ידי מתנחלים - הוא לא התכוון כלל למעשה פיזי של מחיקת הכפר, כמו למשל בהפצצה מהאוויר. "חשוב לי קודם כל להתנצל בפני צה"ל ומפקדיו, בדגש על אנשי חיל האוויר, אם היה לי חלק בשבירת האמון החשוב כל כך בין צה"ל, כצבא העם, לדרג המדיני הנבחר", כתב השר.
3 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
ההרס בחווארה, אחרי התפרעויות המתנחלים בכפר בעקבות הפיגוע. "חשבתי מקסימום על פרשנות לפיה צריך להרוס את בתי הכפר משני צידי הכביש"
(צילום: עידו ארז)
סמוטריץ' כתב כי אחד מידידיו, טייס במילואים, "שיקף" לו את התחושה שהתעוררה בקרב טייסים רבים בעקבות דבריו. "לקח לי זמן להבין בכלל מה הקשר ומה הוא רוצה ממני. הוא הסביר לי שאצל חלק מהטייסים התקבלה האמירה שלי כקריאה ל'מחיקה' מהאוויר של הכפר על יושביו על ידי חיל האוויר. כוונה כזו מצד שר בכיר וחבר בקבינט המדיני ביטחוני, בצירוף מה שהם מבינים כהענקת כוח בלתי מוגבל לממשלה הנבחרת כתוצאה מהרפורמה במערכת המשפט, הכניסה אותם לחרדה אמיתית, שכן היא עלולה להביא בראייתם בעתיד למתן פקודה בלתי חוקית בעליל כזו לחיל האוויר, ובזה כמובן הם לא מוכנים לקחת חלק", כתב השר.
הוא הוסיף כי החשש הזה הביא ל"זעקת טייסי הקרב שהגיעה אצל חלק מהם עד כדי נקיטה בצעד חמור ומסוכן של היעדרות מוחצנת מאימון מבצעי". סמוטריץ' התייחס בדברים אלו ל-37 הטייסים בטייסת 69, זו שלוקחת חלק בתקיפות בסוריה, שהחליטו במחאה על המהפכה המשפטית לא להתייצב ליום אימונים אתמול, אם כי כן הגיעו בסופו של דבר ל"יום שיח". הוא הוסיף כי לדברי אותו חבר שעמו שוחח ושעליו הוא סומך לחלוטין, "לא מדובר באיזה תירוץ קמפייני ציני של הטייסים במסגרת ההתנגדות לרפורמה, אלא בחשש עמוק ואמיתי שהביא אותם לעשות את שעשו".
סמוטריץ' טען כי בעקבות ההבנה שנפלה בו לאחר השיחה עם החבר - הוא "די בהלם". לטענתו, כשהחלה הסערה בעקבות האמירה שלו הוא חש שמדובר בעוד חלק ממה שכינה "דמוניזציה שקרית" שהוא חווה מצד "גורמי שמאל בתקשורת בארץ", ולפיכך לא ייחס לכך כל חשיבות. "ראיתי בזה המשך הקמפיין השקרי והמגמתי שלהם נגד ממשלת הימין ונגדי". הוא הוסיף שגם כשבעולם ספג גינויים ראה בזה ניסיון "ניגוח". לדבריו, "הנחתי שאם מישהו מסוגל לייחס לי קריאה להרג חסר הבחנה של נשים וילדים זה רק ממוחו הקודח ושגם הוא לא באמת מאמין בזה ועושה את זה במכוון כדי לפגוע בי".

הוא ציין שכשהחשש הזה הגיע מטייסי המילואים, שאותם כינה "אנשים טובים, חכמים, רצינים ומסורים, שמקדישים את מיטב שנותיהם למען ביטחון ישראל" - הוא כבר לא היה יכול לפטור את עצמו "בלהאשים אחרים" - ונדרש לחשבון נפש. "השם עדי שמחשבה הזויה כזו לא עלתה על ליבי אף לא לשבריר שניה", כתב על החשש של הטייסים מאפשרות שממשלה עם כוח מוגבר מול מערכת המשפט תוכל להורות על הפצצת כפר. "חשבתי מקסימום על פרשנות לפיה צריך להרוס את בתי הכפר משני צידי הכביש כדי למנוע את המשך הטרור על הכביש, שמשמש לתנועה של אלפי מתיישבים, גברים נשים וילדים", הסביר.
לדברי סמוטריץ', "האסימון נפל לו" בשיחה שקיים הבוקר עם חברו, וכי עד אז "באמת שלא העלתי בדעתי שמישהו רציני מסוגל היה להבין מדבריי קריאה להרג חסר הבחנה של נשים וילדים בכפר". שר האוצר הוסיף כי הוא עצמו "לא זכה" לשרת שירות קרבי ולפיכך אינו מכיר מקרוב, אלא רק באופן תיאורטי, את "המתח" שבו חיים יום-יום הטייסים: "בכל פעם כשהם עוטים את סרבל הטיסה, עולים למטוס ויוצאים לפעולה בשטח האויב, רגע לפני שהם לוחצים על הסטיק ומשחררים את הפצצה, הם חיים את הדילמה שבין המטרה הצודקת והמוסרית והקריטית לביטחון המדינה שהם נשלחו לבצע לבין הנזק האגבי שעלול להתרחש. בשפה המשפטית המקצועית קוראים לזה 'פרופורציונליות', בחיים המילה הזו לובשת צורה של חיים ומוות".
הוא הוסיף כי אחת התובנות שלו כעת היא "עד כמה אני, שחי בעולם מושגים מסוים ולא מעלה בדעתי בכלל שניתן להבין מדבריי שצריך למחוק את חווארה על תושביו, חייב לקחת בחשבון איך אמירות שלי יכולות להתקבל אצל אנשים כמו הטייסים הגיבורים שלנו, שלא מכירים אותי ושהמושגים האלה אצלם הם לא משהו תיאורטי, סתם מילים שנועדו לשדר מסר של דרישה לתגובה חריפה, אלא משהו שלקוח מהעולם האמיתי, חי ורגיש מאוד שהם מתמודדים איתו יום-יום שעה-שעה".
3 צפייה בגלריה
התרגיל
התרגיל
"פקודה בלתי חוקית בעליל של הרג חסר הבחנה לא תהיה לעולם, בשום מצב!". מטוסי חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
הוא פנה ל"אחיי הטייסים, צה"ל ומפקדיו, החברה הישראלית" והצהיר כי לעולם לא יתמוך במתן פקודה ל"הרג חסר הבחנה", כלשונו: "ערכי היסוד ההומניים של מדינת ישראל משותפים לכולנו. אפשר וצריך לדייק את מוסר המלחמה שלנו בפרטים ובאיזונים שלו, ועל זה היו וכנראה עוד יהיו לנו ויכוחים ומחלוקות, אבל זה בשוליים. כמדינה אנחנו חווים את השיח סביב הדיוקים האלה כל השנים: בפרשת קו 300, בנוהל שכן שיאיר גולן חשב שהוא מוסרי ובג"ץ פסל, בציר כיסופים ובפרשת אלאור עזריה, ועוד.
"ושוב, אשרינו שאלו הדילמות שלנו, שזה העולם הערכי שאנחנו חיים ומאמינים בו. אפשר לדון על יישום הנוסחה המדויקת של המידתיות והפרופורציונליות, על היחס בין איכות המטרה לנזק האגבי שאנחנו תמיד משתדלים לצמצם אבל לפעמים הוא בלתי נמנע, אבל פקודה בלתי חוקית בעליל של הרג חסר הבחנה לא תהיה לעולם! בשום מצב! אלה ערכים משותפים לכולנו".
סמוטריץ' כבר הבהיר בימים האחרונים שלא התכוון למחיקה פיזית של הכפר הפלסטיני, כשברקע גם גינויים חריפים לאמירות שלו בעולם - וגם בארה"ב כינו את דבריו "מגעילים" ו"דוחים". ההתבטאות גם תרמה לחרם שהוטל עליו מצד הממשל האמריקני במהלך ביקורו הצפוי בארה"ב. דקות אחדות לאחר שפרסם את הפוסט שיבח אותו שר הביטחון יואב גלנט, אחרי שאמש כבר יצא נגד העלבונות שהשרים גלית דיסטל-אטבריאן ושלמה קרעי הטיחו בטייסי המילואים שהודיעו כי לא יתייצבו ליום אימונים אחד, במחאה על המהפכה המשפטית. "מברך את חברי לממשלה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על מילים חשובות וגילוי אחריות", צייץ הערב גלנט.