4 צפייה בגלריה
תלמידים ותלמידות מגיעים לבית הספר גבריאלי בתל אביב
תלמידים ותלמידות מגיעים לבית הספר גבריאלי בתל אביב
בית הספר גבריאלי בתל אביב, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
שנה חדשה, אתגרים חדשים-ישנים: למרות החגיגיות וההתרגשות המסורתיים שמאפיינים את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, שהתלמידים והבוגרים זוכרים בדרך כלל לטובה, במערכת החינוך מבינים שזוהי גם התחלה של שנה מורכבת עם אתגרים ישנים וחדשים שאינם פשוטים. אלו הם האתגרים שאיתם תצטרך להתמודד השנה מערכת החינוך:

המחסור במורים

שנת הלימודים נפתחת עם משבר אדיר של מחסור חמור במורים ובגננות, כמו גם של איכות המורים. כשל זה התחיל כבר לפני כ-20 שנה, אך זכה להתעלמות במשרדי החינוך מאז, ובשנים האחרונות המצב החמיר והגיע לממדים קשים במיוחד. מנהלים מדווחים שהם ממשיכים לשבץ כמורים אנשים לא ראויים, ללא הכשרה ותארים מתאימים. "אני אומרת בכאב, אנחנו קולטים כל מי שנושם ומוכן לעבוד", אמרה מנהלת בית ספר, שהסבירה כי קליטת אלפים רבים של מורים לא ראויים בעשור האחרון שנטמעו במערכת מקשה לא פחות. במקרים רבים, למשל, מורה לעברית ילמד אנגלית ומורה לספרות ילמד מתמטיקה - כדי "למלא חורים".
בגני הילדים יש מחסור בגננות וסייעות גם השנה, ולפי יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, גם השנה צפויים להיסגר לסירוגין מאות גנים בחודש על רקע מחסור בצוותים ומחליפים במקרה של היעדרות. גם השנה יקבלו הורים לילדי גנים הודעות לא להביא את הילדים לגן או לחזור לקחת אותם בשל היעדרות גננת או סייעת ללא מחליפה, כך שמערכת החינוך תמשיך להתמודד עם מתח מחריף בין הורים רבים לצוותים החינוכיים בגני הילדים ובבתי הספר .
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התריעה כי התנהגות ההורים כלפי הגננות והמורים היא אחד הגורמים המרכזיים להמשך נטישת עובדי הוראה את מערכת החינוך, והטמנת אמצעי הקלטה מהווה המשך ישיר למגמה. לדבריה, הפגיעה בגננות ובמורים הם בהיקפים שלא נראו בעבר, ואנשי הוראה מפחדים מההורים בהיעדר גיבוי .
"ההורים מבריחים את אנשי ההוראה", אמרה בן דויד. "המורים נמצאים בקו האש. הם יוצאים מהבית למוסדות החינוך בבוקר בחדווה, אך שם חשים כמו בשדה קרב ובסיום יום הלימודים מברכים ברכת הגומל. הזלזול הגיע לכך שתלמיד אומר למורה 'אבא שלי ידאג לפטר אותך'. בעבר הורים גיבו את המורים". בן דויד הדגישה שלא מדובר במעונות שבהן עובדות מטפלות ללא הכשרה ופיקוח, אלא בגני הילדים בהם גננות מקצועיות עם תואר בהוראה ותואר אקדמי בחינוך.

הכאוס בחינוך המיוחד

אתגר נוסף הוא הכאוס בחינוך המיוחד, שמעמיק על רקע המשבר החמור שהחל עם יישום תיקון החוק לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים, בחיפזון וללא התאמות תקציביות נדרשות, הכשרת המורים בחינוך הרגיל וגיוס מערך מטפלים פרא-רפואיים וסייעות. זאת חרף התנגדות כל גורמי החינוך, בהם הסתדרות המורים, מנהלי מחלקות חינוך ואנשי אקדמיה. החוק נחקק ב-2018 ובשנים שאחרי החל יישומו.

הוועדה הציבורית שמינה שר החינוך יואב קיש לבדיקת המשבר העמוק והכאוס בחינוך המיוחד נדהמה לגלות כי בחמש השנים האחרונות זינק באופן דרמטי מספר התלמידים הלומדים בחינוך המיוחד, מ-128,725 בשנת 2019 ל-199,926 בשנת 2023 - גידול של 71,201 תלמידים המהווה גידול של 55.3 אחוזים. תוך שנה אחת גדלה מערכת החינוך המיוחד ב-14 אחוז: מ- 166,000 בשנת 2022 ל-199,926 בשנת 2023. לשם השוואה, הגידול במערכת החינוך הרגילה עומד על שבעה אחוזים בלבד בתקופה המקבילה בחמש השנים האחרונות.
בנוסף, בחינוך המיוחד קיים מחסור של כ-1,800 מורים ומטפלים פרא-רפואיים, ולכן גם השנה צפויים תלמידים רבים על הרצף האוטיסטי לחזור הביתה מוקדם בשל המחסור. חברי הוועדה מוטרדים מהנתונים וחוששים שהגידול המואץ והחריג יעמיק את המשבר ויקשה במתן מענים לחינוך המיוחד, אם המערכת הרגילה לא תתמודד עם הקשיים שלה. בשל האכזבה, התסכול והכאב, אלפי הורים מבקשים להוציא את ילדיהם מהחינוך המיוחד ולהחזירם לחינוך הרגיל.

פערים לימודיים-חברתיים של תלמידים מהשנים האחרונות

עוד אתגר מרכזי הוא הוא העובדה שמערכת החינוך תתקשה לתת מענים לתלמידים שעדיין גוררים פערים לימודיים וחברתיים, שהחלו בתקופת משבר הקורונה. תלמידי תיכון רבים גוררים ארבע שנים של חוסר יציבות, עם פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים, ולאחר שנה של עיצומים שבהם בוטלו להם טיולים, פעילויות חוץ בית ספריות ומסיבות, ושבה הם גם לא קיבלו ציונים. התלמידים והמורים מקווים שהשנה הזו תהיה יציבה יותר ותאפשר להם לצמצם ככל האפשר פערים, וללמוד ללא רעשי רקע שהם אינם אחראים להם.
4 צפייה בגלריה
כנס חינוך של מרכז השלטון המקומי
כנס חינוך של מרכז השלטון המקומי
"המורים בשדה מוקשים, מברכים ברכת הגומל בסיום יום לימודים". יפה בן דויד
(צילום: אלעד גרשגורן)

המהפכה המשפטית

אי אפשר להתעלם מכך שנת הלימודים נפתחת על רקע המחלוקות הקשות במדינה, שסובלת מקיטוב והקצנה. שר החינוך קיש החליט לפתוח את מערכת החינוך לשיח בנושא המחלוקת סביב המהפכה המשפטית, דבר שהתנגד לו עד כה בשל החשש מהשלכות של עיסוק במחלוקות פוליטיות בבתי הספר. קיש הסביר את החלטתו בכך כי לאור המצב בחברה הישראלית הוא החליט לשנות גישה ולאפשר שיח ודיונים במערכת החינוך באופן מכיל ובונה.
"אנחנו משנים גישה", אמר קיש. "בתחילה חשבנו שזה לא נכון להכניס את המחלוקות לבתי הספר, אבל לאור המצב וכדי למנוע קיטוב בחברה הישראלית החלטנו לשנות גישה. ניתן למנהלים, למורים ולתלמידים כלים והכשרה לניהול מחלוקות ודיונים בכיתות. אפשר לדבר ולנהל שיח מכבד והקשבה, כך שכל אחד יביע את עמדותיו ויקשיב לאחר".

זליגת הפשיעה בחברה הערבית לבתי הספר

האלימות בחברה הערבית, ששוברת שיאים וגבתה את חייהם של רבים, זולגת למוסדות החינוך. קטטה בין תלמידים הופכת למאבק בין ארגוני פשיעה, מורים ומנהלים מאוימים ובאי בתי הספר אינם חשים בטוחים. מנהלים ומורים מביעים חשש וקוראים יחד עם אנשי חינוך ורשויות בחברה הערבית להציב מאבטחים בכל בתי הספר.
מנתוני דו"ח מרכז המחקר של הכנסת עולה כי רק 61 אחוזים מבתי הספר בחברה מאובטחים, ובבתי הספר במגזר הבדואי רק 23 אחוזים - לעומת 67 אחוזים במגזר היהודי. האבטחה החלקית במגזר היהודי נובעת בעיקר בשל ההנחיות הקובעות אבטחה רק במוסדות חינוך בהם מעל 100 תלמידים. בחלק מהרשויות, גם באלה שבהן הפשיעה מעל הממוצע הארצי, אין בכלל מאבטחים בבתי הספר, ובאחרים יש רק בחלק מהם.

רפורמת הבגרויות החדשה

השנה תתחיל במערכת החינוך רפורמת הבגרויות החדשה של השר קיש. משרד החינוך החליט לאפשר לבתי הספר התיכוניים לשלב בין שני מתווי בחינות הבגרות בשכבת י', באופן שהתלמידים יוכלו להיבחן בחלק מהמקצועות לפי רפורמת הבגרויות של קיש ובחלק מהמקצועות לפי הרפורמה הישנה ו"מתווה הקורונה". ההחלטה נועדה לאפשר למעוניינים זמן הסתגלות ולהיערך כראוי לרפורמה.
4 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"אפס סובלנות לאלימות בבתי הספר". שר החינוך קיש
(צילום: יאיר שגיא)
לגבי כיתות י"א-י"ב, המנהלים יוכלו לבחור בין המשך "מתווה קורונה" חלקי, שבמקורו נועד לסייע לתלמידים לצלוח את המשבר, לבין מתווה קודם שכלל היבחנות חיצונית בהיקף של 70 אחוז ו-30 אחוז פנימית. יצוין כי מרבית בתי הספר הודיעו למשרד החינוך על החלטתם להצטרף כבר בתחילת השנה למתווה בחינות הבגרות החדש.

האלימות הגואה בבתי הספר

תופעת האלימות הפיזית, מילולית ונפשית באמצעות חרמות מחמירה, ועשרות אלפי תלמידים יגיעו לבתי הספר שיהיו מבחינתם כמו שדה קרב. השנה ייושמו לראשונה חוזר מנכ"ל ותכנית מקיפה של משרד החינוך, "יחד ליצירת מרחב בטוח", שמגדירים טווחי ענישה והתמודדות עם תופעות האלימות כלפי תלמידים ומורים שמתגברת בשנים האחרונות. "תופעת האלימות היא מכת מדינה, והתוכנית מבטאת מדיניות חדשה להפסקת הכלה והימנעות מענישה שפגעה בתלמידים ובמורים", אמר קיש. "אנו עוברים מהכלה לענישה ואפס סובלנות לאלימות".
בעיקרי התוכנית סמכויות נרחבות למנהלים ולמפקחים לטפל בתלמידים אלימים ובהפרות משמעת, והורחב טווח ענישה והשעיית תלמידים אלימים פיזית. לראשונה יופעלו סנקציות ויושעו תלמידים שינקטו באלימות פיזית וברשת כלפי מורים, ובמקרים חריגים אף יושעו ילדים בגנים ובחינוך המיוחד.

במסגרת התוכנית החדשה, בתי הספר יפיקו תקנון מחייב שיגדיר נורמות וכללי התנהגות, בהן הופעה הולמת, התנהגות ראויה, נוכחות ועמידה בזמנים ובטוהר הבחינות, שמירה על הרכוש הציבורי והפרטי ואיסור על עישון ושתיית אלכוהול. כמו כן יוגבר הפיקוח בהפסקות, ובמקרה של אלימות קיצונית מומלץ לבתי הספר לעצור את שגרת הלמידה ולהקדיש את היום לערכים ומוגנות. בקרוב תגובש אמנה בין מורים תלמידים והורים.
בבתי הספר תוטמע תוכנית לימודי חובה "הכוחות שבדרך" להקניית חוסן אישי ומיומנויות חברתיות אישיות ובין אישיות, התמודדות בקבוצה ולכידות חברתית, וכן טיפוח יחסי קרבה ואכפתיות, תחושת שייכות ולמידה רגשית-חברתית, לצד הגדרת גבולות ברורים והבעת עמדה נחרצת כלפי התנהגויות אלימות והתנהגויות סיכון.
מנתוני השרות הפסיכולוגי-ייעוצי עולה כי יש עלייה במעורבות תלמידים במקרי אלימות. 19 אחוז מהתלמידים ביסודי מדווחים על מעורבות באלימות, 15 אחוז בחטיבות הביניים ושמונה אחוז בעל יסודי. לפי הנתונים, 30 אחוז מהתלמידים מתקשים לווסת רגשות של כעס ולפתור ויכוחים עם חברים. כמו כן, 35 אחוז מהתלמידים מתקשים להתמודד עם מצבי לחץ, 9.9 אחוז מדווחים על בריונות ברשת וישנה עלייה בשימוש במסכים - הממוצע הוא 12.4 שעות ביום. 30 אחוז מהתלמידים לא מרגישים שייכים לבית הספר ו-25 אחוז לא אוהבים את בית הספר.

תלמידים שמדווחים על נתק וניכור הם בסיכון גבוה להיות קורבנות לאלימות: פי 2.9 קורבנות לבריונות ברשת, פי 1.5 לבריונות בבית הספר, פי 6.9 לעישון סיגריות ופי 3.8 למצוקות נפשיות יומיומית. גם מורים מדווחים על ירידה בתחושת המוגנות.
מנהלת השרות הפסיכולוגי-חינוכי במשרד החינוך, עינב לוק, אמרה כי בשנים האחרונות חלה עלייה במספר מקרי האלימות, התנהגויות סיכון ומצוקות נפשיות בקרב תלמידים, ושהקורונה רק החריפה את המצב. "יש אווירה ציבורית של שיח מקצין בחברה, שמשפיע גם על התלמידים", אמרה. "היינו עסוקים במוגנות התלמידים, וכעת אנו מבליטים את מוגנות הצוות שהינה קריטית".
הנהלים החדשים בתוכנית "יחד ליצירת מרחב בטוח" מגדירים סוגי פגיעות וטווח תגובות, בהם פעולות חובה ופעולות לשיקול דעתו של מנהל המוסד החינוכי. למנהל המחוז סמכות לשקול את הרחבת ימי השעיה.

במקרה של פגיעה מקוונת, חרם, פגיעה מילולית והפצת שמועות - כולל על רקע גזעני או נטייה מינית - באמצעים דיגיטליים וכן הצעות בעלות אופי מיני , נוכחות ועידוד אלימות ואיומים – טווח הענישה בבית ספר יסודי הוא 1-5 ימי השעייה, ובעל יסודי 1-10 ימים. במקרים חמורים ניתן להתנות השתתפות בסיור וטיול ובמקרים חריגים תישקל הרחקה לצמיתות. מנהל יוכל להשעות את התלמיד הפוגע במורים ברשתות החברתיות בטווח של 1-5 ימים בחינוך היסודי ול-1-10 ימים בחינוך העל יסודי כאמור בהתאם לחומרת האירוע. הפוגע ידווח לטיפול וליווי במוקד 105 להגנה על ילדים ונוער ברשת.
אירועים המחייבים הגשת תלונה במשטרה כמו פריצה, גרימת נזק בזדון, נשיאת מכשירים מסוכנים כמו אולר, אגרופן, סכיני גילוח, גז מדמיע, גז פלפל , סחיטת דמי חסות והפצת הקלטה וסרטים בהם עירום ויחסי מין, בין אם הסכמה ובין אם לאו, תקיפה גופנית וגרימת חבלה - בנוסף לתלונה במשטרה ניתן להשעות ביסודי 1-5 ימים ובעל יסודי 1-10 ימים.
פגיעה מילולית ופיזית מצד תלמידים למורים, בהם גם פגיעה בעלת אופי מיני ופגיעה ברכוש וברשתות החברתיות, ניתן להשעות את התלמיד מהמוסד החינוכי לאחד עד ארבעה ימים ביסודי או אחד עד שמונה ימים בעל יסודי.
לפי התוכנית, בגני הילדים אין להשתמש בכלי ההשעיה, אלא במקרים חריגים מאוד ולאחר שהובא לידיעת ההורים בעבר שהילד מהווה סכנה לעצמו ולסביבתו, ורק באישור מנהל המחוז אפשר להשאיר את הילד בבית יומיים ברצף, ולכל היותר לשבעה ימים מצטברים במהלך שנת לימודים אחת.
במקרה של אי הופעה בתלבושת אחידה העונש יהיה רישום במזכירות, בירור, מניעת כניסה לשיעור ודרישה להשלמת החומר הלימודי, זימון ההורים והשעיה ליום אחד. במקרה של הפרעה בשיעור ובמידה שלא נשמעים להוראות המורה, העונש הוא מניעת כניסה לשיעור, מטלה לימודית, השעיה בתוך בית הספר, הרחקה משני שיעורים למקצוע והעברה לכיתה אחרת. אם לא נשמעים להוראות צוות בית הספר בהפסקות ובפעילויות שונות העונש הוא רישום, העברה לכיתה מקבילה, השעיה בתוך בית הספר ובמקרים חמורים השעיה ליום אחד ביסודי וליומיים בעל יסודי .
במקרה של ונדליזם תיערך לתלמיד שיחת בירור, יזומנו הוריו והוא יידרש לשלם על תיקון הנזק. במקרה של גניבת רכוש פרטי העונש הוא יידוע ההורים, אזהרה, מטלה חינוכית ואף ייתכן שתוגש תלונה למשטרה ולגורמי רווחה.
כמו כן, מערכת החינוך תעסוק בנושא שנתי נוסף - ערכי המיצוי והמצוינות - שבמסגרתו יועבר לכל תלמידה ותלמיד במערכת החינוך המסר והחשיבות בהשקעה ובמאמץ. המטרה היא שנושא זה יביא לעידוד התלמידים לפעול מתוך רצון אישי וטבעי, ולממש ולמצות את הפוטנציאל הקיים שיקדם אותם ויוביל להצלחה וצמיחה.