לא הקפאה ולא השהיה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה הערב (יום שני) לראשונה למעשה ששר הביטחון יואב גלנט יישאר בתפקיד, על אף שלא התנצל על הדברים שהובילו לפיטוריו. "ממשיכים יחד במלוא העוצמה, למען ביטחון ישראל", כתב הערב גלנט בטוויטר אחרי שנתניהו אמר את הדברים.
גלנט, נציין, לא צפוי להתנצל גם על העיתוי שבו בחר להזהיר מפני קידום המהפכה המשפטית, חרף דרישתו של נתניהו. הוא גם לא הביע כל חרטה על דבריו. בסביבתו אמרו הערב כי "אזהרותיו התממשו אחת לאחת". נתניהו ציין הערב כי בין השניים שררו מחלוקות קשות - אך "החלטתי להשאיר אותן מאחור, וגלנט יישאר שר הביטחון".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
נתניהו וגלנט בזירת הפיגוע בבקעה
( צילום: חיים צח / לע"מ)
2 צפייה בגלריה
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ההסלמה הנוכחית התנהלה עם שר ביטחון על תנאי, בצל פיטוריו של גלנט והשהייתם. גלנט, נזכיר, היה השר הראשון שקרא באופן פומבי לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית לאור "סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון המדינה" - ועשה זאת יומיים לפני שהשינויים בוועדה לבחירת שופטים היו אמורים לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הוא הבהיר כי עוד לפני הצהרתו הפומבית הוא אמר את הדברים בשיחות ובדיונים מאחורי הקלעים, והציג את תמונת המצב הביטחונית. לדבריו, "השסע ההולך ונפער בחברה חודר לצה"ל וגופי הביטחון".
יום למחרת, גורם ביטחוני הבהיר כי הרקע לנאום גלנט היה "התלכדות של אויבים בכל הזירות". הוא ציין במיוחד את דרום לבנון, שם לדבריו "יש פעילות טרור הולכת וגוברת ליד הגבול", על רקע הפיגוע שביצע במגידו מחבל שחדר משם. הוא הוסיף: "לנסראללה יש ביטחון עצמי גבוה בימים אלה, ונכונות לפגע בסיטואציות מסוימות כדי לקבע משוואות חדשות". הבכיר ציין כי המצב מחייב פיוס לאומי בישראל, והבהיר: "יש תכנון של פיגועים עם מתווים התקפיים נגדנו מתוך הבנה של האויב שישראל מוחלשת מלהגיב בעת הזו, והתמיכה הבינלאומית בישראל חלשה מאי פעם. קיימת סכנה ממשית שמחלישה את צה"ל".
למרות זאת, עוד אותו יום נתניהו בחר לפטר את גלנט, צעד שהוביל להפגנות חסרות תקדים בכל רחבי הארץ. למחרת, 27 במרץ, כבר הודיע נתניהו על "השהיית החקיקה", לאור ההפגנות חסרות התקידם שפרצו. ב-3 באפריל הודיע נתניהו שהוא "משהה" גם את פיטורי גלנט, ונימק זאת ב"מצב הביטחוני המתפתח", ומאז הקפיד להצטלם לצידו בהזדמנויות שונות.
אמירתו המפורשת של נתניהו זכתה לתמיכה גם בתוך הליכוד, כשכמה שרים וח"כים בירכו עליה. "מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההחלטה הנכונה והראויה להשארת יואב גלנט כשר הביטחון", כתב השר דודי אמסלם. "מעכשיו כולנו יחד כאיש אחד - נגד כל אויבי ישראל באשר הם".
חבר הכנסת דוד ביטן כתב: "שמח על החלטתו של ראש הממשלה נתניהו והשר גלנט השאיר את המחלוקות מאחור. בתקופה רגישה זו, זו ההחלטה הנכונה". השרה גילה גמליאל בירכה גם היא, ואמרה כי "כשרת מודיעין אני מודעת לאתגרים הביטחוניים האדירים שלפנינו". השר מיקי זוהר ציין כי "בעת הזו שאויבינו מנסים לפגוע בנו בכל דרך - רק ביחד ננצח".